عصر خودرو

کالاهای اساسی و تاثیر آن بر بازار سرمایه؛

افزایش قیمت جهانی کومودیتی ها همیشگی نیست

عصر بازار- از جمله اتفاقاتی که در سال ۹۵ توجه اهالی بازار سرمایه را به خود جلب کرد، می توان به افزایش قیمت جهانی کومودیتیها و در قبال آن افزایش قیمت سهام شرکتهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با این گروه از مواد ارتباط دارند، اشاره کرد. کمودیتی های اصلی عبارتند از نفت، سنگ آهن، مس، آلومینیوم، طلا، زغال سنگ و پلاتین که تقریبا تمامی آنها در سال ۹۵ با اقبال خریداران مواجه شده و روند افزایش قیمتی را تجربه کردند.

افزایش قیمت جهانی کومودیتی ها همیشگی نیست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در ادامه، به بررسی روند قیمت جهانی کمودیتی هایی که در بالا ذکر شد، خواهیم پرداخت.

    نفت از جمله موادی است که تغییرات قیمتی آن در کل اقتصاد دنیا و بالطبع در اقتصاد کشور ما که اقتصاد آن نیز متاسفانه برپایه اقتصاد نفتی و خام فروشی بنا شده است، تاثیر مستقیم و بسزایی دارد. در یک ماهه اخیر قیمت جهانی نفت روند افزایشی داشت به طوری که نفت برنت از 37 دلار به 46 دلار رسید. قیمت نفت از عوامل متعددی تاثیر می پذیرد که از مهمترین این دلایل که در این روند افزایشی تاثیرگذار بود، می توان به توافق چهار کشور صادرکننده عربستان، روسیه، ونزوئلا و قطر در اواخر سال 94 اشاره کرد که تصمیم به بازنگری میزان و قیمت عرضه گرفتند.

    سنگ آهن نیز از اقبال افزایش قیمت جهانی در سال 95 برخوردار شد که از جمله دلایل اصلی این افزایش قیمت، می توان به رشد پروژههای ساختمانی در چین اشاره کرد. از طرفی با کاهش تقاضا برای سنگ آهن در اواخر سال 2015 میلادی، تولیدکنندگان سنگ آهن چین، با احتیاط اقدام به تولید کردند. در حال حاضر نیز تقاضا بیشتر از عرضه است که خود منجر به افزایش قیمت شده است.

    طلا نیز که سال 95 را با قیمت 1220 دلار در اونس آغاز کرد، در نیمه های اردیبهشت به قیمت 1300 دلار رسید تا از دیگر

    کومودیتی ها در روند افزایش قیمت عقب نماند. از جمله دلایل افزایش قیمت طلا، می توان به افزایش قیمت نفت، کاهش ارزش دلار و کاهش نرخ بهره بانکی اشاره کرد.

    دیگر کومودیتی ها نیز کم و بیش از این افزایش قیمتها استقبال کردند و در مسیر رشد قیمت جهانی قرار گرفتند. اما آنچه در این بین حائز اهمیت است، استقبال بازار سرمایه از گروه فلزات و در برهه ای از زمان گروه پالایشی است.

    همانطور که در بالا اشاره شد قیمت جهانی فلزات به سبب استقبال خریداران مورد اقبال واقع شد و منجر به صعود قیمتی نمادهایی از جمله کگل، کروی، کنور، کبافق و ... گردید. شایان ذکر است افزایش قیمت جهانی کومودیتی ها همیشگی نیست و باید فعالان بازار سرمایه به این توجه کنند که انتظارات خود از رشد قیمتی این نمادها را در حد معقول تعدیل کنند.

    نمادهای پالایشی نیز در بازه ای کوتاه، از روند افزایشی قیمت نفت استقبال کرده و رشد قیمتی را تجربه کردند که این گروه نیز در حال حاضر در حال سپری کردن زمان اصلاح خود است.

    آنچه که اهالی بازار سرمایه به منظور تجربه، از این افزایش و بالطبع کاهش قیمتها، باید برای خود اندوخته کنند، این است که افرادی که در بازار سرمایه فعالیت می کنند، باید دارای اطلاعات جامع، به روز و گسترده بوده تا بتوانند در زمان های مختلف عکس العمل های مناسب از خود نشان دهند تا در نهایت منجر به کسب سودی شود که تمامی فعالان بازار سرمایه به دنبال آن هستند. اطلاعات دقیق و جامع می تواند سهامدار را به این سود معقول برساند.

    * محمود احترامی کارشناس بازار سرمایه

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها