عصر خودرو

گزارش معاملات محصولات پلیمری در هفته سوم اردیبهشت ماه در بورس کالای ایران

عصر بازار- در این هفته ۳۷ هزار و ۴۷ تن انواع محصولات پلیمری به ارزش ۹/۱۲۶۸ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته با افت ۳/۹ درصدی همراه بود که به این ترتیب در این هفته شاهد بازاری آرام و کم تحرک در زمینه معاملات محصولات پلیمری بودیم.

گزارش معاملات محصولات پلیمری در هفته سوم اردیبهشت ماه در بورس کالای ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»،  به نظر میرسد کمبود نقدینگی، رکود نسبی در صنایع پایین دستی، ثبات نسبی قیمت محصولات پلیمری در بازارهای بین المللی(با رویکردی تقریباً کاهشی)علیرغم رشد مقطعی قیمت نفت و انتظار به کاهش قیمت پایه در دوره جدید از جمله عوامل موثر در این امر بودند.

    البته با توجه به فصل مصرف برخی از محصولات پلیمری از جمله پلی استایرن ها(به دلیل بالا بودن مصرف ظروف یکبار مصرف در اعیاد شعبانیه؛ محرم و رمضان)، پلیاتیلنهای ترفتالات بطری ( تولید نوشیدنیهای سرد و خنک در فصل گرما)، پلیاتیلنهای سبک فیلم و دی اتیل هگزانول(برای تولید PET بطری) وEX3 (برای تولید لولههای انتقال آب در ابتدای روزهای گرم) هنوز هم طرفدار داشتند و اغلب با رقابت خریداری شده که در ادامه به وضعیت معاملات چند گروه مهم پلیمری اشاره شده است.

    1-گروه محصولات پلی وینیل کلراید (PVC)

    در این هفته 11583 تن انواع محصولات PVC گریدهای S65،S70 و S57 در بورس کالای ایران عرضه شد که 7887 تن از آن مورد دادوستد قرار گرفت. گفتنی ست برای خرید محصول گرید S65 شرکت پتروشیمی بندر امام و شرکت پتروشیمی اروند به ترتیب 9 و 4.2 درصد رقابت و برای محصولات S57 و S70شرکت های پتروشیمی آبادان رقابت 10 درصدی به ثبت رسید. این در حالی است که در این هفته بعد از مدت ها پتروشیمی غدیر1000 تن محصول S65 را در بورس کالا عرضه نمود که با رقابت بیش از 15 درصدی تماماً مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب در این هفته شاهد تداوم روند معاملاتی هفته گذشته بودیم که به نظر می رسد در هفته آینده در صورت

    کاهش قیمت پایه این محصولات، شاهد افزایش رقابت خرید باشیم، در غیر اینصورت افزایش بیشتر قیمت ها بر اثر رقابت قیمتی در بورس کالای ایران، اندکی دور از ذهن خواهد بود.

    بررسی قیمت این محصول در بازار آزاد نشان می دهد پس از چند نوبت رشد قیمت متوالی، از اواسط این هفته قیمت این محصول به یک ثبات نسبی رسید که نشان می دهد رشد بیشتر قیمت ها در بازار آزاد با این قمیت های پایه، اندکی دور از ذهن می باشد.

    پلی وینیل کلراید گرید S65 (بندر امام)

    2-محصول پلی اتیلن سنگین اکستروژن (EX3)

    در این هفته 2100 تن از این محصول در بورس کالای ایران عرضه شد که برای آن 3490 تقاضا به ثبت رسید و تمام محصولات دادوستد شد. همانطور که در هفته گذشته انتظار می رفت با توجه به اوج مصرف این محصول، با افزایش رقابت برای خرید آن مواجه بودیم(در هفته قبل به ترتیب محصولات پتروشیمی شازند و امیرکبیر با 3/1 و 6/2درصد رقابت خریداری شدند) به طوریکه محصولات پتروشیمی شازند و امیرکبیر به ترتیب با 7.8 و 3.3 درصد رقابت مورد معامله قرار گرفتند. این در حالی است که از 2100 تن محصول عرضه شده، 1000 تن از محصولات(مربوط به پتروشیمی امیرکبیر) به صورت سلف عرضه شد که برای خرید این محموله در حدود 5/1درصد رقابت به ثبت رسید.

    در بازار آزاد نیز قیمت ها نوسانات رو به پایین داشته که به نظر می رسد قیمت 4300 تومان، قیمت تعادلی این محصول در بازار آزاد باشد.

    پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

    3-محصول پلی پروپیلن نساجی

    در این هفته 5510 تن از این محصول عرضه شد که تماماً دادوستد گردید. خریداران برای خرید محصولات SF060 پتروشیمی

    پلی نار، Z30S پتروشیمی مارون و نیز HP552R پتروشیمی پلی پروپیلن جم و پتروشیمی شازند بیشترین رقابت را به ثبت رساندند. این در حالی ست که تنها محصول ZH550J پتروشیمی نوید زر شیمی به قیمت پایه دادوستد شد.

    4-محصول پلی استایرن مقاوم و معمولی

    در این هفته6000 تن پلی استایرن معمولی 1540، 500 تن پلی استایرن مقاوم 7240 و 300 تن پلی استایرن انبساطی عرضه شد که 3510 تن تقاضا برای این محصولات به ثبت رسید. گفتنی است برای خرید پلی استایرن مقاوم و معمولی شرکت پتروشیمی تبریز به ترتیب 25.4 و 5.8 درصد رقابت (نسبت به قیمت پایه) به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته اندکی کاهش داشت.

    البته کاهش تقریبا 5 درصدی قیمت بازار آزاد (نسبت به هفته اول ماه جاری)نیز در این امر بی تاثیر نبود.

    5-محصول پلی اتیلن سبک فیلم

    در این هفته4721 تن پلی اتیلن سبک فیلم در بورس کالای ایران عرضه شد که تنها 2892 تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت. لازم به ذکر است که تنها برای خرید محصول پلی اتیلن سبک فیلم 0075 شرکت پتروشیمی بندر امام 7.5 درصد رقابت به ثبت رسید. در این هفته بجز محصول پلی اتیلن سبک فیلم 2102TX00 پتروشیمی لاله که بدون متقاضی بود، خریداران تنها بخشی از محصولات عرضه شده را خریداری نمودند.

    در خاتمه به نظر می رسد در هفته آینده چنانچه قیمت ها کاهش یابند، می توان انتظار افزایش تقاضا و رشد حجم خرید را داشت که در غیر اینصورت تداوم روند معاملات کنونی(تقاضا برای خرید برخی از محصولات و سردی معاملات بسیاری از محصولات پلیمری)دور از ذهن نیست.

     

    *امیر حسین محمدی، مدیر واحد معاملات کالا و انرژی شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها