عصر خودرو

ورود ایران به بازار شرق آسیا;

تایوان و سریلانکا مشتری نفت شدند

عصر بازار- مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به افزایش ۱۰۰درصدی صادرات نفت ایران به تایوان از مذاکره با سریلانکا برای امضای قرارداد فروش نفت خبردادوگفت: صادرات نفت به شرق آسیا افزایش یافته است.

تایوان و سریلانکا مشتری نفت شدند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، سیدمحسن قمصری درباره آخرین وضعیت صادرات نفت خام ایران به تایوان به عنوان یکی از مشتریان سنتی نفت کشور در دوران پساتحریم، گفت: حجم صادرات نفت خام به دو شرکت بزرگ نفتی تایوانی افزایش یافته است.

    مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اعلام اینکه در دوران تحریم هم صادرات نفت ایران به تایوان متوقف نشده بود، تصریح کرد: اما با لغو تحریم‌ها حجم فروش طلای سیاه به این کشور شرق آسیا با افزایش قابل توجه‌ای همراه شده است.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون فروش نفت به دو شرکت «سی. پی. سی و فورموسا پتروکمیکال» افزایش یافته است، یادآور شد: هم اکنون نمی‌توان عددی را درباره میزان فروش نفت به تایوان اعلام کرد اما در طول چند ماه گذشته حجم صادرات نفت خام به این کشور آسیایی افزایشی حدود 100 درصدی داشته است.

     اخیرا برخی از مقامات تایوانی اعلام کرده اند: حجم صادرات نفت ایران به پالایشگاه‌های تایوان تا پایان سال‌جاری میلادی با افزایشی حدود 20 برابری از 3600 هزار بشکه دوران تحریم به بیش از 60 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

    در همین حال، سخنگویان دو شرکت سی. پی. سی و فورموسا پتروکمیکال تاکید کردند: این دو شرکت، واردات نفت خام خود را از شرکت ملی نفت ایران به سطح قراردادی پیش از تحریم ها باز می‌گردانند.

    «کی وای لین» سخنگوی شرکت فورموسا پتروکمیکال اعلام کرده است: در ماه‌های پایانی سال گذشته (میلادی) ما با شرکت ملی نفت ایران درباره حجم واردات به توافق رسیده‌ایم؛ این ادامه همان ارقام قراردادی است.

    سریلانکا بازار جدید نفت ایران

    قمصری در ادامه با بیان اینکه تاکنون صادرات نفت خام ایران به سریلانکا آغاز نشده است، گفت: اما مدیران دفتر سنگاپور شرکت ملی نفت ایران گفتگوها با مقامات پالایشگاه «سیلان سریلانکا» را برای فروش و ازسرگیری صادرات نفت خام آغاز کرده‌اند.

    مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه ایران آماده تامین کل نفت خام پالایشگاه حدود 40 هزار بشکه‌ای سریلانکا است، تاکید کرد: در طول سه سال گذشته برخی از کشورهای جای ایران در بازار نفت سریلانکا را تصحب کرده‌اند و به دنبال بازگشت و فروش نفت در این بازار هستیم.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون مذاکرات فروش نفت در سطح کارشناسی بین مقامات دو شرکت در حال انجام است، خاطرنشان کرد: کیفیت نفت خام ایران می‌تواند نیازهای پالایشگاه «سیلان» سریلانکا را به طور کامل تامین کند.

    رکن‌الدین جوادی معاون وزیر نفت پیشتر با اشاره به آغاز مذاکرات جدید با سریلانکا برای ازسرگیری صادرات نفت، گفت: ایران آماده از سرگیری فروش نفت به این کشور آسیایی در دوران پساتحریم است.

    در شرایط فعلی کل نیاز نفت خام سریلانکا حدود 45 تا 50 هزار بشکه در روز برآورد می‌شود و این کشور آسیایی تنها یک پالایشگاه نفت خام با ظرفیت حدود 40 تا 45 هزار بشکه در روز دارد. تا پیش از اعمال تحریم‌های غیر قانونی غرب به طور متوسط روزانه حدود 40 تا 45 هزار بشکه نفت ایران توسط این کشور آسیایی وارد می‌شود.

    با این وجود، پس از اعمال تحریم‌ها فروش نفت خام ایران به سریلانکا متوقف و نفت خام کشورهایی همچون عربستان سعودی و عمان در پالایشگاه نفت سیلان این کشور آسیایی جایگزین شد.

    در همین حال، سوسیل پریماجایانتا وزیر نفت سریلانکا پس از جایگزین کردن نفت عربستان با نفت وارداتی از ایران، گفته بود: استفاده از نفت عربستان در پالایشگاه های این کشور باعث کاهش تولید بنزین این کشور شده است.

    وزیر نفت سریلانکا همچنین تاکید کرده بود: گوگرد موجود در نفت عربستان نسبت به نفت ایران بیشتر است و زمانی که پنج هزار تن نفت خام ایران را پالایش می کردیم معمولا 1200 تن گازوئیل و 1250 تن بنزین بدست می آوردیم و مابقی تبدیل به نفت سفید و نفت کوره می‌شد اما از نفت عربستان حدود 1400 تن گازوئیل و تنها 600 تن بنزین بدست می‌آوریم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها