عصر خودرو

فرصت ۸۰ روزه به بخشی از صادرکنندگان برای فروش ارز در "نیما"

عصر بازار- بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، کلیه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده­‌های نفتی مکلف به عرضۀ ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات خود در "سامانه نیما "طی ۸۰ روز پس از صدور پروانه صادراتی شدند.

فرصت ۸۰ روزه به بخشی از صادرکنندگان برای فروش ارز در "نیما"
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  ایسنا، در راستای اجرای ماده 8 آئین­ نامه اجرایی تبصره 6 بند (ح) ماده 2 مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده­‌های نفتی ملزم به فروش 100 درصد ارز حاصل از صادرات خود به صورت حواله در سامانه نیما هستند.

    گفتنی است پایش سیستمی این فرایند بر اساس کد تعرفه­‌های مشمول در ماده یاد شده صورت می‌گیرد.

    این قاعده از تاریخ ابلاغ آئین­ نامه اجرایی تبصره 6، یعنی میانه آذر ماه سال قبل برای صادرات محصولات یاد شده اعمال شده است.

    در اصل بر اساس مصوبۀ ششمین نشست کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات، مهلت ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات این محصولات از دهم فروردین امسال از چهار ماه به 80 روز کاهش یافته است.

    از بهار سال 1397 و همزمان با از سرگیری تحریم‌های آمریکا، دولت اعلام کرد که برای تامین نیازهای ارزی، صادرکنندگان موظف هستند که ارز حاصل از صادرات خود را در چارچوب چند روش مشخص به کشور بازگردانند. بر این اساس صادرکنندگان برای استفاده از تسهیلات صادراتی و البته جلوگیری از جرایم اقتصادی، باید ارز خود را در قالب تعهد ارزی به کشور بازگردانند.

    برچسب ها