عصر خودرو

در فرابورس چهارشنبه چه گذشت؟

عقبگرد یک درصدی آیفکس

عصر بازار- روز گذشته همگام با ریزش نسبتا سنگین در بورس تهران، قیمت‌ها در فرابورس نیز افت محسوسی را تجربه کرد. بر این اساس آیفکس که در ساعات ابتدایی بازار روند صعودی به خود گرفته بود در ادامه نزول کرد و در نهایت با افت ‏‏۸/ ۸ واحدی (معادل ۱/ ۱ درصد) در عدد ۱/ ۷۹۴ واحد متوقف شد. بیش از ۷۶ درصد از نمادهای فرابورسی روز چهارشنبه را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند. به این ترتیب زیان این بازار از ابتدای سال تاکنون به بیش از ۴/ ۱ درصد رسید.

عقبگرد یک درصدی آیفکس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز چهارشنبه شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با تاثیر مثبت 31/ 1 واحدی خود از ریزش بیشتر آیفکس جلوگیری کرد. بررسی فعالیت دو دسته معامله‌گران حقوقی و حقیقی در معاملات دیروز این نماد حاکی از مشارکت بیش از 90 درصدی حقیقی‌ها است. بر این اساس این معامله‌گران بیش از 92 درصد در سمت خرید و 55‌درصد در سمت فروش فعالیت داشتند که در نهایت منجر به رشد 24/ 4 درصدی قیمت این سهم شدند تا این نماد با رساندن ارزش معاملات خود به رقم 37 میلیارد تومانی در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس قرار گیرد و بیشترین حجم و ارزش معاملات این روز را از آن خود کنند. به نظر می‌رسد افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به تلاش این شرکت برای پیشبرد برنامه‌های آتی خود در زمینه افزایش سرمایه و پس گرفتن زمین‌ها باعث شده تا در این روز معاملات پرحجمی در این نماد شکل گیرد. در مقابل در پایان معاملات روز گذشته فرابورس، بیشترین تاثیر منفی بر آیفکس از جانب نمادهای پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان، شرکت اعتباری کوثر مرکزی و پالایش نفت شیراز وارد شد که در مجموع تاثیری معادل منفی حدود 7 واحدی بر شاخص فرابورس گذاشتند. افت 3/ 3 درصدی قیمت سهام پتروشیمی مارون در حالی بود که روز سه‌شنبه با انتشار خبر افزایش سرمایه 100 درصدی سهام این شرکت از مدار منفی به مدار مثبت بازگشت و با رشد قیمت و صف خرید مواجه شد. جریانی که در روز گذشته وارونه شد به طوری که صف فروش سنگینی در این نماد شکل گرفت تا بیشترین تاثیر منفی بر افت آیفکس در اختیار این نماد باشد. بر این اساس نماد «ذوب» روز چهارشنبه بیشترین توجه سهامداران را به خود جلب کرد به طوری که رده اول جدول پربیننده‌ترین نماد فرابورس را از آن خود کرد. بانک دی و تولید نیروی برق دماوند نیز به ترتیب رده دوم و سوم این جدول را به خود اختصاص دادند.

    دیروز حدود 281 میلیون و 723 هزار سهم به ارزش حدود 210 میلیارد تومان در فرابورس داد‌و‌ستد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزش و تعداد معاملات این بازار نسبت به میانگین یک ماهه آن به ترتیب حدود 5 و 5/ 1 درصد رشد کرده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی حجم معاملات با افت حدود 6 درصدی مواجه بوده است.

    بیشترین افزایش قیمت در معاملات روز چهارشنبه فرابورس را نمادهای شرکت سرمایه‌گذاری اعتلای البرز، گروه صنایع کاغذ پارس، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و توکا رنگ فولاد سپاهان به خود اختصاص دادند و در مقابل نمادهای تسهیلات مسکن قرار داشتند که بیشترین کاهش قیمت را به خود دیدند. نگاهی به معاملات بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز نشان از کاهش قیمت این اوراق در بیشتر نمادهای این گروه داشت. بر این اساس روز گذشته «تسه»ها در بازه 815 تا 845 هزار ریال دست به دست شدند و بیشترین افزایش قیمت نیز در نماد تسه 9308 به میزان 52/ 0 درصد رخ داد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق 3/ 22 درصد شد.

    علاوه‌بر این روز گذشته شاهد افزایش قیمت نمادهای اسناد خزانه اسلامی در اغلب نمادهای این گروه بودیم تا در پایان این اوراق در محدوده قیمتی 891 تا 901 هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. بر این اساس روز گذشته در مجموع 302 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی با ارزش 27 هزار و 377 میلیارد ریال از تمامی نمادهای این اوراق دادوستد شد.

    گروه‌های فرابورسی در یک نگاه

    در گروه رایانه، نماد همکاران سیستم و افرانت معاملات روز گذشته را با رشد قیمتی پشت سر گذاشتند و بیشترین حجم معاملات با معامله 910 هزار سهم به ارزش 3 میلیارد و 382 میلیون ریال به توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی اختصاص پیدا کرد که تنها نماد منفی این روز بود و معاملات روز چهارشنبه را با افت 25/ 3 درصدی به پایان رساند. در گروه انبوه‌سازی اما نماد شرکت کیسون بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و با رشد 1/ 2 درصدی قیمت همراه شد و در مقابل سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان بیشترین کاهش قیمت را ثبت کرد و در پایان جدول این گروه قرار گرفت. در گروه اوراق تامین مالی بیشتر نمادها رشد قیمتی را تجربه کردند. در این روز بیشترین حجم معامله گروه اوراق تامین مالی به نماد شهرداری قم رسید تا آخرین روز معاملاتی هفته را با معامله 500 هزار سهم به ارزش 500 میلیارد ریال به پایان ببرد. در این گروه نماد صایتل2 بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد و با قیمت یک میلیون و 35 هزار ریال معاملات خود را پایان داد. گروه بانکی روز گذشته تنها یک نماد مثبت داشت. بر این اساس در روز چهارشنبه نماد بانک سامان با رشد 51/ 1 درصدی صدر جدول این گروه را از آن خود کرد و بیشترین حجم معامله نیز با معامله 9 میلیون و 585 هزار سهم به ارزش 13میلیارد و 741 میلیون ریال در اختیار بانک دی قرار گرفت که در این روز افت قیمت 44/ 1 درصدی داشت.

    در گروه محصولات شیمیایی نیز به ترتیب توکا رنگ فولاد سپاهان، پتروشیمی مارون، صنایع بهداشتی ساینا و صنایع پتروشیمی زنجان بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و نماد کود شیمیایی اوره لردگان سبزترین نماد معاملاتی این گروه بود روز گذشته در گروه قند و شکر کام سهامداران نماد شرکت قند بیستون تلخ شد. فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال دیگر نماد این گروه اما با رشد 63/ 3 درصدی قیمت بیشترین حجم معاملات گروه را از آن خود کرد و با معامله یک میلیون و 50 هزار سهم به ارزش 326 میلیون تومان در راس جدول بازدهی گروه قندی فرابورس ایستاد. گروه فلزات اساسی نیز تنها دو نماد مثبت داشت. بر این اساس در این گروه به ترتیب صنعت روی زنگان، صنایع فولاد آلیاژی یزد و معدنی کیمیای زنجان گستران زیان‌ده‌ترین نمادهای گروه بودند و در مقابل دو نماد شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان و آهن و فولاد ارفع معاملات این روز را به ترتیب با رشد 2/ 4 و 7/ 2 درصدی به پایان رساند. در عین حال بیشترین ارزش معاملات این گروه به ارزش 374 میلیارد و 67 میلیون ریال به سهامی ذوب‌آهن اصفهان رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها