عصر خودرو

رئیس اتاق اصناف ایران:

بخش‌خصوصی مستقل برای کشور حیاتی است

عصر بازار- رئیس اتاق اصناف ایران گفت: بخش خصوصی مستقل برای دولت و نظام حیاتی است و می‌تواند بر جامعه اثر چشمگیری داشته باشد و افق روشنی را برای اجرای برنامه ها پیش رو قرار دهد.

بخش‌خصوصی مستقل برای کشور حیاتی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «حسین طاهرمحمدی» در نشست خبری با اشاره به نامگذاری یکم تیر به «روز ملی اصناف»، اظهار داشت: گرامیداشت این روز با تقدیر از فعالان حوزه کسب و کار و تبیین سند راهبردی برای دوره جدید برگزار می شود.

    وی افزود: سه میلیون واحد صنفی، نزدیک به هشت هزار اتحادیه و 400 اتاق اصناف در کشور در حال فعالیت هستند که برای آنها تکالیفی معین شده که در انجام آنها باید اهتمام لازم را داشته باشند.

    این مقام صنفی با اشاره به انتخاب هیات رییسه دوره جدید اتاق اصناف، خاطرنشان کرد: از 17 خرداد 1402 هیات رییسه فعالیت خود را آغاز کرد و در گام نخست شفاف سازی را در اولویت قرار داد و به همین دلیل می توان گفت فصل جدیدی در این بخش آغاز شده است.

    وی درباره شرایط مالیاتی حاکم بر اصناف، گفت: با همراهی، همدلی و ارتباط تنگاتنگ جامعه صنفی و دولت، روشن و مسلم است که می توانیم از مشکلات موجود عبور کنیم.

    رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: تکلیف قانونی هر فعال اقتصادی پرداخت مالیات است و کسی در این زمینه نظر مخالفی ندارند و اظهارنامه های ارائه شده نیز نشان می دهد اصناف هم در این زمینه اقدام می کنند.

    وی افزود: فرآیند رسیدگی مالیاتی را قانون مشخص کرده و اصناف نیز می توانند از تبصره ماده 100 قانون و تسلیم اظهارنامه استفاده کنند و برای اعتراض نیز مسیری مشخص شده است و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و مجلس شورای اسلامی درصدد رفع مشکلات با درخواست مهلت برای ارائه اظهارنامه هستیم.

    طاهرمحمدی درباره استفاده از دستگاه کارتخوان، تاکید کرد: همه مشاغل صنفی الزام به استفاده از کارتخوان ندارند، از سوی دیگر هیچ کسبه ای مخالفتی با اجرای طرح جامع مالیاتی ندارد.

    وی ادامه‌داد: برای هر حسابی که از سقفی بیشتر تراکنش داشته باشد، تجاری بودن آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و امکان فرار مالیاتی را کاهش می دهد.

    رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه شفاف سازی و قانون مندی از اهم مواردی است که در تصمیمات نقش آفرینی می کند، تصریح کرد: در نخستین اقدام، مصوبات هیات رییسه اتاق اصناف مورد توجه قرار گرفت و همچنین آموزش و توانمندسازی، هوشمندسازی، بازرسی برخط، تجمیع بازرسی ها، پیگیری دغدغه های صنفی و اصلاح نظام قانون صنفی نیز مورد توجه قرار گرفت تا نقشه راهی در این زمینه مشخص شود.

    طاهر محمدی خاطرنشان‌کرد: در تلاشیم با کمک دولت سیزدهم شرایط خوبی را رقم بزنیم تا شاهد دستاورد خوبی در این عرصه باشیم.

    رییس مرکز اصناف ایران با بیان اینکه به دنبال ترسیم طرحی در حوزه کالاهای اساسی از جمله نان هستیم،‌ تصریح‌کرد: عرضه کالا تابع مولفه‌های گذشته است و تأمین مواد اولیه و هزینه‌ها، انتقال به بازار وشبکه توزیع در تعیین قیمت نهایی کالا نقش مستقیم دارند.

    وی با اشاره به طرح تشکیل وزارت بازرگانی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تنظیم بازار، حوزه‌های مختلف بخش های بسیاری در امر تصمیم سازی ها و مدیریت در فرایندها دخیل هستند و بر همین اساس امکان دارد ناهماهنگی یا تأخیری در اجرای برنامه‌ها و عدم عرضه به‌موقع کالاها موجب افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها شود اما باید تا تصمیم نهایی مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی صبر کرد.

    این مقام صنفی با بیان اینکه برای همراهی با کسبه ساز و کار مناسبی ترسیم خواهیم کرد تا مشکل در آینده‌ای نزدیک رفع شود،‌ گفت: در واحدهای صنفی به افرادی که از روی نا آگاهی قصد تخطی از قوانین را دارند، تذکر می‌دهیم.

    وی تاکید کرد: در زمینه بی حجابی در راستای تبیین شعائر اسلامی گام برمی‌داریم و اتحادیه‌ها در جریان پلمب‌ها هستند که در چارچوب قانون باید منافع جامعه صنفی و مبانی قانونی کشور حفظ شود.

    برچسب ها