عصر خودرو

نفت، برگ برنده ایران در بازی دیپلماسی انرژی

همه خواسته های غول های نفتی از ایران

عصر بازار- محور اصلی مذاکرات هیئت‌ها و وزرای بلندمرتبه کشورهای اروپایی،آمریکایی و آسیایی سرمایه‌گذاری مشترک و حضور طولانی مدت در بازار ایران است.

همه خواسته های غول های نفتی از ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، پس از اعلام محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت رسمی در روز 27 دی سال گذشته، برجام آغاز شد. توافق ایران با شش قدرت جهانی حضور سرمایه‌گذاران در ایران را قوت بخشید. درحالی‌ که بیشتر از دو ماه از این توافق نمی‌گذرد تب ‌و‌تاب حضور هیئت‌های بلندپایه خارجی به همراه شرکت‌های مطرح در صنعت نفت و گاز هر روز بیشتر می‌شود.

    بر اساس این گزارش، با برداشته شدن تحریم ها سفر های متعددی رییس جمهوری کشور و مقامات مختلف به کشورهای دیگر داشتند و افرادی مانند زیگمار گابریل قائم ‌مقام صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، هاینز فیشر رئیس‌جمهوری اتریش، خوزه مانوئل سوریا لوپز وزیر صنعت انرژی و گردشگری اسپانیا، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس و ایل هویو وزیر زمین، زیرساخت و حمل‌ونقل کره‌جنوبی به ایران سفر کردند و در حوزه انرژی با مقامات کشور جلسه داشتند.

    به همین ترتیب، دایشیرو یاماگیوا معاون وزیراقتصاد تجارت و صنعت ژاپن، آلفونسو ناوارته پریدا وزیر کار و تأمین اجتماعی مکزیک، نیلز اشمید، وزیر اقتصاد ایالت بادن-وورتمبرگ آلمان و تمبیسیله ماژولا معاون وزیر انرژی آفریقای‌جنوبی با مدیران نفتی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

    پس از توافق هسته‌ای وین، نمایندگان و مدیران ارشد 20 شرکت بزرگ نفت و گاز جهان شامل توتال فرانسه، شل انگلیس، اینپکس ژاپن، انی ایتالیا، او.ام.وی اتریش، لینده، باسف و زیمنس آلمان، رپسول اسپانیا، سوکار جمهوری آذربایجان، لوک‌اویل روسیه، ساینوپک چین، ویتول سوئیس و برخی از پالایشگاه‌های کره‌جنوبی، ژاپن و آفریقای جنوبی به ایران آمدند و با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

    از سویی سفرهای رئیس جمهوری به کشورهای فرانسه و ایتالیا، منجر به قراردادهای همکاری با 2 غول انرژی دنیا یعنی توتال و انی شد که بر اساس آن توتال طبق قرارداد سالانه، روزانه 160 هزار بشکه و انی روزانه 100 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کنند.

    این خرید البته، منهای خرید شرکتهای ساراس ایتالیا و هلنیک پترولیوم یونان است. درخصوص شرکت شل نیز بدهی این شرکت به ایران پس از اجرایی شدن برجام وصول شده و مذاکرات جدی برای از سرگیری روابط آغاز شده است.

    به گفته وزارت نفت، سایر شرکت ها از جمله بی پی و چند شرکت معظم اروپایی ملاقاتهایی صورت گرفته ولی با توجه به زمانبر بودن مذاکرات نفتی به طور طبیعی تا حصول نتیجه باید صبور بود.

    کارشناسان معتقدند، ایران  نقش محوری در منطقه دارد و دارنده چهارمین ذخیره نفتی در جهان است، به همین دلیل باید برای عملیاتی شدن توافق و تفاهم های صورت گرفته شرایط را تسهیل کرده و با ایجاد زمینه های لازم امکان مراودات گسترده بین المللی را با محوریت انرژی شکل بدهد.

    افزایش و یا از سرگیری صادرات نفت، وصول مطالبات معوق نفتی، انتقال تکنولوژی و دانش فنی، اجرای طرح توسعه میادین نفت و گاز، اجرای طرح‌های جدید پالایشگاهی و پتروشیمی، جی.تی.ال، صادرات گاز و ال.ان.جی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات ایران با نمایندگان شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی جهان بوده که به واسطه وزرای هیئت‌های همراه، رنگ و بویی تازه به خود گرفته است.

    برای انتخاب سرمایه گذار عجله نداریم

    مسعود هاشمیان، قائم مقام معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی در گفت و گو با خبرآنلاین می گوید:«ما برای انتخاب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه نفت اصلا عجله نداریم و با مطالعه و تحقیق سرمایه‌گذاران خارجی را به پروژه‌های نفتی راه می‌دهیم.»

    ایران که در حال حاضر در موقعیت انتخاب کننده است برای انتخاب سرمایه گذاران عجله ای ندارد و با صبوری طرف مقابل خود را انتخاب خواهد کرد.

    پس از اجرای برجام و رفع تحریم ها بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد که از اهمیت بالایی برخوردار بود.

    اکبر نعمت اللهی، مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت و رییس شورای سیاست گذاری این نمایشگاه می گوید:« حضور نزدیک به 900 شرکت خارجی به همراه بیش از یک هزار شرکت داخلی در فضایی در حدود 70 هزار متر مربع و به عبارت دیگر با دربرگیری کل فضای نمایشگاه بین المللی تهران، عظمت و تاثیرگذاری نمایشگاه 21 را نشان می دهد که در نوع خود بی سابقه است.»

    به گفته او«این تعداد شرکت از 38 کشور صاحب برند و فعال در صنعت و تجارت نفت بودند. نکته قابل توجه اینکه بر خلاف سال‌های قبل حضور فعال شرکت‌های خارجی و تلاش برای معرفی توانایی‌های آنها برای جلب مشارکت و همکاری با شرکت‌های ایرانی و حضور در صنعت نفت کاملا محسوس بود و نمایشگاه امسال را از سال‌های قبل متمایز ساخته بود. این تحرک، نشان از پایان عملی تحریم‌ها و تمایل جدی شرکت‌های خارجی برای بازگشت به صنعت نفت ایران دارد.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها