عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

ِیک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت و افزایش ۶۴ درصدی سرمایه «کالا» و انتخاب اعضای جدید هیات مدیره جدید شرکت اشاره کرد.همچنین راهکارهای توسعه زنجیره معاملات زعفران در بورس کالا و ابلاغ شرایط خرید کامیون و کامیونت از اهم رویدادهای هفته گذشته بود.

ِیک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳:۰۰

    دستاوردهای سال 1401 و برنامه های 1402 بورس کالای ایران

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از کالاخبر ، در هفته گذشته مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالای ایران روز 25 تیر ماه حضور سهامداران این شرکت برگزار شد و مدیرعامل بورس کالای ایران علاوه بر تشریح دستاوردهای سال 1401، اهم برنامه های این بورس در سال 1402 را اعلام کرد.

    در این مجمع سید جواد جهرمی به اهم رویدادهای سال 1401 اشاره کرد و گفت: تحقق معاملات انواع خودرو در بستر معاملات شرکت، توسعه زیرساخت های حوزه فناوری اطلاعات، افزایش گسترده همکاری بانک ها در اتاق پایاپای، تدوین سامانه های انبار و معاملات برای گواهی سپرده شمش طلا، راه اندازی و تحقق معاملات گواهی سپرده شمش طلا، تنوع بخشیدن به معاملات رینگ صادراتی و توسعه معاملات زنجیره فولاد اشاره کرد.

    جهرمی در ادامه به ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ارزش کل معاملات به 1048 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال گذشته رشد 58 درصدی داشت. همچنین در سال گذشته حجم و ارزش بازار فیزیکی بورس کالای ایران به ترتیب 55 و 52 درصد رشد کرد و 117،7 میلیون تن انواع کالا به ارزش 956،1 هزار میلیارد تومان دادوستد شد.

    وی به برنامه های بورس کالا تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: راه اندازی سامانه رسیدگی الکترونیک به اعتراضات، راه اندازی معاملات آنلاین بازار فیزیکی، تاسیس شرکت مدیریت فناوری بورس کالا، توسعه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه فناوری اطلاعات ، توسعه صندوق های سرمایه گذاری کالایی، راه اندازی و توسعه معاملات آتی گواهی سپرده پیوسته شمش طلا، بازطراحی و بهبود سازوکار حراج و تامین و تجهیزات ساختمان جدید بورس کالای ایران از مهم ترین اقدامات سال 1402 است.

    افزایش 64 درصدی سرمایه «کالا»/اعضای جدید هیات مدیره مشخص شدند

    در مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده بورس کالای ایران سهامداران با رأی اکثریت، عملکرد این شرکت را مورد تایید قرار دادند و تقسیم سود 100 ریالی به ازای هر سهم و افزایش 64 درصدی سرمایه شرکت را به تصویب رساندند.

    در مجمع فوق العاده صاحبان سهام نیز افزایش 64 درصدی سرمایه شرکت از 830 میلیارد تومان به 1360 میلیارد تومان از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها به تصویب صاحبان سهام رسید.

    طی مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام شرکت بورس کالای ایران سهامداران با مشارکت حداکثری در فرایند انتخابات و رای گیری، اعضای جدید هیات مدیره بورس کالا را انتخاب کردند.به این ترتیب شرکت کارگزاری بانک کشاورزی،بانک تجارت، فولاد مبارکه،گروه مالی ملت،سرمایه گذاری امید،فولاد خوزستان،تاپیکو به عنوان اعضای جدید هیات مدیره بورس کالا انتخاب شدند.

    راهکارهای توسعه زنجیره معاملات زعفران در بورس کالای ایران بررسی شد

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران روز 29 تیر ماه به منظور بازدید از انبارهای بورسی زعفران در گروه کشاورزی تولیدی سحرخیز، راهی مشهد مقدس شد و ضمن بازدید از انبارها و ظرفیت های گروه سحرخیز، راهکارهای توسعه زنجیره معاملات زعفران در بورس را با فعالان این حوزه مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد.

    سید جواد جهرمی در بازدید از ظرفیت های شهرک های صنعتی توس و بینالود گفت: کشاورزان، قشر زحمت کشی از اقشار جامعه هستند که باید مورد حمایت واقعی و اصولی قرار گیرند؛ در این زمینه سازوکار بازار سرمایه و ابزارهای مالی یکی از راه های مطمئن برای احیای صنعت کشاورزی به شمار می رود.

    وی با بیان اینکه تجربه حمایت از کشاورزان از مسیر بورس های کالایی یکی از روش های تجربه شده در دنیا به شمار می رود، اظهار داشت: موجب خرسندی است که در حوزه تولید و بازار محصولات کشاورزی، شاهد اشتغال بومیان در استان های مختلف هستیم که بورس کالای ایران برای شفافیت و توسعه این معاملات که منافع آن به کشاورزان و تولیدکنندگان برمی گردد، نهایت همکاری را خواهد داشت.

    زعفران از مسیر بورس به جایگاه واقعی اش می رسد

    مدیرعامل گروه کشاورزی صنعتی سحرخیز نیز در جریان این بازدید عنوان کرد: به واسطه معاملات زعفران و سایر کالاهای کشاورزی در بورس کالا طی چند سال گذشته، خوشبختانه امروز سطح آشنایی کشاورزان با بازارها و ابزارهای بورسی قابل قیاس با گذشته نیست و به نظر می رسد فصل رونق مبادلات کشاورزی به خصوص محصول زعفران با استفاده از روش های نوین مالیو تامین مالی در بورس کالا به زودی فرامی رسد.

    فرهاد سحرخیز با تاکید بر اینکه ما اعتقاد داریم از مسیر بازار سرمایه می توان بسیاری از چالش های بازار محصولات کشاورزی را مرتفع کرد، افزود: بسیاری از صنایع از شیوه های نوین تامین مالی عقب مانده اند و نیازمند اصلاح در این حوزه هستند؛ از سوی دیگر شاهد پتانسیل بالای ابزارهای مالی از جمله صندوق های کالایی، گواهی سپرده کالایی و قراردادهای مشتقه هستیم که معتقدیم می توان از مسیر بازار سرمایه، زعفران را به جایگاه واقعی خود رساند.

    شرایط خرید کامیون و کامیونت ابلاغ شد

    بورس کالا شرایط خرید کامیون کشنده امپاتور و کامیونت فورس که قرار است شنبه 31 تیر عرضه شود را ابلاغ کرد.

    در نامه مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران درخصوص خرید خودرو کامیون کشنده امپاور و کامیونت فورس که قرار است شنبه 31 تیر عرضه شود آمده است:

    مهلت ثبت سفارش ساعت 8 صبح روز شنبه 31 تیر است و به منظور مدیریت سفارش های دریافتی مشتریان، کارگزاران امکان مسدودسازی سفارش های دریافتی را تا ساعت 8:30 روز مذکور خواهند داشت.میزان پیش دریافت خرید محصول به میزان 30 درصد است.

    برچسب ها