عصر خودرو

قراردادهای فروش نفت ایران به ژاپن تمدید شد

عصر بازار- مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت از تمدید یکساله تمامی قراردادهای فروش نفت ایران به ژاپن خبر داد و گفت: هم اکنون بیش از سقف قرارداد نفت تحویل پالایشگاه‌های ژاپنی می‌شود.

قراردادهای فروش نفت ایران به ژاپن تمدید شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، سیدمحسن قمصری درباره آخرین وضعیت صادرات نفت خام به ژاپن، گفت: با توافق انجام شده تمامی قراردادهای فروش نفت خام ایران به چهار پالایشگاه و شرکت پالایشی نفت ژاپن برای مدت یکسال تمدید شد.

    مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه در حال حاضر قراردادهایی برای فروش حدود 120 هزار بشکه نفت خام با پالایشگاه‌های ژاپنی امضا شده است، تصریح کرد: با این وجود، پالایشگاه‌های ژاپنی بالاتر از سقف قرارداد نفت خام تحویل می‌گیرند.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون صادرات نفت خام ایران به ژاپن بین 120 تا 130 هزار بشکه در روز است، اظهار داشت: مذاکرات متعددی برای افزایش صادرات نفت خام به این کشور آسیایی انجام شده است.

    قمصری با تاکید بر اینکه ایران به دنبال کسب سهمی 10 درصدی از بازار نفت ژاپن است، خاطرنشان کرد: ژاپن یکی از بازارهای سنتی نفت ایران بوده و پالایشگاه های این کشور به منظور افزایش برداشت نفت خام از ایران آمادگی دارند.

    هم اکنون حدود 32 درصد بازار نفت ژاپن در اختیار عربستان سعودی بوده و سهم کشورهای امارات 22.4 درصد، کویت 9.1 درصد، قطر 8.3 درصد، روسیه هشت درصد و مکزیک 2.73 درصد بوده این در حالی است که هم اکنون ایران از سهمی حدود 5 درصدی در این بازار برخوردار است.

    یکی از برنامه‌های کلان شرکت ملی نفت ایران در اختیار گرفتن سهمی حدود 10 درصدی و معادل 350 هزار بشکه نفت خام در روز بوده که در صورت تحقق این برنامه، ایران به سومین کشور بزرگ تامین کننده نفت خام ژاپنی‌ها تبدیل خواهد شد.

    یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی به منظور افزایش صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه‌های ژاپنی به ویژه در دوران پساتحریم، کاهش ظرفیت پالایش نفت در این کشور آسیایی است. ظرفیت پالایش نفت ژاپن از حدود پنج میلیون و 500 هزار بشکه در روز در چند سال اخیر به روزانه حدود سه میلیون و 500 هزار بشکه کاهش یافته که محدود شدن ظرفیت پالایش نفت، رقابت در بین کشورها به منظور گرفتن سهم بیشتر در این بازار استراتژیک نفتی را دو چندان کرده است.

    در همین حال مدیرامور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از هدف گذاری کسب سهمی 10 درصدی در بازار نفتی ژاپن در دوران پساتحریم خبر داده و تاکید می‌کند: پس از لغو تحریم‌ها حجم صادرات نفت خام ایران به ژاپن باید به 350 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

    یکی از مهمترین برگ برنده‌های نفت ایران در بازار ژاپن، سازگاری استاندارد و کیفیت طلای سیاه ایرانی در مقایسه با سایر کشورهای رقیب به ویژه نفت تولیدی کشورهای حاشیه خلیج فارس است، ضمن آنکه ایران تامین کننده مطمئن و پایدار نفت خام پالایشگران ژاپنی حتی در بدترین شرایط ژئوپولیتیکی و طبیعی به شمار می رود.

    «شرکت جی ایکس اویل اند انرژی» ژاپن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران پیشتر از تمدید قرارداد سالانه خرید نفت از تهران برای سال 2016 میلادی خبر داده و اعلام کرده بود: حجم قرارداد این شرکت در سال 2015 میلادی برابر با 53 هزار بشکه نفت در روز است.

    از سوی دیگر، «هیساشی کوبایاشی» رئیس پالایشگاه نفت «کازمو» ژاپن هم با تاکید بر اینکه با لغو تحریم‌ها به دنبال افزایش واردات نفت خام از ایران هستیم، گفته است: البته شرایط اقتصادی عامل کلیدی برای ما به منظور افزایش صادرات نفت از ایران خواهد بود اما این احتمال وجود دارد که در سال‌جاری میلادی با رفع تحریم‌ها واردات نفت خود را از ایران افزایش دهیم.

    در کنار پالایشگاه‌های «کازمو»، «شرکت جی ایکس اویل اند انرژی»، «ایده میتسو» و «شواشل» از دیگر پالایشگاه‌های خریدار سنتی نفت خام ایران به شمار می روند که هم اکنون مراحل ادغام خود را پشت سر می‌گذارند.

    قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران هم پیشتر با استقبال از طرح ادغام شرکت‌های نفتی «ایده میتسو» و «شواشل»، گفته بود: این اتفاق برای ایران خوب است، چرا که شرکت ملی نفت ایران رابطه خوبی با شواشل دارد و شرکت ایده میتسو هم با توجه به سابقه شصت ساله‌ای که با ایران دارد می‌تواند این روابط را تکمیل کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها