عصر خودرو

برنامه بازار سرمایه برای افزایش سهم تامین مالی

عصر بازار- یک فعال صنعت تامین مالی گفت: با هدف‌گذاری بلندمدت (۵ ساله)، سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه در انتهای برنامه ششم به ۳۵ درصد خواهد رسید.

برنامه بازار سرمایه برای افزایش سهم تامین مالی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، علی قاسمی ارمکی با اشاره به کارکرد شرکت های تامین سرمایه در تامین مالی، بازارگردانی، ارزش گذاری، ادغام و تملک، مدیریت و نظارت بر پروژه ها در بازار سرمایه، از این نوع نهادهای مالی در کشورهای توسعه یافته به عنوان مشاوران حرفه ای و متخصصان افزایش منابع مالی شرکت ها و همچنین ابزاری برای جمع آوری و تبادل اطلاعات موردنیاز مشتریان خود نام برد.

    وی که از شرکت های تامین مالی به عنوان مهم ترین نهاد مالی فعال در بازارهای بین المللی یاد می کرد، به تاکید برنامه ششم توسعه بر توسعه همه جانبه زیر ساخت ابزارهای نوین تامین مالی اشاره کرد که به صورت مشخص سهم تامین مالی اقتصاد کشور را از طریق بازار سرمایه به صورت سالانه در طول 5 سال برنامه ششم تعیین کرده است.

    مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت، در بیان چگونگی افزایش سهم تامین مالی اقتصاد کشور از طریق بازار سرمایه، عنوان کرد: در واقع  می توان با هدف گذاری بلندمدت ( 5 ساله)، سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه در انتهای برنامه ششم را  35 درصد تعیین کرد تا در طول 5 سال برنامه ششم، شاهد آن باشیم که این تامین مالی به طور سالانه 6 واحد درصد آن افزایش یابد.

    وی با اشاره به ثبت سرمایه 3 هزار میلیارد ریالی شرکت تامین سرمایه بانک ملت، گفت: در حال حاضر این شرکت تامین سرمایه مدیریت نظارت بر اجرای پروژه ها و تسهیلات آنها، مدیریت دارایی ها؛ مشاوره مالی و تامین مالی را به عنوان خدمات قابل ارایه از سوی تامین سرمایه بانک ملت محسوب می شوند. به گونه ای که در این خدمات قابل ارایه، تامین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی، اوراق سرمایه ای، پروژه محور صورت می گیرد.

    این فعال صنعت تامین مالی ادامه داد: در حالی مقابل روش های تامین مالی از طریق بازار پول مانند انتشار اوراق گواهی سپرده خاص، دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی، دریافت تسهیلات بانکی، روش های تامین مالی در بازار سرمایه در انتشار سهام و انتشار مشارکت و صکوک خلاصه می شود.

    قاسمی ادامه داد: بر این اساس سال گذشته تعهد پذیره نویسی اوراق با درآمد ثابت در این مجموعه از ارزش سه هزار و 900 میلیارد ریالی برخوردار بوده است؛ همچنین این مجموعه پذیره نویسی 7 هزار و 920 میلیارد ریال از اوراق منتشره را نیز متعهد شد.

    وی با اشاره به سه صندوق آتیه ملت، اندوخته ملت و اوج ملت به عنوان صندوق های سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت در بازار سرمایه، مجموع دارایی های این سه صندوق را 22 هزار و 34 میلیارد ریال ذکر کرد و یاد آور شد: صندوق بازار گردانی ملت نیز از دارایی 200 میلیارد ریالی برخوردار است. در سال مالی 94، 11 هزار و 217 میلیارد ریال از واحدهای صندوق های سرمایه گذاری این مجموعه مورد معامله قرار گرفت.

    مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت همچنین به صندوق سرمایه گذاری آتیه ملت اشاره کرد که کارکنان و بازنشستگان بانک ملت به عنوان دارندگان واحدهای سرمایه گذاری آن به میزان 22 هزار نفر سبب شده اند تا این صندوق به بزرگترین صندوق های بازار سرمایه از لحاظ سهامداری تبدیل شود. 

    وی در اشاره به انتشار 45 هزار و 85 میلیارد ریال اوراق بهادار تحت مشاوره عرضه این مجموعه در سال گذشته، حجم اوراق مشارکت برای شرکت واسپاری ملت را یک هزار میلیارد ریال و برای شرکت ملی نفت ایران نیز 20 هزار میلیارد ریال اوراق ذکر کرد.

    قاسمی ادامه داد: همچنین برای تامین مالی مورد نیاز شرکت های ملی نفت ایران، پتروشیمی آبادان، شرکت دانا پتروریگ کیش و پتروشیمی شیراز از طریق بازار سرمایه 7 هزار و 900 میلیارد ریال اوراق در قالب صکوک و اوراق سلف موازی استاندارد منتشر شد.

    به گفته وی؛ تعهد پذیره نویسی این شرکت تامین سرمایه برای سهام شرکتهای بیمه تجارت نو، موسسه اعتباری آرمان ایرانیان، موسسه اعتباری نور، شرکت آهن و فولاد میلاد، در مجموع از ارزش 792 میلیاردریالی برخوردار بود.

    وی خبر از تعهد پذیره نویسی حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه شرکتهای بیمه ما، بیمه نوین، میهن، داروسازی کوثر و شرکت ملی صنایع مس ایران از سوی این شرکت تامین سرمایه خبر داد که پس از اخذ مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار و عملیاتی شدن افزایش سرمایه در سال مالی 95  اجرایی خواهد شد.

    قاسمی ارزش مشاوره این تامین سرمایه برای افزایش سرمایه ناشران بورسی را 110 هزار و 127 میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: سال گذشته در پی مشاوره شرکت تامین سرمایه بانک ملت سرمایه شرکت های داروسازی کوثر، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ایران مرینوس، گروه صنایع پمپ سازی ایران، تامین ماسه ریخته گری، توسعه صنایع و صادارت فارس، داروسازی کوثر افزایش یافت.

    وی تصریح کرد: همچنین طی سال مالی 94 فرایند اجرایی افزایش سرمایه شرکتهای حفاری شمال، ایران ارقام، سرمایه گذاری اعتبار ایران انجام شده است و ارایه مجوز افزایش سرمایه شرکتهای یادشده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به سال مالی جاری موکول شده است.

    وی با اشاره به تاسیس شرکتهای توسعه صنعتی غذای زر، تاسیس شرکت توسعه صنعتی کیمیا زر، هلدینگ امیدکاسپین برای عرضه سهام خود در بازار سرمایه اشاره کرد که شرکت تامین سرمایه بانک ملت مشاور عرضه برای تاسیس این شرکت ها را بر عهده دارد.

    مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت به مطالعات امکان سنجی و کسب و کار این مجموعه برای طرح میدان میوه و تره بار همدان شرکت بهشت آذین مهر ایرانیان، طرح پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی، طرح شناور بارج شرکت سوزان اطلس جنوب، طرح شناور چندمنظوره شرکت توان تامین مهیار اشاره کرد که از مجموع سرمایه گذاری 13 هزار و 605 میلیارد ریالی برخوردار بودند.

    به گفته وی؛ با توجه به فعالیت تخصصی تامین سرمایه بانک ملت در حوزه انرژی (نفت،  گاز و پتروشیمی)، بیشترین خدمات ارزش گذاری این مجموعه به صنایع پتروشیمی با سهم 27 درصدی تعلق گرفته است. صنعت بانک و بیمه نیز با سهم 23 درصدی در رتبه دوم قرار گرفته است. پس از این دو صنعت، صنایع برق، فولاد، مواد بهداشتی و نساجی قرار می گیرند.

    قاسمی به ارزش گذاری شرکتهای نفت ستاره خلیج فارس، پتروشیمی پردیس، پلیمر آریاساسول، پارس تامین مجد، بازرگانی پتروشیمی، پتروشیمی امیر کبیر، پتروشیمی زاگرس در صنعت پتروشیمی و بانک تجارت، بیمه ملت، بیمه پارسیان، بیمه اتکایی امین، بیمه سینا، پارسیان در صنعت بانک و بیمه اشاره کرد که از سوی این شرکت تامین سرمایه در بازار سرمایه صورت گرفته است.

    وی  ارزش خدمات بازارگردانی این شرکت تامین سرمایه را 11 هزار و 814 میلیارد ریال را در سال گذشته ذکر و اضافه کرد: همچنین این مجموعه انتشار اوراق سلف شرکت ملی نفت ایران را در دو مرحله به ترتیب با ارزش یک هزار و دو هزار میلیارد ریال در دست دارد.

    این فعال صنعت تامین مالی ادامه داد: از سوی دیگر در سال جاری  اوراق سلف پتروشیمی آبادان به ارزش 250 میلیارد ریال، اوراق اجاره داناپتروریگ کیش به ارزش 650 میلیارد ریال، اوراق مشارکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه به ارزش دو هزار میلیارد ریال و در نهایت اوراق مشارکت نفت مناطق مرکزی به ارزش 5 هزار میلیارد ریال انتشار خواهند شد که بازار گردانی آنها بر عهده شرکت تامین سرمایه بانک ملت قرار دارد.

    مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت به نقش این شرکت در نظارت بر  اجرای پروژه ها با همکاری واحد اعتبارات بانک ملت اشاره کرد که در پی این امر، دفتر انرژی با رویکرد تخصصی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به منظور نظارت بر هزینه کرد و پرداخت، تسهیلات و پیشرفت پروژه های اعتباری بانک تاسیس شد.

    وی ادامه داد: به موجب این اقدام، این مجموعه بر اجرای پروژه های احداث مخازن ذخیره سازی نفت گناوه دیلم استان بوشهر، طرح فازدوم توسعه تلغیظ مس سرچشمه، طرح فاز دوم توسعه تلغیظ مس سونگون، احداث پالایشگاه میعانات گازی شرکت نفت ستاره خلیج فارس و طرح گاز رسانی به باقی مانده شهرها و روستاها از طریق خط لوله و CNG  نظارت دارد.

    قاسمی کل تسهیلات ریالی ارایه شده به طرح های مزبور را 12 هزار و 560 میلیارد ریال و تسهیلات یورویی آن را را 730 میلیون یورو اعلام کرد که در این میان  میزان هزینه کرد بررسی شده 9 هزار و 210 میلیارد ریال و 230 میلیون یورو بوده است.

    وی در بیان عملکرد مالی این شرکت در سال مالی منتهی به پایان اسفندماه، عنوان کرد: به واسطه اقدامات صورت گرفته، در آمد حاصل از ارایه خدمات بازارگردانی و سود اوراق مشارکت شرکت تامین سرمایه بانک ملت نسبت به سال مالی 93 از رشد 25 درصدی برخوردار بوده است. همچنین درآمد حاصل از ارایه خدمات بازار گردانی و سود صکوک 34 درصد، در آمد حاصل از ارایه خدمات مشاور عرضه و ارزش گذاری 58 درصد و در نهایت در آمد حاصل از ارایه خدمات تعهد پذیره نویسی 9 درصد رشد داشته اند.

    این فعال صنعت تامین مالی ادامه داد: در این میان در آمد حاصل از سود سپرده بانکی، مدیریت وجوه نقد نیز از کاهش 52 درصدی برخوردار بوده است. سود خالص تجمعی این شرکت از بدو تاسیس از  3 هزار و 915 میلیارد ریال در سال 93 به 4 هزار و 976 میلیارد ریال در سال 94 افزایش یافته است. سود خالص این شرکت یک هزار و 148 میلیارد ریال، سود عملیاتی آن یک هزار و 235 میلیارد ریال و مجموع در آمدهای این شرکت یک هزار و 311 میلیارد ریال بوده است.

    قاسمی گفت: با توجه به فعالیت تخصصی تامین سرمایه بانک ملت در حوزه انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی)، بیشترین خدمات ارزش گذاری این مجموعه به صنایع پتروشیمی با سهم 27 درصدی تعلق گرفته است. صنعت بانک و بیمه نیز با سهم 23 درصدی در رتبه دوم قرار گرفته است. پس از این دو صنعت، صنایع برق، فولاد، مواد بهداشتی و نساجی قرار می گیرند.

    مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در بیان برنامه های آتی این شرکت فعال در صنعت تامین مالی، به توسعه نهادهای مالی اشاره کرد که توسعه صندوق های سرمایه گذاری موجود، تاسیس و راه اندازی صندوق های پروژه محور و صندوق های جسورانه، مشارکت با بانک های سرمایه گذاری بین المللی برای تامین مالی خلاصه می شوند. 

    وی همچنین از توسعه فعالیت های بازاریابی و بازار گردانی اوراق با درآمد ثابت، توسعه فعالیت های ارزش گذاری برند، تعهد پذیره نویسی حق تقدم های استفاده نشده شرکت های بورسی، قیمت گذاری و عرضه سهام شرکت های مشمول واگذاری و انتشار اوراق گواهی سپرده نیز به عنوان اقداماتی نام برد که در بخش توسعه خدمات مالی قرار می گیرند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها