عصر خودرو

مدیوبانکای ایتالیا برای بازگشت به ایران گام برداشت

عصر بازار: بانک ایتالیایی مدیوبانکا در پی توافق هسته‌ای تاریخی میان ایران با آمریکا و قدرتهای دیگر جهان که چشم انداز برداشته شدن تحریمهای اقتصادی را پیش رو قرار داده است، آماده می‌شود از فرصتهای تجاری در ایران بهره برداری کند.

مدیوبانکای ایتالیا برای بازگشت به ایران گام برداشت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، وال استریت ژورنال به نقل از آلبرتو نیجل، مدیرعامل مدیوبانکا نوشت: فرصتهای تجاری بسیار جالب توجهی در ایران وجود دارد که در آن هر بخشی رو به رشد است و ما مصمم هستیم این فرصتها را دریابیم اما همه چیز به متغیرهای خارجی بستگی خواهد داشت.

    اظهارات آقای نیجل در شرایطی مطرح می‌شود که این بانک در سه ماهه مالی چهارم خود رشد 80 درصدی سود خالص را گزارش کرد. سود خالص این بانک به کمک درآمد بالاتر و تمهیدات کمتر برای بدهی‌های بانکی عقب افتاده، به 124.2 میلیون پوند رسید.

    این بانک به همراه وزارت توسعه اقتصادی و شرکت اعتبار صادرات ساچه (SACE) ایتالیا با وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ایران توافقی را به منظور توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و ایتالیا امضا کرد.

    توافق ایران و ایتالیا بدنبال توافق هسته ای تاریخی که سه هفته قبل میان ایران و شش قدرت جهان به امضا رسید، حاصل شد.

    بر اساس این گزارش، مدیوبانکا 60 سال قبل فعالیت در ایران را آغاز کرد و به بانکهای دولتی ایرانی وام می‌داد و از شرکت‌های ایتالیایی که با ایران همکاری تجاری داشتند، پشتیبانی می‌کرد.

    این وام دهنده ایتالیایی قصد دارد در خصوصی سازی شرکتهای دولتی ایران، در سرمایه گذاریهای خارجی در صنایع استراتژیک ایران مانند نفت و تامین مالی و همچنین گسترش وام دهی و فعالیت در بازارهای سرمایه با بخشهای دولتی و خصوصی ایران حضور داشته باشد.

    طبق برآورد شرکت اعتبار صادرات ساچه، برداشته شدن تحریمهای ایران ممکن است صادرات ایتالیا به ایران در فاصله سال 2015 تا 2018 را به سه میلیارد یورو برساند که عمدتا در بخشهای مهندسی مکانیکی، نفت و گاز و حمل و نقل خواهد بود.

    بر اساس این گزارش، ایتالیا در پی توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در وین، تلاش برای کسب مجدد جایگاه خود در اقتصاد ایران در دوران پیش از تحریم‌ها، را در دستور کار خود قرار داده است. دولت این کشور در همین راستا وزیران خارجه و توسعه اقتصادی را روز سه‌شنبه 13 مرداد به تهران اعزام کرد تا نخستین گام‌های واقعی خود را در بازار 80 میلیون نفری ایران که درهایش پس از توافق هسته‌ای باز شده است، بردارد.

    بازار مصرفی ایران برای شرکت‌های بحران دیده ایتالیایی یک فرصت طلایی و حیاتی برای ادامه فعالیت‌شان محسوب می‌شود. فضای اقتصادی به‌وجود آمده پس از توافق وین، رقابت میان شرکت‌های ایتالیایی و اروپایی را که در صدد جبران موقعیت از دست رفته خود در ایران هستند، افزایش داده است. ایتالیا با وجود تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران، در این سال‌ها هرگز ارتباطات خود را از دست نداده است. شرکت بیمه اعتباری ساچه اخیرا اعلام کرده بود که رقبای چینی، هندی و روسی در سال‌های اخیر محدودیت‌های کم‌تری در روابط تجاری با ایران داشته و موفق شدند در این دوران جایگاه مهمی را در این کشور به‌دست آورند. بدین ترتیب مسابقه شرکت‌های ایتالیایی برای ورود به بازار جذاب ایران پس از لغو تحریم‌های غرب از هم اکنون آغاز شده است.

    برچسب ها