عصر خودرو

ایل سوله:

ایران قصد دارد با ظرفیت تمام به بازار جهانی نفت بازگردد

عصر بازار- روزنامه ایتالیایی'ایل سوله' با اشاره به پایان تحریم ها علیه ایران نوشت: تهران قصد دارد با ظرفیت تمام به بازار جهانی نفت بازگردد.

ایران قصد دارد با ظرفیت تمام به بازار جهانی نفت بازگردد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، این روزنامه اقتصادی با عنوان «نفت، صنعتی که باید رونق بگیرد»، افزود: با پایان گرفتن تحریم ها جمهوری اسلامی درصدد است تا به سطح تولیدات سال 2011 یعنی زمانی که دومین تولید کننده اوپک بود، بازگردد. این کشور با قاطعیت هر چه تمام تر در پی دستیابی مجدد به جایگاه برجسته خود در سطح جهانی و جذب سرمایه گذاری های خارجی به سوی صنعت نفت خود است تا به اقتصاد کشوری 80 میلیون نفری، نفس تازه ای بدمد.
    ایل سوله نوشت: به همین دلیل است که در ماه های گذشته به رغم توافق دوحه برای ثابت نگه داشتن سطح تولید برای جلوگیری از کاهش قیمت ها، ایران از آن سوی خلیج فارس مخالفت خود را با هرگونه محدودیت در تولید اعلام کرد. قراردادهای جدید نفتی برای بهره برداری از ذخایر جدید هرچند هنوزنهایی نشده، اما می تواند شرکای خارجی را به سوی سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران جذب کند.
    این روزنامه افزود: ویژگی های ذخایر نفت و گاز ایران هیچگاه با سطح پایین تولید هماهنگی نداشته و افت تولیدات در سال های تحریم، صنعت این کشور را به ویژه در پنج سال گذشته تحت فشار قرارد داده بود. صادرات روزانه نفت ایران از دو میلیون بشکه در سال 2011 به 700 هزار بشکه در سیاه ترین دوره تحریم ها سقوط کرد. برای کشوری که دارای چهارمین ذخایر جهانی نفت ودومین ذخایرجهانی گازاست، صدور روزانه700هزار بشکه بسیارناچیز است. کاهش استخراج نفت ومحصولات پالایشگاهی به نوبه خود به سالانه 50 میلیارد دلار ضرر برای دولت ایران منجر شده بود. تحمل چنین وضعیتی برای کشوری که نفت 85درصد از صادرات آن و نیمی از درآمد دولت آن را تشکیل می دهد، بسیار دشوار بود. بنابراین می توان به خوبی دلایل اصرار مقامات ایرانی برای بازگشت به سطح تولید سال 2010 پیش ازآغاز هرگونه مذاکره در خصوص ثابت نگه داشتن سطح تولید را درک کرد.
    ایل سوله نوشت: نباید فراموش کرد در حالیکه ایران از صحنه خارج شده بود، سایر کشورها مانند عراق، سطح تولیدات خود را به میزان بی سابقه ای افزایش داده بودند. البته شاید اهداف دولت ایران مبنی بر افزایش استخراج روزانه یک میلیون بشکه در عرض شش ماه و رسیدن به 2/4 میلیون درپایان سال جاری و 5 میلیون بشکه تا سال 2021، قدری خوشبینانه باشد.درعین حال اگر ایران موفق به جذب سرمایه های خارجی و نوآوری در صنعت نفت خود بشود، اهداف مذکور آنچنان نیز دور از دسترس نخواهد بود.
    این روزنامه افزود:صنعت نفت ایران به دلیل تحمل 30سال تحریم های امریکا، به شدت فرسوده شده ونوآوری درآن نیازمند سرمایه گذاری عظیمی است.به گفته بیژن زنگنه صنعت نفت ایران برای دستیابی به اهداف توسعه ای خود نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی است که 130میلیارد دلار آن دراکتشاف واستخراج و70 میلیارد دلار آن درنوسازی و ساخت پالایشگاه های جدید هزینه خواهد شد.
    ایل سوله نوشت: به گفته زنگنه صندوق توسعه ملی ایران بین 15 تا 20 میلیارد دلار را به توسعه صنعت نفت اختصاص خواهدداد. اما منابع داخلی به سختی پاسخگوی نیازهای جاری صنعت نفت است وبنابراین سرمایه لازم می بایست از خارج تامین شود.
    این روزنامه افزود: در این راستا باید دید که مدل جدید قراردادهای نفتی که ایران قصد دارد به سرمایه گذاران خارجی ارائه دهد، چگونه خواهد بود. قراراست این قراردادها در ماه جولای آینده به تصویب برسد و به نظر می رسد که برخلاف مدل قدیمی از انعطاف پذیری بیشتری در مورد نوسان قیمت ها و ریسک سرمایه گذاری برخوردار خواهد بود.
    ایل سوله نوشت: گفته می شود که در ماه جاری ، دولت ایران مناقصه بزرگی را برای 50 طرح نفتی ارائه خواهد کرد. اما به نظر می رسد که فعلأ به زمان دیگری موکول شده است.هزینه استخراج یک بشکه نفت در ایران 12 دلار است که 3 دلار بیش از هزینه آن در عربستان و دو برابر هزینه آن درامریکاست. در عین حال نباید فراموش کرد که هزینه استخراج یک بشکه نفت در دریای شمال برابر با 52 دلار است و به همین دلیل کمپانی های خارجی علاقه فراوانی به کار درایران از خود نشان می دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها