عصر خودرو

شفافیت بازار مسکن با انتشار اوراق سلف موازی

عصر بازار- مهدی قلی پور گفت: اشخاص می‌توانند به واسطه اوراق سلف مسکن به صورت متری در مسکن سرمایه‌گذاری کرده و با وجود معاملات ثانویه و بازارگردان از نقدشوندگی مناسبی هم برخوردار شوند. انتشار اوراق سلف مسکن افزون بر اثرگذاری بر سمت تولید، از منظر افزایش تامین مالی مسکن، بر تقاضای خرید مسکن نیز تاثیر خواهد داشت.

شفافیت بازار مسکن با انتشار اوراق سلف موازی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهدی قلی پور مدیرعامل سبدگردان الماس در مورد ماهیت اوراق سلف موازی استاندارد، اظهار کرد: اوراق سلف در اصل گواهی‌هایی برای پیش خرید دارایی مشخص از سوی تولید کننده یا بازرگان هستند که مبلغ کالا در زمان انعقاد قرارداد سلف پرداخت شده و زمان مشخصی برای تحویل کالا در قرارداد تعیین می‌شود. حال اگر این گواهی‌ها یا حواله‌ها قابلیت معامله ثانویه داشته باشند، به آنها سلف موازی می‌گویند.

    او بیان کرد: اوراق سلف موازی استاندارد، بر اساس قرارداد سلف منتشر می‌شوند و امکان معاملات ثانویه برای آن تعریف شده است. این اوراق شامل بخش‌هایی همچون ارکان عرضه کننده (شرکتی که قصد تامین مالی دارد)، مشاور پذیرش (نهاد مالی که اوراق فرایند انتشار اوراق را برای عرضه کننده پیش می برد)، متعهد پذیره‌نویسی (نهاد مالی که تعهد می کند در صورت عدم وجود خریدار برای اوراق نسبت به خرید اقدام کند)، بازارگردان (برای معاملات ثانویه اوراق) و کارگزار عرضه کننده در زمان پذیره نویسی است.

    مدیرعامل سبدگردان الماس در ادامه درمورد ماهیت اوراق سلف موازی مسکن، گفت: در اوراق سلف موازی مسکن، شرکت سازنده یا شرکت سرمایه‌گذار در املاک و مستغلات، نسبت به پیش فروش اوراق اقدام کرده و از منابع آن برای تامین مالی پروژه استفاده می کند، همچنین خریداران اوراق نیز می‌توانند متراژ خریداری شده را تحویل گیرند یا آنکه اوراق خود را به دیگری منتقل کند.

    قلی‌پور تاکید کرد: از جمله ویژگی های اوراق سلف موازی مسکن می‌توان به مشخصات پروژه و ارکان که در امیدنامه اوراق در بورس کالا منتشر می شود، اشاره کرد.

    او در پاسخ به این سوال که انتشار اوراق سلف مسکن چه تاثیری می‌تواند برشفافیت قیمت مسکن داشته باشد، اظهار کرد: انتشار اوراق سلف مسکن افزون بر اثرگذاری بر سمت تولید، از منظر افزایش تامین مالی مسکن، بر تقاضای خرید مسکن نیز تاثیر خواهد داشت.

    مدیرعامل سبدگردان الماس در ادامه افزود: سمت تولید با جذب بخشی از نقدینگی از طریق انتشار اوراق سلف مسکن می‌تواند عرضه مسکن را افزایش دهد و در سمت تقاضا نیز انتشار این اوراق می تواند سرمایه‌گذارانی را که توان خرید یک ملک کامل را ندارند به سمت خود جذب کند و با سرمایه اندک در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

    قلی‌پور تاکید کرد: اشخاص می توانند به واسطه اوراق سلف مسکن به صورت متری در مسکن سرمایه گذاری کرده و با وجود معاملات ثانویه و بازارگردان از نقد شوندگی مناسبی هم برخوردار شوند، از سوی دیگر این اوراق به ماهیت‌شان موجب شفافیت قیمت این بازار خواهند شد.

    او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر سازمان بورس و وزارت راه‌شهرسازی چه اقداماتی را به منظور مدیریت بهتر این اوراق می‌بایست انجام دهند، گفت: در حال حاضر اولویت اول برای سازمان بورس، تدوین دستورالعمل‌های انتشار و معاملات اوراق سلف مسکن و ابلاغ آن به ناشران و نهادهای مالی است که به نظر می رسد طی دو ماه آینده عملیاتی شوند.

    مدیرعامل سبدگردان الماس در پایان تاکید کرد: کاهش بوروکراسی در انتشار این اوراق می‌تواند حجم عرضه مسکن و تامین مالی را افزایش دهد. از سوی دیگر نیز وزارت راه و شهرسازی بهتر است به جای عرضه پروژه‌های دولتی خود در قالب اوراق سلف، بخش خصوصی را با استفاده از مشوق‌هایی مثل تخصیص زمین ارزان قیمت به پروژه‌ها درگیر اقدامات عملیاتی کند.

    برچسب ها