عصر خودرو

بلومبرگ:

اختلال عرضه در نیجریه و لیبی افزایش تولید نفت ایران را خنثی کرد

عصر بازار- با وجود افزایش ۷۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۶ قیمت جهانی نفت افزایش یافته که علت آن اختلال عرضه در نیجریه، لیبی و ونزوئلا بوده است.

اختلال عرضه در نیجریه و لیبی افزایش تولید نفت ایران را خنثی کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، موفقیت ایران در افزایش تولید نفت خود به سطح قبل از تحریم ها، انگیزه ای برای این کشور جهت پیوستن به دیگر اعضای اوپک در کاهش تولید به منظور تقویت قیمت ها پدید آورده است اما با توجه به ترمیم قیمت ها، تحلیلگران هیچ ضرورت فوری ای برای این اقدام نمی بینند.

    در حالی که اختلال در عرضه نفت نیجریه، لیبی و ونزوئلا، موجب خنثی کردن اثر افزایش 600 هزار بشکه ای صادرات نفت ایران در ماه آوریل شده، قیمت نفت به نزدیکی بالاترین رقم از ماه نوامبر رسیده است. به گفته ریچارد مالینسون، تحلیلگر موسسه انرژی اسپکتس در لندن، این موضوع؛ «فوریت» اقدام اوپک برای توافق بر سر کاهش تولید در نشست 2 ژوئن را کاهش می دهد.

    بر اساس آمارها، ایران در سال 2016، روزانه 700 هزار بشکه به تولید خود افزوده است. به گفته توشار تارون بانسال، تحلیلگر موسسه اف جی ای در سنگاپور، هرچند ایران به دنبال افزایش 300 هزار بشکه ای ظرفیت تولید خود در میادینش در منطقه غرب کارون است، اما احتمالا روند افزایش تولید نفت این کشور کند خواهد شد.

    ایران پس از لغو تحریم ها در ماه ژانویه در حال بازسازی صنعت انرژی خود و باز پس گیری سهم از دست رفته اش از بازار نفت است.

    بانسان افزود: «به دلیل اینکه توازن در عرضه و تقاضا برقرار شده، تولید کنندگان نیازی به فریز تولید ندارند...ایران می تواند پشت میز بنشیند و بگوید، ما آماده فریز هستیم، اما با توجه به اینکه تولید نفت اوپک به نزدیکی رقمی بی سابقه رسیده، این پیشنهاد هیچ معنایی برای بازارها نخواهد داشت.»

    به عقیده مالینسون و بانسال، با توجه به اینکه قیمت ها نسبت به پایین ترین رقم 12 سال اخیر در ماه ژانویه بیش از 60 درصد افزایش یافته، انتظار نمی رود اوپک در نشست ماه آینده خود هیچ اقدام خاصی را صورت دهد.

    آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که بازارها به جای تمرکز بر اینکه آیا عربستان برای متوقف کردن سایر تولید کنندگان، تولید خود را افزایش خواهد داد یا نه، عمدتا روی ایران متمرکز شده اند که در حال باز پس گیری سهم خود بازار است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها