عصر خودرو

لاهوتی مطرح کرد:

کاهش ۷۰ درصدی صادرات پسته

صادرکنندگان مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰ را پس گرفتند

عصر بازار- طی ۴ ماهه امسال مجموع تجارت خارجی کشور به ۳۵.۵ میلیارد دلار رسیده که سهم صادرات ۱۵.۹ میلیارد دلار و سهم واردات ۱۹.۵ میلیارد دلار ثبت شده، بنابراین تراز تجاری منفی ۳.۶ میلیارد دلار است.

کاهش ۷۰ درصدی صادرات پسته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، محمد لاهوتی با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی در سال 1401، این کار را ماحصل سیاستگذاری دولت و برگزاری منظم جلسات کمیته اقدام ارزی دانست و افزود: مکانیزم جدید برگزاری جلسات کمیته ارزی در بانک مرکزی که الزام به حضور 9 معاون وزیر در جلسات وجود دارد، که حضور همزمان تمامی آنها در جلسات میسر نبوده و همین امر کندی برگزاری جلسات را رقم زده است.

    به گفته لاهوتی، مجموعه تصمیمات اقتصادی دولت در سال 1401 منجر به افزایش صادرات شد که این اتفاق مرهون برگزاری منظم جلسات کمیته اقدام ارزی در سازمان توسعه تجارت ایران بود که با انتقال کمیته اقدام ارزی از سازمان توسعه تجارت به بانک مرکزی به دلیل تغییر ساختار صورت گرفته در اعضای آن، ‌روند تصمیم گیری ها با کندی بیشتری صورت می‌گیرد که امیدواریم بتوانیم این مساله را به روال قبل برگردانیم.

    وی با بیان اینکه تراز تجاری منفی چیز بدی در شرایط کنونی نیست چراکه رونق واردات به معنای افزایش واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات و گردش چرخ تولید است، اظهار داشت: طی 4 ماهه امسال مجموع تجارت خارجی کشور به 35.5 میلیارد دلار رسیده که سهم صادرات 15.9 میلیارد دلار و سهم واردات 19.5 میلیارد دلار ثبت شده، بنابراین تراز تجاری منفی 3.6 میلیارد دلار است.

    رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه کالاهای با ارزش افزوده کمتری در حال صادرات از کشور هستند اظهار داشت: سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی از نظر ارزش کاهش 7.97 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین میزان وزنی کالاهای صادر شده در این مدت 45 میلیون و 758 هزار تن بوده که 28.56 درصد افزایش داشته که نشان می دهد که کالاهای صادراتی ارزانتر فروخته شده اند.

    لاهوتی گفت: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در چهار ماه نخست سال جاری 348 دلار و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی 1650 دلار بوده است.

    وی افزود: گاز طبیعی مایع شده با یک میلیارد و 633 میلیون دلار، پروپان مایع شده با یک میلیارد و 140 میلیون دلار، بوتان مایع شده با 823 میلیون دلار، قیر نفت با 689 میلیون دلار و متانول با 665 میلیون دلار 5 قلم عمده کالای صادراتی در این مدت بوده اند.

    لاهوتی ادامه داد: چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند 5 کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران بودند که 75 درصد از ارزش و 76 درصد از وزن مجموع صادرات کشور به این 5 کشور عمده صادر شده است.

    وی افزود: در این مدت 4 میلیارد و 644 میلیون دلار به چین، 2 میلیارد و 927 میلیون دلار به عراق، 2 میلیارد دلار به ترکیه، یک میلیارد و 778 میلیون دلار به امارات متحده عربی و 624 میلیون دلار به هند صادر شده است.

    لاهوتی با بیان اینکه در موضوع واردات، مواد اولیه با کیفیت به دلیل حضور کشورهای اروپایی در جمع صادرکنندگان کالا به ایران بیشتر وارد شده که جای خوشحالی دارد، افزود: در 4 ماهه امسال عمده‌ترین کالاهای وارداتی به ذرت دامی با یک میلیارد و 290 میلیون دلار، گوشی تلفن همراه هوشمند با 700 میلیون دلار، دانه سویا 647 میلیون دلار، روغن دانه آفتابگردان با 593 میلیون دلار و برنج کامل سفید با 584 میلیون دلار اختصاص داشت.

    وی افزود: در این مدت 11 میلیون و 842 هزار تن کالا به ارزش 19 میلیارد و 539 میلیون دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی 6.18 درصد و از حیث ارزش 10.82 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    به گفته لاهوتی، در این مدت امارات متحده عربی با 5 میلیارد و 818 میلیون دلار، چین با 5 میلیارد و 558 میلیون دلار، ترکیه با 2 میلیارد و 90 میلیون دلار، هند با 718 میلیون دلار و آلمان با 704 میلیون دلار 5 کشور عمده مبدا واردات کشورمان بوده اند.

    وی افزود: 62 درصد از وزن و 76 درصد ارزش کل واردات به کشورمان در چهار ماهه نخست سال جاری از 5 کشور عمده فوق بودند؛ ضمن اینکه در این مدت 4 میلیون و 783 هزار تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.74 درصد کاهش داشته است.

    به گفته لاهوتی، صادرات خشکبار در شش ماهه دوم صادرات رونق می گیرد که امیدواریم وضعیت بهبود یابد و صادرات به سال گذشته حداقل برسد، تاکید کرد: در سال گذشته صادرات خشکبار بیش از 50‌ درصد کاهش یافته و این در حالی است که 80‌ درصد محصولات خشکبار ایران صادر می‌شود.

    وی افزود: البته خوشبختانه امسال محصول خشکبار خوبی داریم و بازار هند هم برای ما مورد توجه است. اما در مورد صادرات پسته امسال بیش از 70‌درصد کاهش را تجربه کرده‌ایم.

    وی افزود: به عنوان مثال در 10 ماه نخست سال 99، معادل 164‌هزار تن به ارزش یک میلیارد و 104 میلیون دلار پسته از کشور صادر شده بود که این عدد در سال گذشته به 119‌هزار تن به ارزش 797 میلیون دلار رسید، اما امسال این عدد فقط 46‌هزار تن به ارزش 328 میلیون دلار بود؛ بنابراین قیمت بالای برخی اقلام خشکبار و آجیل در بازار داخل مربوط به صادرات نبوده است.

    لاهوتی با ارایه پیشنهادی مبنی بر در اختیار گرفتن ارز صادراتی برای واردات خودرو گفت: به دولت پیشنهاد می دهیم که ارز حاصل از صادرات کالاهایی که از مواد اولیه ارزان استفاده نمی کنند، به واردات خودرو اختصاص یابد؛ این در حالی است که باید از نظر تشکل ها و اتاق بازرگانی در حوزه روش های بازگشت ارز صادراتی نظرخواهی شود تا مشکلی بروز نکند.

    وی با اشاره به مکاتبه کنفدراسیون صادرات ایران با سازمان امور مالیاتی که منجر به صدور بخشنامه ای برای استرداد یکماهه مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان شود، گفت: امروز علیرغم وجود این بخشنامه ها و تاکیدات چندباره دولت، صادرکنندگان در حال دریافت مالیات بر ارزش افزوده مسترد شده برای صادرات سال 1400 خود هستند، اظهار داشت: به هر حال علیرغم بخشنامه های مکرر و تاکید دولت و سازمان امور مالیاتی مبنی بر ضرورت بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرات حداکثر ظرف مدت یکماه هنوز هم بسیاری از صادرکنندگان به این منابع پرداختی خود دسترسی ندارند و همین امر مشکل کمبود نقدینگی بخش تولید صادراتی را دوچندان می کند.

    لاهوتی نرخ ارز را یکی از موضوعات چالش برانگیز در حوزه صادرات دانست و اظهار داشت: ارز 28500 تومانی سقف دارد و به کالاهایی که دولت تعیین می کند اختصاص می یابد؛ اما مشکل نرخ ارز در سامانه نیما است که اختلاف 25 درصدی با بازار ارز آزاد دارد و این باعث می شود که به دلیل جذابیت نرخ، تقاضای کاذب را در حوزه واردات رقم می زند و در عین حال، درست بر عکس انتظار برای توسعه صادرات و‌ مدیریت واردات، واردات تشویق و صادرات سرکوب می شود.

    وی افزود: اگر این سوبسید صادرات به واردات منجر به افزایش رفاه عمومی نی شد، قابل توجیه نبود اما اکنون خسارت به منابع ارزی وارد می شود که ارز ارزان به واردات اختصاص می یابد و کالا گران به مصرف کننده می رود؛ این در حالی است که با این اقدام صادرات برای ارزآوری کشور سرکوب می شود.

    به گفته لاهوتی، دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی خارجی به خصوص با همسایه ها موفق عمل کرده است که نمونه آن روابط با عربستان است این در حالی است که عربستان نفوذ بالایی در میان کشورهای عربی دارد و این نفوذ می تواند در توسعه روابط ایران با سایر کشورهای عربی موثر باشد.

    وی اظهار داشت: اثر مثبت دیپلماسی رییس جمهور و دولت سیزدهم در کشورهای آفریقایی حداقل یکسال آینده مشخص می شود و در رابطه با سوریه نیز باید به فکر سرمایه گذاری مشترک باشیم و در عین حال با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز، می توان تجارت ترجیحی را گسترش داد؛ هر چند اکنون سبد صادراتی و وارداتی ایران با 5 کشور مشخص در طرفین پیش می رود.

    برچسب ها