عصر خودرو

اظهارنظر یک اقتصاددان درباره تحولات اقتصاد ایران در سال ۹۵

عصر بازار- یه گفته یک اقتصاددان تا پایان دولت یازدهم نفت در همین محدوده قیمتی باقی می ماند، اما اقتصاد ایران در همین کانال و با افزایش ناچیز قیمت نفت و تاثیرات برجام در شرایط بهتری خواهد گرفت.

اظهارنظر یک اقتصاددان درباره تحولات اقتصاد ایران در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مرتضی ایمانی راد روز گذشته (پنجشنبه) در سمینار اقتصاد ایران تحولات و تغییرات در سال 1395 در اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار کرد: بدون اقتصاد جهانی اقتصاد ایران قابل فهم نیست و متاسفانه مسئولان کشوری نیز تصور می کنند که اقتصاد ایران جدا از اقتصاد جهانی است در حالی که اقتصاد کشور به شدت تحت تاثیر اقتصاد جهانی قرار دارد و اقتصاد جهانی خود از بازارهای مالی جهانی تشکیل می شود.

    وی افزود: بازارهای جهانی از چهار پارامتر بازار سهام، بازار ارز، بازار پول و بازار کالا تشکیل شده است و این چهار پارامتر در هم تنیده و به یکدیگر پیچیده اند، در واقع هر چهار مورد بر روی یکدیگر اثر می گذارند و این ویژگی بازار جهانی است است.

    این اقتصاددان افزود: امروز حضور آمریکا در منطقه دیگر برای نفت و کالا نیست، امروز آمریکا برای ثبات بازارهای مالی جهانی در خاورمیانه حضور پیدا می کند. در این منطقه حضور می یابد تا دولت هایی که برای بازارهای جهانی نویز ایجاد می کنند را بررسی کرده و محل نویز اندازی را قطع می کند.

    افزایش قیمت نفت با کاهش قیمت دلار
    ایمانی راد ادامه داد: اگر امروز شرکت های دولتی و خصوصی کشور را مورد بررسی قرار دهیم در می یابیم بزرگترین مسائلی که شرکت ها با آن دست و پنجه نرم می کنند بیرون از شرکت ها و در اقتصاد ایران ایجاد می شود، پس به همین منظور پایش اقتصاد ایران همزمان با پایش اقتصاد جهان برای یک مدیر شرکت باید الزامی و از نکات مورد توجه تولید در داخل باشد.

    وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگی که امروز دولت با آن دست به گریبان است قیمت ها در نظام جهانی است، گفت: قیمت کالاها به خصوص نفت امروز در نظام جهانی به شدت کاهش یافته و بودجه کشور که به شدت به نفت وابسته است را با مشکل مواجه کرده است. حال سوال اینجاست که چرا قیمت نفت تا به این حد سقوط کرده؟ پاسخ خیلی ساده است به این دلیل که دلار آمریکا قیمت گرفته و قدرتمند شده است و هیچ علت دیگری هم ندارد نه توطئه عربستانی وجود دارد و نه چیز دیگری، شاید عربستان زور زده باشد که موضوع را تشدید کند ولی قدرت چنین کاری دست عربستان نیست.

    این مشاور ارشد اقتصادی شرکت های دولتی و خصوصی تاکید کرد: اگر می خواهیم که زندگی شیرین شود و قیمت کالاها از جمله نفت افزایش پیدا کند باید قدرت و قیمت دلار آمریکا در بازار جهانی کاهش پیدا کند و به احتمال فراوان چنین اتفاقی تا پایان سال2016 و 2017 نخواهد افتاد.

    اتفاقات ماه آینده میلادی اقتصاد جهان را دگرگون می کند
    ایمانی راد به دو اتفاق مهم در اواسط ماه بعدی میلادی اشاره کرد و گفت: دو اتفاق مهم در ماه آینده میلادی رخ خواهد داد که اقتصاد جهان را دگرگون می کند، ابتدا رفراندومی است که برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا برگزار می شود که اگر منجر به خروج انگلیس شود یورو و پوند انگلیس سقوط می کنند و دلار آمریکا قدرتمندتر از گذشته می شود، اتفاق دیگر افزایش 25 صدم درصدی نرخ بهره در آمریکا است که اگر چنین اتفاقی رخ بدهد بدون شک قیمت هر بشکه نفت تا 10 دلار و قیمت کالاهای اساسی کاهش چشمگیری پیدا می کند.

    وی به وضع تولیدکنندگان ایرانی اشاره کرد و افزود: بزرگترین کمک دولت به تولیدکنندگان ایرانی این است که از سر راه آن ها کنار برود و اگر تولید کننده می خواهد که ورشکسته نشود باید تحلیل بازارهای جهانی و داخلی را داشته باشد. تحول یک بنگاه اقتصادی به مدیرانش بستگی دارد و توسعه یک کشور نیز در دست بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی و تولیدکنندگان است.

    این تحلیل گر مسائل اقتصادی ادامه داد: بحران اقتصادی امروز ایران در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است، اما تولیدکنندگانی هستند که در همین شرایط بحرانی امروز سه شیفت کار می کنند چون تحلیل درستی از بازارها داشته اند و با تدبیر مجموعه خود را اداره کرده اند.

    ایمانی راد تاکید کرد: وظیفه امروز دولت فقط رفع موانع تولید است، بخش خصوصی ایران اگر رها بشود نرخ رشد اعجاب انگیزی در اقتصاد ایران ایجاد می شود و ایران به نرخ رشد دهه 40 هجری شمسی بر می گردد. بخش خصوصی هیچ حمایتی نمی خواهد فقط دولت باید جلوی دخالت بی جا را بگیرد.

    وی اظهار کرد: معتقدیم تا پایان دولت نفت در همین محدوده قیمتی باقی می ماند، اما اقتصاد ایران در همین کانال و با افزایش ناچیز قیمت نفت و تاثیرات برجام در شرایط بهتری در سال 1395 قرار خواهد گرفت و نرخ رشد اقتصاد ایران از منفی و صفر؛ در سال 1395 به سه تا چهار درصد خواهد رسید، اما کمبود نقدینگی ادامه خواهد داشت و مسکن همچنان در رکود خواهد بود.

    شرکت های دولتی و خصوصی از بانک های جهانی وام بگیرند
    این اقتصاددان به شرکت های دولتی و خصوصی پیشنهاد گرفتن وام از بانک های جهانی را داد و گفت: یکی از راه اندازهای اقتصاد در جهان پایین آوردن بهره بانکی است، امروز بهره بانکی در جهان نزدیک به صفر است پس بهتر است شرکت های دولتی و خصوصی از بانک های جهانی وام بگیرند چراکه هیچ بهره‌ای برای پرداخت ندارند.

    ایمانی راد در پیشنهادی دیگر به شرکت ها گفت: صادرات را با ارز دلار مبادله کنید، اما هنگام واردات از ارز یورو استفاده کنید. پیشنهاد می کنم امسال افراد خیلی دلار خریداری نکنند و همین جا اعلام می کنم که دولت آقای روحانی نمی تواند بدهی ها خود را پرداخت کند چون اقتصاد تغییر آنچنانی نخواهد کرد.

    وی تاکید کرد: اگر مشکل بهره بانکی صفر و حتی منفی برخی کشورها حل نشود سال 2017 یک شکست در بازارهای جهانی رخ می دهد و نفت حتی به کانال کمتر از 20 دلار وارد می شود. پس اینکه اعلام می کنیم که برجام یک نقطه عطف نیست و فقط گشایش ایجاد کرده که باید از آن استفاده کنیم به دلیل تحلیل بازارهای جهانی است.

    این اقتصاد دان با اشاره به اینکه نرخ رشد اقتصاد ایران از امروز تا انتخابات سال 1396 مثبت خواهد بود و بین سه تا چهار درصد بالاتر از صفر قرار خواهد گرفت، ادامه داد: برآورد برنامه ششم توسعه نرخ رشد 8.5 درصدی طی 5 سال آینده چیزی جز خیال نیست. چراکه عمده نرخ رشد اقتصادی کشور در همین سال نیز مربوط به نفت خواهد بود و نرخ رشدی بالاتر از 4 درصد نخواهیم داشت.

    مهمترین عوامل رکود در ایران
    ایمانی راد به مهمترین دلایل رکود در ایران اشاره کرد و گفت: کاهش سرعت گردش پول در اقتصاد ایران، شرایط اقتصاد جهانی، رکود تقاضای کم سابقه که خود را در کاهش قدرت خرید مردم و کاهش درآمد دولت نشان داده، 500 هزار میلیارد تومان بدهی دولت که خود یک مانع بزرگ اقتصادی است، بالا بودن بهره بانکی و بحران شبکه بانکی عمده دلایل رکود در اقتصاد ایران است. البته رکود در اقتصاد ایران ساختاری است و به زودی تغییر نخواهد کرد.

    این عضو هیئت علمی مدیریت صنعتی ایران تصریح کرد: کاهش تورم مهمترین اتفاق اقتصادی دولت یازدهم بوده است و اگر رشد اقتصادی سه تا چهار درصدی را تجربه کنیم یک تورم افزایشی را نیز شاهد خواهیم بود چراکه گاهی کاهش تورم نشان از مشکلات اقتصادی است یعنی اگر رشد اقتصادی دارای کاهش تورم باشد عمق رکود در کشور را نشان می دهد.

    ایمانی راد گفت: امروز در حوزه مسکن امکان بالفعل نداریم. رشد مسکن به شدت سریع تر از قدرت خرید مردم بالا رفته است و این مشکل با تسهیلات دادن حل نمی شود، چراکه هزاران هزار میلیارد تسهیلات برای مسکن نیازمندیم.

    رکود مسکن اصفهان شدیدتر از تهران است
    وی تاکید کرد: متوسط قیمت یک متر واحد مسکونی از سال 1392 تاکنون در تهران 4 میلیون تومان و در اصفهان نیز تا ابتدای 1394همین میزان بوده است، اما به دلیل عمق رکود مسکن در اصفهان این قیمت در ابتدای سال جاری به سه میلیون تومان رسیده است که نشان می دهد رکود مسکن در اصفهان نسبت به تهران بیشتر بوده است.

    این اقتصاددان خاطرنشان کرد: کالاهای ضروری مثل دارو و لوازم ضروری منزل در شرایط خوبی در سال 1395قرار می گیرند، اما کالاهای کمتر مورد نیاز مردم اصلا شرایط خوبی نخواهند داشت، همچنین وضع نقدینگی بهبود پیدا نخواهد کرد، قیمت طلا تغییر خیلی کمی خواهد داشت و قیمت ارز یک روند صعودی پیدا می کند و با افزایش 10 تا 15 درصدی دلار روبرو می شویم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها