عصر خودرو

تا پایان سال

افزایش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به ۱ میلیارد دلار

عصر بازار- رییس اتاق بازرگانی ایران گفت هم اکنون هدف اولیه، توسعه روابط تجاری و افزایش تجارت با ازبکستان از ۴۰۰ میلیون دلار تجارت فعلی به ۱ میلیارد دلار است که تا پایان سال به این رقم دست خواهیم یافت.

افزایش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به ۱ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صداوسیما، همایش تجاری ایران و ازبکستان با حضور وزرای صنعت دو کشور در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در ابتدای نشست غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سفر رییس جمهور ازبکستان به تهران، گفت: حضور هیات تجاری این کشور بیانگر اراده واقعی دولت و بخش خصوصی دو کشور در جهت توسعه مناسبات اقتصادی تجاری است. تدوین افق‌ها و استراتژی جدید از مهمترین اهداف ما در این اجلاس است.

    شافعی سفر انجام شده را سرآغاز فصل جدید در توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور دانست و افزود: در فضای همکاری ضرورت دارد در گسترش روابط گام جدی برداشته شود و بهره‌گیری از فرصت بالقوه موجود می‌تواند تضمین کننده روابط بلندمدت اقتصادی دو کشور باشد بدون شک دستیابی به این اهداف نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های بانکی و مالی، توسعه گمرکات، حمل و نقل و ایجاد تعرفه ترجیحی، استاندارد و تبادل دانش فنی است.

    به گفته شافعی؛ در حال حاضر هدف اولیه توسعه روابط تجاری و افزایش تجارت از 400 میلیون دلار تجارت فعلی به 1 میلیارد دلار است که تا پایان سال به این رقم دست خواهیم یافت. اشتیاق امروز برای همکاری شرکت‌ها نباید به سردی برود و دولت‌ها باید برای ایجاد انگیزه بخش خصوصی دو کشور بیشتر تلاش کنند.

    رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه وجود برخی مشکلات مانع رسیدن به سطح مطلوب در تجارت شده است، تصریح کرد: مشکل حمل‌ونقل به ویژه حوزه ریلی مهمترین ضعف در تجارت دو کشور است و زیان‌های سختی به تجار وارد کرده است و تا حل نشدن موضوع در همسایگان منطقه از جمله ترکمنستان تجارت دو کشور آسیب می‌بیند.

    وی ادامه داد: بخش خصوصی ایران از حضور سرمایه‌گذاران ازبکی در بخش‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی‌های نو و تجدید پذیر، پروژه‌های آب رسانی و صنعت نیروگاهی و قطار‌های تندرو، کشاورزی، گردشگری و هتل‌داری استقبال می‌کند.

    شافعی از صنعتگران دو کشور دعوت کرد که کمیته صنعتی تشکیل بدهند تا ضمن بررسی ظرفیت‌ها و امکانات تجاری دو کشور نسبت به سرمایه گذاری مشترک در پروژه‌ها دارای مزیت نسبی در ایران و ازبکستان اقدام کنند.

    وی افزود بهره‌گیری فعالان اقتصادی از امکانات و مزایایی مناطق آزاد تجاری و بنادر حمل ونقل جاده‌ای و ریلی دو کشور همواره از موضوعات مهم اهمکاری دو کشور است ایران از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای در جهان قرار دارد که تجارت از مسیر ترانزیتی آن برای همه سودمند است از این رو فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری ازبکی به سرمایه‌گذاری در پروژه کریدور بین المللی شمال و جنوب و ساحل مکران دعوت می‌کنم.

    رییس اتاق بازرگانی ایران گردشگری را موضوع مغفول در صنعت معرفی کرد و خاطر نشان کرد: گردشگری سلامت از مباحث مهم است که به تنهایی به گردش مالی دو کشور را افزایش و تعداد پرواز را ارتقا می‌دهد.

    برچسب ها