عصر خودرو

مصاحبه تفضیلی با مهرزاد منتظری در تحلیل اثرات و دلایل افزایش قیمت کالاهای اساسی؛

فولادی ها تعدیل های مثبت ۱۰۰ درصدی خواهند داشت

عصر بازار- قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی مدتی است که افزایش چشمگیری داشته است به همین دلیل پای صحبت مهرزاد منتظری نشستیم. وی معتقد است قیمت کالاهای جهانی به قدری پایین آمده بود که دیگر تولید کالاهای اساسی توجیه اقتصادی نداشت. به همین دلیل وضعیت طوری شده بود که طرحهای توسعهای شرکتهای فولادی و معدنی در کشوری مثل ایران که واحد پولی کالایی دارد، زیانده شوند.

فولادی ها تعدیل های مثبت ۱۰۰ درصدی خواهند داشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، مدیر تحلیل کارگزاری اقتصاد بیدار حالا اما این شرکت ها را سودآور و حتی آماده کسب سود از صادرات میداند و میگوید: با یک حساب سر انگشتی شرکتهای فولادی، تعدیلهای 100 درصدی خواهند داشت. البته وی در تحلیل آینده بازار کالاهای اساسی نیز معتقد است: هیچ سازمانی روند رشد اقتصادی جهان را مثبت ارزیابی نکرده است و بسیاری از کارشناسان معتقدند وام دهی جزء آخرین حربههای دولت چین است که از ریزش بزرگ اقتصادی در آن کشور جلوگیری کند.

    منتظری همچنین یکی از دلایل رشد قیمت کالاهای اساسی را تضعیف دلار آمریکا میداند و میگوید اگر بازار احساس کند که قیمت های جهانی، در همین قیمتها ثبات دارد، پتانسیل رشد بیش از این نیز در صنایع کالا بنیاد وجود دارد. مشروح مصاحبه را در زیر میخوانید.

    آقای منتظری با توجه به افزایش قیمت کامیدیتی ها در بازار های جهانی وضعیت کنونی بازار کالا در جهان را به چه ترتیب می بینید؟ و چه مسائلی پیش آمد که قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت؟

    از اوایل اسفند ماه سال پیش بازار های کالایی یک کف را تشکیل داده اند و پس از آن شروع به رشد قیمت کردند. به این ترتیب در بازار تمام کالاها با اختلاف زمانی کوتاه و تقریبا به طور همزمان این افزایش قیمت روی داد. به عبارت دیگر کلیه محصولات از نفت که شاص همه کالاهاست تا دیگر کال ها این افزلایش قیمت مشاهد شد. در این مدت نفت از 27 دلار کف خود را آغاز کرد و تا امروز به حدود 47 دلار رسید است. همزمان دیگر کالاها مانند روغن که محصول کشاورزی است و مکانیزم عرضه و تقاضا آن با دیگر کالاها متفاوت است همچنین

    وابستگی زیادی به نفت ندارد نیز مقدار قابل توجهی رشد دیده شد. به این ترتیب این اتفاق برای محصولات پتروشیمی که وابسته به نفت هستند نیز روی داد محصولات معدنی نیز شاهد افزایش قیمت بودند.

    اما از تمامی این محصولات مهم تر برای بازار ایران سنگ آهن بود که حدود 60 درصد رشد داشته است. فولاد نیز تقریبا به همین میزان رشد کرده است. به نظر میرسد در ابعاد کلان در اقتصد جهان اتفاقاتی روی داده است که موجب رشد قیمتی تمام کالا ها شده است. اما این مهم که هر کالایی به چه میزانی رشد کرده و پتانسیل رشد دارد به مکانیزم عرضه و تقاضای آن مربوط است.

    در دو سه ماهه اخیر این رویداد در اقتصاد جهان در حالی روی داد که برای ایران نیز رویدادی بسیار مناسب بود. این نکته به این جهت است که ریال ایران از جمله واحدهای پولی است که وابستگی زیادی به کالا دارد و ارز ایران کالایی است. در جهان نیز کشور هایی مانند کانادا، برزیل و استرالیا ارز کالای دارند. این بدان معنا است که عمده تولید داخلی و توان صادراتی این کشور ها کالا است. به طور مثال عمده صادرات استرالیا سنگ آهن و محصولاعت معدنی است. در دیگر نقاط دنیا مانند اروپا نیز کشوری مانند نروژ وجود دارد که ارز کالایی دارد و کاملا وابسته به نفت است. کانادا و برزیل نیز به همین ترتیب ارزهای کالایی دارند.

    این ارزها از دوسال گذشته یعنی حدود شهریور ماه سال 92 که قیمت جهانی نفت شروع به ریزش کرد با افت شدید همراه شدند. حتی روبل روسیه نیز در این مقطع زمانی حدود 70 تا 80 درصد ارزش خود را از دست داد. پول برزیل هم در این مدت بالای 40درصد ریخت. همچنین دلار کانادا و استرالیا نیز به همین ترتیب دچار کاهش شد.

    در واقع این مهم نشان دهنده آن است که اگر این کشورها در تجارت خارجی خود دچار ضعف شوند، ارزش ارزشان نیز کاهش خواهد یافت. ایران در منطقه ای قرار گرفته که در کنار کشور هایی با زیر بنای کالایی جا دارد. در واقع بیشتر کشورهای منطقه وابسته به نفت هستند. اما تنها کشوری در منطقه که سیاست ارزی آن کاملا تثبیت قیمت ارز نیست، ایران است. در کشورهایی مانند عربستان و امارات قیمت ارز کاملا ثابت است

    و فارغ از اینکه چه اتفاقی در قیمت نفت می افتد، واحد پولی آنها ثابت نگه داشته میشود. در ایران تا حدودی تاثیرات کاهش یا افزایش قیمت کالاها به ویژه نفت روی واحد پول احساس می شود. در واقع بانک مرکزی ایران قیمت ارز را مدیریت می کند. به این ترتیب مبادلات ایران با دیگر کشور ها بر روی قیمت نفت نه به طور کامل، اما تاثیرگذار است.

    اما حالا که از اسفند ماه قیمت کالاهای اساسی روند افزایشی پیدا کرده است، ارز این کشورها شروع به رشد کرده است. همزمان اتفاق دیگری که در این خصوص اهمیت زیادی دارد تضعیف قیمت دلار است.

    شما علت رشد قیمت کامیودیتی ها را در بازارهای جهانی در چه میبینید؟ در واقع مهمترین دلیل افزایش قیمت کالاهای اساسی چیست؟

    با توجه به آمارهایی که گزارش شده است، هیچ سازمانی روند رشد اقتصادی جهان را مثبت ارزیابی نکرده است. درواقع گزارش ها حاکی از آن است که در سال های آتی نیز رشد اقتصادی دنیا یا در سطوح فعلی خواهد ماند یا نزول خواهد کرد. علت این امر نیز این است که برای اقتصادهای بزرگی مانند اروپا ، چین و آمریکا رشد پیشبینی نمی شود. در واقع در اروپا کسی انتظار رشد اقتصادی ندارد. ژاپن نیز مدتی است در حال درجا زدن است. رشد اقتصادی چین هم در رقم 6.6 درصد حفظ شده است. این در حالی است که امریکا در سه ماهه اخیر رشد اقتصادی ضعیفی داشته است. البته در فصل اول همواره رشد اقتصادی امریکا پایین گزارش می شود.

    به همین دلیل پیش بینی رشد برای اقتصاد جهانی نیز انتظار نمی رود. این عامل سبب می شود که برای کالاهای اساسی نیز افزایش قیمت پیش بینی نشود.

    علاوه بر این سه اتفاق مهم در این بخش تاثیرگذار بوده است. اول این که بسیاری از کالاها مانند نفت به قیمت هایی رسیده بودند که دیگر توجیه اقتصادی برای تولید نداشتند. این به این مفهوم است که قیمت نفت در دنیا حدود 50 تا 55 دلار است، اما هزینه های تولید نفت در بیشتر نقاط جهان 45 تا 50 دلار محاسبه میشود. این عامل سبب شد نگرانی هایی به وجود بیاید و افت تولید در کشوری مانند آمریکا را رقم بزند.

    به همین ترتیب بسیاری از کالاها و محصولات معدنی دیگر توجیه اقتصادی نداشتند و بسیاری از شرکت ها اعلام کردند که ترجیح می دهند که محصولاتشان در زیر زمین باقی بماند. به این ترتیب طرف عرضه به طور تدریجی تهدید شد و آمادگی رشد را پیدا کرد. اما اتفاق دوم که رویداد بسیار مهمی بود، افزایش نرخ بهره در آمریکا بود. این عامل برای تولید در جهان بسیار تاثیرگذار است و بر بسیار ی از کالاهای اساسی اثر می گذارد. در واقع زمانی که افزایش نرخ بهره در آمریکا اتفاق می افتد، دلار آمریکا تقویت شده و این بر ضد افزایش قیمت کالاهای اساسی است. در آمریکا در حالی یک پله افزایش نرخ بهره انجام شد که پس از آن سیگنالهایی داده شد که مبنی بر این بود که سیاست افزایش نرخ بهره د آمریکا کنار خواهد رفت. در واقع کارشناسان نشانههایی از فدرال رزرو آمریکا دریافت کردند که آن ها را به این نتیجه رساند که آمریکا دیگر قصدی برای بالا بردن شدید نرخ بهره ندارد و این عامل منجر به افزایش قیمت کالاهای اساسی شد.

    علاوه بر این همزمان شاخص دلار آمریکا از 96 واحد افت کرده و امروز به 93 واحد رسیده است. این مهم به این معناست که دلار نسبت به یک سبد ارزی تضعیف شده است و بر قیمت کالاهای اساسی تاثیرگذار است. یکی از دلایل رشد قیمت کالاهای اساسی تضعیف دلار آمریکا است.

    عامل سومی که اتفاق افتاد، نیز این است که دولت چین برای این که رشد اقتصاد 6.6 درصدی خود را حفظ کند، شدیدا به وام دهی روی آورده است. این مهم به ویژه در بخش مسکن رویداده است. در واقع دولت چین تلاش کرده که طرف تقاضا برای خرید مسکن را با دادن وام تحریک کند و بر اساس آمارها 20 تا 25 درصد در این مدت افزایش نرخ مسکن در چین را رقم زده است. این عامل سبب شد که صنایع مرتبط با مسکن نیز به دنبال آن با رشد همراه شوند و مهم ترین صنعت در این میان، فولاد و زنجیره وابسته به آن است. به عبارت دیگر موج دیگر ی نیز از سوی چین به وجود آمد و باعث تقویت کالاهای اساسی در بازار های جهانی شد. اما اکنون باید دید که این اقدام دولت چین در نهایت اثر ماندگاری از خود به جای خواهد گذاشت یا به صورت مقطعی عمل می کند.

    پیش بینی جهانی از آینده قیمت های کالاهای اساسی چگونه است و آیا این روند افزایش قیمت ادامه دار خواهد بود یا دچار نزول می شود؟

    در حال حاضر تحلیلگران بر دو مورد بسیار تمرکز دارند. اولین مورد در خصوص آمارهای اقتصادی دولت چین است که همانطور که گفته شد، باید در مورد مانا بودن اثر آن اطمینان حاصل کرد. بنابراین باید چندماهی بگذرد که اطلاعات جدید از چین به دست آید که بتوان برای قیمت کالاهای اساسی نیز نظر داد.

    البته بسیاری از اقتصادانان اعتقاد دارند که این عمل دولت چین در نهایت با سقوط همراه است. همان اتفاقی که در سال 2008 برای اقتصاد آمریکا روی داد. به این ترتیب آنها اعتقاد دارند که وام دهی جزء آخرین حربههای دولت چین است که از ریزش بزرگ اقتصادی در آن کشور جلوگیری کند. هرچند که باید گفت ریزش اقتصاد چین برای اقتصاد جهانی مناسب نیست.

    آیا کاهش نرخ رشد اقتصادی چین نشان دهنده این است که دیگر این کشور قادر به ادامه روند افزایش رشد اقتصادی خود نیست؟ و آیا کاهش نرخ رشد اقتصادی چین، قیمت کالاهای اساسی را در جهان کاهش خواهد داد؟

    قطعا اگر اقتصاد چین دچار ریزش شود، قیمت کالاهای اساسی نیز در سطح جهانی کاهش پیدا خواهد کرد. به این دلیل که چین بزرگترین مصرف کننده جهان است و به طور مثال در بسیاری از حوزهها مانند کالاهای معدنی، 40 درصد از مصارف دنیا را به خود اختصاص میدهد. در نتیجه کنش های اقتصادی چین در سطح جهانی تاثیر گذاری بالایی دارد. این تاثیرگذاری زمانی افزایش پیدا می کند که میبینیم هیچ اقتصادی در سطح جهان نمی تواند به تنهایی جای چین را بگیرد. شرایط آفریقا با توجه به جمعیت زیادی که دارد، محیا نیست. هند نیز با وجود رشد اقتصادی بالا مصرف پایینی دارد و نمی تواند جایگزین مناسبی برای چین باشد. حداقل در کوتاه مدت این مساله امکان ندارد.

    در نهایت با توجه به مجموع صحبت های گفته شده، آینده کالاهای اساسی را در بازار های جهانی چگونه می بینید؟

    در حال حاضر نمی توان پیش بینی مناسبی ارائه کرد. تحلیل کارشناسان نیز به همین ترتیب ضد و نقیض است و سیگنال های مثبت و منفی به یک اندازه وجود دارد. باید صبر کرد تا اطلاعات و آمارهای بیشتری استخراج شود تا بتوان بر اساس آن پیش بینی مناسبی انجام داد. اتفاق دیگری که در این خصوص اهمیت زیادی دارد، نرخ بهره در آمریکا است. حدود دو سال است که شاخص دلار آمریکا بین 93 تا 100 در نوسان است. به عبارت دیگر زمانی که این شاخص در حدود 80 بود نفت برای هر بشکه 100 دلار قیمت داشت و هنگامی که این شاخص در 100 واحد قرار گرفت، نفت 50 دلار شد.

    افزایش قیمت کالاهای اساسی از دو جنبه بر بازار ایران می تواند تاثیر گذار باشد. اول این که خود کالاهایی که در بورس کالا معامله می شوند و دوم سهام شرکت هایی که معدنی، فولادی یا با دیگر کالاهای اساسی در ارتباط هستند. تا کنون این افزایش قیمت در بازارهای جهانی چه تاثیری بر این دو مورد دارد؟

    در حال حاضر حدود 50 درصد از ارزش بورس ایران به طور مستقیم وابسته به کالاست و افزایش سودآوری این شرکتها تا حد زیادی به افزایش قیمت کالاهای تولیدی آنها وابسته است. به این ترتیب وقتی قیمتهای کالاهای اساسی به کف رسیده بود، تمام طرح های توسعه ای این شرکت ها زیان ده بودند. همچنین در این مدت با توجه به کاهش قیمت کالاهای تولیدی و رکود داخلی، این شرکتها محصولات خود را با زیان به فروش می رساندند. اما با افزایش فعلی قیمتهای کالاهای اساسی، حالا دیگر شرکتها زیانده نیستند و می توانند سود ایجاد کنند. همچنین پیش بینی سال گذشته شرکتها در کف قیمتها بوده است و قطعا می توانند با ماندگاری نرخهای کالاهای اساسی در قیمتهای فعلی، تعدیلهای مثبت داشته باشند. به طور مثال شرکت های فولادی، تعدیلهای بالای 100 درصدی خواهند داشت. در واقع از نظر سودسازی اتفاقات مناسبی برای شرکتهای کالایی رخ داده است.

    همچنین سهام این شرکتها به همین ترتیب حدود 40 درصد افزایش یافته و این اتفاق، در کل دنیا نیز روی داده است. به طوری که سهام شرکتهای معدنی و فولادی با افزایش قیمت همراه بوده

    است. ایران نیز به تبعیت از دنیا از این رشد قیمت بهرهمند شد و مقداری از این رشد قیمت کالاهای اساسی به صورت افزایش قیمت سهام، در بازار پدیدار شد.

    البته این رشد قیمت در بازار پتروشیمی رخ نداده است. هرچند قیمت محصولات پتروشیمی به اندازه فولاد رشد نکرده است. در بحث پتروشیمی ها، مشاله دو نرخی بودن ارز وجود دارد که در این میان بسیار تاثیر گذار است. علاوه بر این ابهاماتی نیز در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها همچنان در برخی از موارد وجود دارد. در مجموع افزایش قیمت سهام شرکت های کالا بنیاد اتفاق افتاده و اگر بازار احساس کند که قیمت های جهانی، در همین قیمت ها ثبات دارد، پتانسیل رشد بیش از این نیز در این صنعت وجود دارد.

    افزایش قیمت های جهانی کالاهای اساسی، معاملات بورس کالا را دچار چه تغییراتی کرده است؟

    بورس کالا تحت تاثیر رکود داخلی قرار دارد. قیمت فولاد تا 40 درصد رشد کرده است. این در حالی است که حجم معاملات نیز مناسب بوده است. شرکت های فولادی و سنگ معدنی که بیش از این اصلا صادرات نداشتند، در سال گذشته با توجه به رکودی که در داخل کشور وجود داشت، مجبور به صادرات شدند تا ظرفیت تولید خود را حفظ کنند. اکنون با قیمت های فعلی می توانند با سود مناسب، صادرات نیز داشته باشند. به همین دلیل رکود داخلی دیگر سبب نمیشود که نرخهای جهانی با نرخ داخلی تفاوت چشمگیری داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها