عصر خودرو

ایران قیمت نفت خود در بازار آسیا را کاهش داد

عصر بازار- ایران در ادامه تلاش های خود برای کسب سهم بیشتر از بازار، قیمت رسمی نفت سنگین خود برای تحویل در ماه ژوئن در بازار آسیا را کاهش داد.

ایران قیمت نفت خود در بازار آسیا را کاهش داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ایران در ادامه تلاش های خود برای کسب سهم بیشتر از بازار، قیمت رسمی نفت سنگین خود برای تحویل در ماه ژوئن در بازار آسیا را به پایین ترین رقم در برابر نفت عربستان و عراق از سال 2008-2007 رسانده است.

    این سومین بار از ماه ژانویه است که ایران فرمول قیمت گذاری نفت خود را تغییر می دهد و نفت خود را برای جذب مشتریان بیشتر پس از لغو تحریم ها رقابتی تر می سازد.

    در مقابل، عربستان دیگر عضو اوپک، بر خلاف تمام پیش بینی ها، قیمت رسمی نفت خود را برای تمام انواع نفت خود به بالاترین رقم چند ماه اخیر رسانده است. مدیر شرکت آرامکو گفته، تقاضا برای نفت عربستان در حال افزایش است.

    به گفته یک منبع آگاه، ایران روز سه شنبه قیمت رسمی نفت سنگین خود برای تحویل در ماه ژوئن را به یک دلار و 60 سنت کمتر از شاخص عمان-دوبی رساند، در حالی که این رقم در ماه گذشته یک دلار کمتر از شاخص نفتی خاورمیانه بود.

    بدین ترتیب بر اساس آمارهای تجاری، قیمت نفت سینگین ایران در ماه ژوئن 30 سنت کمتر از نفت عرب مدیوم عربستان خواهد بود که بیشترین تفاوت قیمت بین این دو نوع نفت از سال 2007 به شمار می رود.

    همچنین قیمت نفت سنگین ایران 20 سنت کمتر از نفت سبک بصره عراق خواهد بود که بیشترین شکاف بین این دو نوع نفت از سال 2012، یعنی سال تحریم صادرات نفت ایران به شمار می رود.

    تهران معمولا در آغاز هر دوره سه ماهه پس از مذاکره با مشتریان قیمت نفت خود در بازار آسیا را تعدیل می کند. اما تهران امسال حداقل بخشی از فرمول های قیمت گذاری نفت خود را در ماه های مارس، آوریل و ژوئن تغییر داده است.

    این تغییرات به ایران کمک کرده تا به رغم دشواری های پیش روی مشتریان برای خرید نفت از ایران، میزان صادرات نفت خود در ماه مارس را نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزایش دهد.

    قیمت نفت «فروزان بلند» ایران برای تحویل در ماه ژوئن نیز به پایین ترین رقم نسبت به نفت عرب مدیوم از سه ماهه پایانی سال 2008 تاکنون رسیده است.

    قیمت نفت سبک ایران برای ماه ژوئن، همچنان در سطح 25 سنت بالاتر از نفت عرب لایت یعنی 50 سنت بالاتر از متوسط عمان- دوبی باقی مانده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها