عصر خودرو

نوسان دلار محدود شد

ظهور متفاوت بازارساز ارز

عصر بازار- روز گذشته، دامنه نوسانات دلار محدود شد تا شاخص ارزی در میانه کانال ۳ هزار و ۴۰۰ تومان باقی بماند. در چهارمین روز هفته، دلار با ۵ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۴۵۵ تومان رسید. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه، جدال عامل افزایشی پایین آمدن قیمت اونس در بازارهای جهانی و ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز در کنار عامل کاهشی پایین ماندن نرخ حواله درهم منجر به محدود شدن دامنه نوسان شاخص ارزی شد، اما عامل مهم‌تری که در روز سه‌شنبه موجب شد دامنه نوسانات قیمت افزایش پیدا نکند،‌ نوع نرخ گذاری بازارساز بود.

ظهور متفاوت بازارساز ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در چهارمین روز هفته، ‌در بیشتر مقاطع روز، نرخ برخی از صرافی‌های بانکی کمی بالاتر یا برابر قیمت معامله‌گران ارزی بود. حادثه‌ای که برای دومین روز متوالی تکرار شد تا بتوان گفت که عمل بازارساز در روز دوشنبه یک استثنا نبوده باشد. کارشناسان، این استراتژی بازارساز را مثبت ارزیابی کرده‌اند؛‌ چراکه نشان دهنده این است که بازارساز به جای کنترل قیمت به دنبال مدیریت نوسانات بازار است.

    روز سه‌شنبه، برخلاف افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 33 هزار تومان رسید. پایین آمدن بهای جهانی طلا و ماندن اونس در محدوده قیمتی هزار و 260 دلار عامل اصلی ای بود که به افت سکه کمک کرد.

    آرامش ارزی

    روز گذشته، دلار تغییرات قیمت چندانی را تجربه نکرد و فضای بازار ارز آرام‌تر از روزهای پیش بود. در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 453 تومان آغاز کرد که افزایشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. با این حال در ادامه روز و تا ساعت یک بعدازظهر، دلار نوسان افزایشی خاصی را تجربه نکرد و قیمت در مقاطعی نقطه 3 هزار و 448 تومان را لمس کرد. از حدود ساعت 2 بعدازظهر بود که میزان خریدهای ارزی در بازار افزایش یافت و دلار توانست تا قیمت 3 هزار و 455 تومان بالا رود. این قیمت 5 تومان بیشتر از روز دوشنبه بود.

    اثر بازارساز ارزی

    به گفته فعالان، افزایش قیمت دلار در روز سه‌شنبه عمدتا تحت‌تاثیر خریدهای معامله‌گران سکه قرار داشت و نرخ گذاری برخی صرافی‌های بانکی نیز مهم‌ترین عاملی بود که به کاهش دامنه نوسانات این ارز کمک کرد. به گفته فعالان، تا ساعت یک بعدازظهر سه‌شنبه، برخی صرافی‌های بانکی نرخ فروش خود را به زیر 3 هزار و 450 تومان نیاوردند. به نظر می‌رسد هدف بازارساز از این حرکت این بود که از تحرکات خالی‌فروشان ارزی جلوگیری کند. خالی‌فروشان در روزهای ابتدایی هفته با افزایش فروش‌های هیجانی خود توانسته بودند که قیمت را تا محدوده 3 هزار و 420 تومان پایین بیاورند و موجب افزایش دامنه نوسانات بازار شوند؛ چراکه هر افت قیمت به‌دلیل مصنوعی بودن با افزایش قیمت همراه بود.

    به این ترتیب،‌ به‌نظر می‌رسد سیگنال بازارساز در روز سه‌شنبه توانست بازار را در حالت عادی قرار دهد و تحرکات خالی‌فروشان را بی‌اثر کند. همین عامل موجب شد که دامنه نوسانات دلار نیز در روز سه‌شنبه کمتر از روزهای گذشته شود. با وجود کاهش دامنه نوسانات، افزایش قیمت دلار در روز سه‌شنبه موجب شده که برخی از معامله‌گران ارزی به خروج دلار از فاز کاهشی امیدوار شوند، این در حالی است که بخش زیادی از فعالان اعتقاد دارند که در شرایط کنونی خریدار خاصی در بازار حضور ندارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها