عصر خودرو

برگزاری نخستین مظنه‌گیری اوراق مالی اسلامی ۱۴۰۲

عصر بازار- وزارت اقتصاد از برگزاری اولین مظنه‌گیری اوراق مالی اسلامی دولت در سال ۱۴۰۲ (مرابحه عام) روز یکشنبه (هشتم مردادماه) و حراج آن روز سه‌شنبه (۱۰ مردادماه) در قالب پنج نماد معاملاتی خبر داد.

برگزاری نخستین مظنه‌گیری اوراق مالی اسلامی ۱۴۰۲
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، مرکز مدیریت بدهی‌های عمومی و روابط مالی دولت، اولین انتشار و عرضه اوراق مالی اسلامی با تضمین دولت را در راستای اجرای تبصره پنج قانون بودجه سال 1402 را آغاز کرد.

    اولین مظنه‌گیری اوراق مالی اسلامی دولت (مرابحه عام) روز یکشنبه (هشتم مردادماه 1402) در قالب پنچ نماد معاملاتی و در سررسیدهای مختلف به منظور سرمایه‌گذاری فعالین بازارهای پول و سرمایه در اوراق با درآمد ثابت با تضمین دولت به شرح جدول ذیل برگزار خواهد شد.

     

    به استناد ماده (10) آیین‌نامه اجرایی بندهای (الف)، (ب)، (ج)،(هـ)، (و)، (ح)، (ی)، (ن) و (ص) تبصره (5) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور انتشار اوراق مذکور تنها به صورت الکترونیکی بوده و از طریق شرکت فرابورس ایران عرضه می‌شود.

    همچنین در صورت انتشار اسناد خزانه اسلامی در سال‌جاری، این اسناد نیز به صورت الکترونیکی منتشر و واگذاری آن از طریق زیر سامانه مدیریت اوراق ذیل سامانه مدیریت بدهی‌ها و اوراق بازار پول و سرمایه (سماد نو) توسط دستگاه‌های اجرایی دارای تخصیص عنوان اشخاص ذینفع انجام می‌گیرد. این اسناد پس از پذیرش، از طریق شرکت فرابورس ایران قابلیت معامله ثانویه را خواهند داشت.

    همچنین بانک مرکزی اعلام کرد که در راستای عرضه تدریجی «اوراق مالی اسلامی دولتی» توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (دولت) در تواترهای هفتگی، مرحله اول حراج اوراق مزبور در سال 1402 برای فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی موضوع بند (21) ماده (1) قانون بازار اوراق بهادار ج.ا.ایران نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین سرمایه، در روز سه‌شنبه 10 مردادماه 1402 اجرا می‌شود. بانک مرکزی در حراج‌های مزبور خدمات کارگزاری مورد نیاز را به وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ارائه می‌دهد.

    نحوه برگزاری حراج و اوراق عرضه‌شده به شرح جداول زیر است:

     

    حداقل حجم سفارش 500 هزار ورقه است.
    وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافتی یا فروش کلیه اوراق عرضه‌شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی سفارشات دریافت‌شده از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی را به منظور تصمیم‌گیری به آن وزارت ارسال و وزارت مزبور نسبت به تعیین سفارش‌های برنده اقدام می‌کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمامی برندگان انجام می‌شود. کارگزاری این بانک ضمن تامین‌زیرساخت معاملات، تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی فروش‌رفته نداشته و اوراق مزبور را در بازار اولیه به منظور تامین مالی دولت خریداری نخواهد کرد. بانک مرکزی بر اساس بند «ع» تبصره (5) قانون بودجه سال 1402 مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است.

    برچسب ها