عصر خودرو

گاز شیرین فاز ۱۹ پارس جنوبی به خط لوله سراسری تزریق شد

عصر بازار- مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی گفت: با عملیاتی شدن برداشت گاز از نخستین سکوی فاز ۱۹ و راه اندازی ردیف چهارم شیرین سازی پالایشگاه این فاز، نخستین محموله تولیدات این پروژه گازی پارس جنوبی به شبکه سراسری مصرف گاز کشور تزریق شد.

گاز شیرین فاز ۱۹ پارس جنوبی به خط لوله سراسری تزریق شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، روابط عمومی شرکت نفت وگاز پارس روز چهارشنبه به نقل از حمیدرضا مسعودی افزود: هم اکنون برداشت و شیرین سازی گاز سکوی SPD2 فاز 19 با ظرفیت روزانه پنج میلیون مترمکعب در گام نخست آغاز شده است و بزودی به ١٤ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.
    وی ادامه داد: عملیات حفاری همه چاهها، خطوط انتقال گاز ترش زیردریایی اصلی و درون میدانی برای ارسال گاز به پالایشگاه و تاسیسات خشکی، فعالیتهای مربوط به واحدهای دریافت گاز، تثبیت و صادرات میعانات گازی، ردیف چهام شیرین سازی و خطوط تزریق گاز شیرین به شبکه سراسری در پالایشگاه به پایان رسیده است.
    وی اضافه کرد: با ورود سکوی SPD١٩C به چرخه تولید وافزوده شدن گاز این سکو به تولید سکوی SPD٢، تا پایان اردیبهشت ماه امسال، ٢٨ میلیون مترمکعب گاز در روز معادل یک فاز استاندارد از این طرح بزرگ ملی تولید می‌شود.
    مسعودی اظهارکرد: طبق برنامه ریزیهای انجام شده، پیش بینی می‌‌شود در نیمه نخست تیرماه سالجاری سکوی SPD١٩A آماده بارگیری و ارسال به سمت دریا شده و نیمه دوم تیرماه نیز نصب آن پایان یابد.
    مجری طرح توسعه فاز ١٩ با تاکید بر این که زمستان امسال، تولید یک میلیارد فوت مکعب در روز معادل ٢٨ میلیون مترمکعب گاز در روز در مرحله نخست فاز ١٩ محقق می‌شود، گفت: مرحله دوم فاز ١٩ نیز با نصب و راه‌اندازی سکوی SPD١٩A و سکوی اقماری SPD١٩B به بهره برداری خواهد رسید.
    مسعودی اظهارکرد: با نصب سکوی SPD19A پیش بینی می شود تا اوایل آذرماه، روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز در طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی به شبکه سراسری ارسال شود.
    وی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده؛ سکوی اقماری SPD19B نیز تا پایان شهریورماه تکمیل شده و اوایل دیماه با افزوده شدن گاز این سکو به سکوی SPD19A ، روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب گاز در مرحله دوم فاز ١٩ تولید شده و ٢ فاز استاندارد به بهره برداری برسد.
    پروژه فاز ١٩ در ناحیه غربی مخزن مشترک پارس جنوبی قرار گرفته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک (حدود 210 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود ٢١٨ هکتار بین پالایشگاههای فازهای ١١ و ١٢ پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.
    در پالایشگاه گازی فاز ١٩ پارس جنوبی روزانه حدود ٥٧ میلیون مترمکعب مخلوط گاز ترش، میعانات گازی، آب و سایر ناخالصی‌ها از تاسیسات دریایی دریافت و پس از پالایش به محصولات قابل مصرف تبدیل می‌‌شود.
    طرح توسعه فاز ١٩ میدان گازی پارس جنوبی در خرداد ماه سال ١٣٨٩ توسط شرکت نفت و گاز پارس (POGC) و در قالب یک قرارداد EPC قیمت مقطوع به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای پتروپارس لیمیتد و پتروپارس ایران (برای اجرای تاسیسات خشکی و عملیات حفاری) و شرکت IOEC (برای ساخت و اجرای سکوهای دریایی و خطوط لوله زیردریایی) و با رهبری شرکت پتروپارس واگذار شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها