عصر خودرو

با مشارکت کشورهای عضو اکو؛

ایران و ترکیه اولین بازار برق خاورمیانه را راه‌ می‌اندازند

عصر بازار- دور جدید مذاکرات برقی ایران و ترکیه با هدف راه‌اندازی اولین بازار منطقه‌ای برق و مشارکت کشورهای عضو گروه اکو امروز در شیراز آغاز شد.

ایران و ترکیه اولین بازار برق خاورمیانه را راه‌ می‌اندازند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، دور جدید مذاکرات برقی ایران و ترکیه با هدف راه‌اندازی اولین بازار منطقه‌ای برق و مشارکت کشورهای عضو گروه اکو امروز در شیراز آغاز شد.

    بر این اساس دومین نشست مشترک برقی ایران و ترکیه امروز در خصوص تشکیل بازار برق منطقه‌ای اکو (ECO REM) با مشارکت دبیرخانه اکو (سازمان همکاری‌های اقتصادی) آغاز شده و نمایندگانی از سایر وزارتخانه های دولتی دو کشور هم در این دور از گفتگوها حضور یافته اند.

    این اجلاس در راستای توافق‌های بیست و ششمین نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو (RPC)، با حضور  نمایندگانی از کمیته انرژی اکو و هیاتی هشت نفره از ترکیه متشکل از نمایندگان وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه، امرا (نهاد قانون‌گذار بازار انرژی ترکیه) و شرکت TEIAS آغاز شده است.

    علاوه بر این در نشست برقی شیراز، نمایندگانی از وزارت نیرو، شرکت توانیر، شرکت مدیریت شبکه برق ایران، وزارت نفت، وزارت امور خارجه حضور یافته اند.

    به گزارش مهر، در حال حاضر ایران با تمام کشورهایی که مرز خاکی دارد، انرژی الکتریکی مبادله می کند به طوری‌که تاکنون با کشورهای عراق، اقلیم کردستان عراق، ترکیه، ارمنستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان و افغانستان تبادل الکتریکی برقرار شده است.

    در شرایط فعلی در دو محور «خوی» به «باش قلعه» و «بازرگان» به «دوغو بایزید» برق ایران به ترکیه صادر می شود و بخش خصوصی علاقمند خرید برق از ایران است که در این راستا مذاکراتی بین دو طرف در حال انجام است.

    همزمان با آغاز برنامه های جدید وزارت نفت به منظور صادرات غیر مستقیم برق به ترکیه و تولید و فروش برق در این کشور همسایه با افزایش صادرات گاز طبیعی، عراق به یکی از مشتریان سنتی برق ایران در طول چند سال گذشته تاکنون تبدیل شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها