عصر خودرو

چرا بانک‌های مرکزی طلا می‌خرند؟

عصر بازار- بسیاری از تحلیلگران بازار طلا معتقدند امسال یک سال فوق‌العاده برای طلا خواهد بود و این موضوع باعث شده تا بانک‌های مرکزی میزان خرید طلای خود را افزایش دهند.

چرا بانک‌های مرکزی طلا می‌خرند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، فلز گرانبها رشدی 20 درصدی داشته و قبل از بازگشت به منطقه 1265 دلاری، اخیرا برای نخستین بار در 15 ماه اخیر، به سطح 1300 دلاری هم رسیده بود. یکی از نشانه‌های دلگرم‌کننده برای طلا این است که تقاضای این فلز از تمامی جایگاه‌ها بوده است.

    پس از اعتصاب اتحادیه‌های جواهرفروشان هند که منجر به توقف کسب‌وکار طلا شد، خریداران به بازارهای هند (بزرگترین خریدار طلای دنیا) بازگشته‌اند. در آمریکا، تقاضا برای طلا در 30 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

    اما تنها مردم عادی نیستند که با طلا سرو کار دارند. بانک‌های مرکزی نیز به خرید بیشتر طلا روی آورده‌اند. آمار مجمع جهانی طلا نشان می‌دهد که خرید طلای بانک‌های مرکزی در سه‌ ماهه نخست 45 تن افزایش داشته است. بر اساس اظهارات سیمونه گامبارینی، اقتصاددان کالای کپیتال‌اکونومیکز، تقاضای بانک‌های مرکزی در سه‌ماهه نخست نسبت به سال گذشته رشدی 28 درصدی داشته است.

    در میان خریداران، روسیه (46 تن)، چین (35 تن) و قزاقستان (7تن) فعالترین کشورها در بازار بوده‌اند. اما چرا بانک‌های مرکزی به خرید طلا روی می‌آورند؟

    عامل اصلی ادامه خرید طلای بانک‌های مرکزی تنوع بخشیدن به دارایی خود از دلار و جستجو برای یافتن مانعی در برابر نوسانات ارزی بوده است. در واقع، طلا به طور تاریخی ارتباط معکوسی با دلار آمریکا به عنوان مهمترین دارایی بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا دارد، که باعث می‌شود این فلز گرانبها یک مانع موثر دربرابر ضعف دلار در آینده باشد. همچنین، طلا تمایل زیادی به ارتباط با دیگر دارایی‌های جایگزین نظیر اوراق قرضه دولتی ندارد.

    کپیتال اکونومیکز معتقد است آمار سه‌ماه نخست همراستا با ادامه یافتن تقاضای طلای بخش دولتی بوده است.  کپیتال اکونومیکز تنها موسسه‌ای نیست که دید مثبتی نسبت به طلا دارد. موری گان، رئیس تحلیل تکنیکال HSBC هم در یادداشت اواسط آوریل خود نوشت طلا یک روند صعودی را در پیش‌ گرفته است.

    گان اعلام کرد با توجه به شرایط موجود، حداقل قیمت طلا 1200 دلار و هدف اولیه آن 1500 دلار خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها