عصر خودرو

بازار نفت با برکناری«النعیمی» کنار آمد

نفت سنگین ایران گران شد

عصر بازار- برکناری «النعیمی» وزیر کهنه کار عربستان و احتمال تعلیق اجرای طرح «فریز نفتی» شوک جدیدی را به بازار وارد نکرده و قیمت طلای سیاه با نوسان‌های شدید همراه نشده است.

نفت سنگین ایران گران شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، همزمان با برکناری «علی النعیمی» وزیر نفت عربستان سعودی، بازارهای جهانی نفت به این تحولات ساختاری و مدیریتی در بزرگترین کشور دارنده ذخایر متعارف نفت خام واکنش قابل توجهی نشان ندادند.

    بر این اساس برخلاف پیش‌بینی‌ها، قیمت نفت خام پس از برکناری النعیمی، با نوسان‌های قابل توجهی روبرو نشد و در معاملات منتهی به ششم مه سال 2016 میلادی، بهای طلای سیاه در محدوده بشکه‌ای 40 دلار تثبیت شد.

    از این رو، در معاملات منتهی به 6 مه 2016 میلادی، قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک با ثبت افزایش 5 سنتی در محدوده 41 دلار و 13 سنت، قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس آمریکا با ثبت کاهش 26 سنتی در محدوده 44 دلار و 24 سنت و قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ثبت کاهش 43 سنتی در محدوده 43 دلار و 99 سنت در بازار جهانی داد و ستد شده است.

    علاوه بر این، قیمت شاخص نفت دوبی با افزایش 31 سنتی، بشکه‌ای 42 دلار و 64 سنت و شاخص نفت خام عمان با افزایش 29 سنتی، بشکه‌ای 42 دلار و 66 سنت در بازار معامله شده است.

    قیمت نفت خام‌های سبک و سنگین صادراتی ایران هم در معاملات منتهی به 6 مه 2016 میلادی، دو نوسان قیمتی کاملاً مجزا را تجربه کرده است؛ به طوری که قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران در حالی کاهش 6 سنتی را تجربه کرد که قیمت هر بشکه نفت خام سنگین ایران با افزایش حدود 17 سنتی روبرو شده است.

    بر این اساس در این مدت قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران 41 دلار و 22 سنت و بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران 31 دلار و 8 سنت در بازار معامله شده است.

    از سوی دیگر از ابتدای سال جاری میلادی، متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران 32 دلار و 82 سنت و بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران 30 دلار و 32 سنت بوده است.

    سقوط آزاد تعداد دکل‌های حفاری در بازار نفت

    از سوی دیگر با توجه به پیشی گرفتن عرضه از تقاضا در بازارهای نفت و نامشخص بودن وضعیت ویژه طرح «فریز نفتی» پس از برکناری علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی، نمی‌توان چشم‌انداز مشخصی را از آینده بازارهای نفت در ادامه سال 2016 میلادی پیش‌بینی کرد.

    با این وجود، تعداد دکل‌های حفاری فعال در صنایع نفت و گازی جهان کماکان سیر رو به کاهش خود را ادامه می‌دهد به طوری که هفته گذشته تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا با کاهش 5 دستگاهی، به 415 دستگاه دکل حفاری رسیده است.

    علاوه بر این تعداد دکل‌های حفاری فعال در صنایع نفت و گاز کانادا هم با کاهش یک دستگاهی نسبت به هفته گذشته به 36 دستگاه رسیده است و در مجموع تعداد دکل‌های حفاری فعال در آمریکا در سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهشی حدود 479 دستگاه دکل حفاری همراه شده است.

    در صنایع نفت و گاز جهان هم هفته گذشته تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت و گاز با کاهش 39 دستگاهی به 946 دستگاه دکل حفاری رسیده است که پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم افزایش قابل توجه قیمت طلای سیاه در بازار، روند کاهشی تعداد دکل‌های حفاری ادامه یابد.

    نام شاخص نفتقیمت ها در معاملات منتهی به 6 مه 2016میزان کاهش/ سنت
    سبد نفتی اوپک  41.13 دلار0.05 کاهش
      WTI44.24 دلار  0.26 کاهش
    برنت دریای شمال43.99 دلار 0.43کاهش
    دوبی42.64 دلار 0.31 افزایش
    عمان42.66 دلار 0.29 افزایش
    سبک ایران41.22 دلار 0.06 کاهش
    سنگین ایران 39.08 دلار 0.17 افزایش

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها