عصر خودرو

قیمت خرید تضمینی چای ۵۲ درصد افزایش یافت

عصر بازار- رئیس سازمان چای کشور گفت: قیمت خرید تضمینی یک‌قلم برگ سبز چای‌کاران ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان اعلام شده که ۵۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و قیمت یک‌قلم برگ سبز درجه‌دو نیز با ۶۲ درصد افزایش به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

قیمت خرید تضمینی چای ۵۲ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور درباره گرانی چای اظهار کرد: بخشی از افزایش قیمت چای مربوط به مواد اولیه و برگ سبزی است که از چای‌کاران خریداری می‌شود و همچنین هزینه‌های تولیدی که بر کارخانه مترتب است.

    وی افزود: قیمت برگ سبز سالیان سال رشد آن‌چنانی نداشت و بنابراین برای چای‌کاران به‌صرفه نبود که ورود به باغ کنند؛ لذا باتوجه‌به افزایش هزینه‌های تولید طی یکی دو سال اخیر قیمت برگ سبز را متعادل‌تر کردیم.

    رئیس سازمان چای کشور عنوان کرد: قیمت خرید تضمینی یک‌قلم برگ سبز چای‌کاران 13 هزار و 990 تومان اعلام شده که 52 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و قیمت یک‌قلم برگ سبز درجه‌دو نیز با 62 درصد افزایش به 11 هزار و 500 تومان رسیده است.

    جهانساز این افزایش قیمت چای را در جهت انگیزه‌بخشی به چای‌کاران اعلام کرد و گفت: 70 درصد از افزایش قیمت برگ سبز مربوط به هزینه‌های تولید برگ سبز است ضمن اینکه هزینه‌های دیگری مانند هزینه سوخت نیز بر خود کارخانه مترتب است.

    وی تصریح کرد: در گذشته که چای با قیمت پایین به بازار عرضه می‌شد خیلی از باغات رها شدند؛ چون صرفه اقتصادی برای چای‌کاران نداشت؛ اما با افزایش قیمت‌ها کارخانه‌های رها شده امیدوار شدند و به چرخه تولید برگشتند و در حال حاضر 176 کارخانه فعالیت می‌کنند.

    رئیس سازمان چای کشور از فعالیت 52 هزار چای‌کار و 22 هزار هکتار باغ چای سخن گفت و افزود: در حال حاضر بالغ بر 52 هزار خانوار در این حوزه اشتغال به کار دارند.

    جهانساز با تأکید بر اینکه قیمت‌ها در حوزه چای داخلی غیرمنطقی نیست اظهار کرد: قیمت برگ سبز چای میانگین 57 درصد افزایش پیدا کرده است.

    برچسب ها