عصر خودرو

قائم مقام شرکت ملی حفاری مطرح کرد:

تاثیر نحوه حفاری چاه‌های نفت در میزان بهره برداری

تکنولوژی عامل اصلی در افزایش برداشت

عصر بازار- تاکایدی گفت: حفاری در پارس جنوبی متفاوت است چون کلا شیب مخزن به سمت قطر و در صد بیشتری از مخزن یعنی دو سوم به سمت این کشور است ولی کل روش حفاری تفاوتی ندارد.

تاثیر نحوه حفاری چاه‌های نفت در میزان بهره برداری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، محمدرضا تاکایدی، قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران درباره تفاوت‌های حفاری و تاثیر آن در میزان برداشت از چاه‌ها گفت: نحوه حفاری دورانی تفاوتی نمی‌کند که در عربستان باشد یا ایران بلکه تکنولوژی که بکار می‌بریم تا به تارگت برسیم می‌تواند تاثیر بگذارد.

    وی افزود: زمانی یک شرکتی طراحی و برنامه ریزی می‌کند با تکنولوژی برتری که در اختیار دارد به جای اینکه از حفره 7 اینچ بهره برداری کند از حفره نه پنج هفتم بهره برداری می‌کند که خود به خود بهره برداری را افزایش می‌دهد.

    تاکایدی تصریح کرد: البته مسئله حفاری در پارس جنوبی متفاوت است چون کلا شیب مخزن به سمت قطر و در صد بیشتری از مخزن یعنی دو سوم به سمت این کشور است ولی کل روش حفاری تفاوتی ندارد.

    وی با بیان اینکه روش تکمیل چاه در بهره برداری مهم و تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: از سال 85 برنامه ریزی کرده‌ایم که دیپارچر چاه‌ها را بیشتر کردیم ما در فاز یک تا 8 دیپارچر چاه‌ها 1000 تا 1500 متر بود.

    قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران توضیح داد: ما زاویه چاه‌ها را تا زاویه 60 درجه حفاری می‌کنیم و خود به خود با طول مخزن هدف بهره برداری ارتباط بیشتری برقرار می‌کنیم یعنی خود به خود میزان دبی را افزایش می‌دهیم.

    وی اظهار داشت: نحوه تکمیل متفاوت است و میزان خروجی نیز فرق می‌کند، چگونگی انتخاب لوکیشن و زاویه و جهت چاه در چه سمتی باشد تماما تاثیر می‌گذارد چون فشار لایه و میزان حرارتی که سازند دارد در جهت‌های مختلف خصوصا در پارس جنوبی تفاوت دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها