عصر خودرو

اوپک استقبال می کند؟

موافقت ایران برای پیوستن به طرح فریز نفتی

عصر بازار- اعضای اوپک ماه آینده در نشست ماه آینده خود برای فریز نفتی توافق می کنند؟ این سئوالی است که تحلیل کننده های نفت هر کدام پیش بینی خود را برای پاسخ به این سئوال دارند.

موافقت ایران برای پیوستن به طرح فریز نفتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، در حالی که ایران اعلام کرده  برای گفت وگو با اعضای اوپک در راستای محدود کردن تولید نفت آماده است، زیرا تولید نفت خود را به سطح پیش از اجرای تحریم های بین المللی افزایش داده است.موسسه مورگان استانلی و بارسلیس بلیک دو شرکت خدمات مالی آمریکا  گفته اند هیچ شرطی حالا برای این کار چاره ساز نیست.

    باکلیز می وین تحلیل گر مسایل نفت در لندن می گویند :«با افزایش 65 درصدی قیمت نفت از ژانویه تاکنون که در 12 سال گذشته این اتفاق بی سابقه بوده است، حالا به نظر می رسد کشورهای عضو سازمان صادرکنندگان نفت (اوپک) نیازی به این واکنش ایران ندارند. به گفته او بازار حالا به توازن در عرضه و تقاضا رسیده است و قیمت های جدید نشان می دهد که پروسه کاهش در بازار متوقف شده است.

    او البته با طرح این سئوال گفته است که اگر سرعت افزایش قیمت ها ادامه یابد، آیا این دوره توزان برای بازار نفت عالی نخواهد بود؟

    بیژن زنگنه گفته است:« ایران تولید خود را دوبرابر افزایش داده و صادرات خود را به 2 میلیون بشکه در روز در ماه گذشته رسانده است. با فروش این میزان نفت بعد از برداشته شدن تحریم ها از ژانویه این کشور خلیج فارس به سطح پیش از اعمال تحریم ها رسیده است.»

    رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت هم گفته:« که فروش نفت در دوران پس از تحریم ها دوبرابر شده و حال می توانیم با  دیگر اعضای اوپک درباره محدودیت تولید به زودی ظرف یک یا دو ماه دیگر صحبت کنیم .»

    توافق ژانویه

    ایران به دنبال  بازسازی صنعت انرژی و فروش بیشتر نفت بعد از ژانویه و پس از توافق هسته ای،تولید خود را با هدف دسترسی به بازار جهانی نفت و سرمایه گذاری در این صنعت گسترش داده است.این کشور ماه گذشته در پیوستن به دیگر کشورها برای اجرای طرح فریز نفتی خودداری کرده بود.

    ایران حدود 2 میلیون بشکه نفت در روز تا سال 2011 تولید می کرد؛درست قبل از آنکه آمریکا و اروپا  سایر کشورها را برای خرید از ایران به دنبال تحریم های برنامه هسته ای  تحت فشار قرار بدهند. ایران بعد از برداشته شدن تحریم ها و در ماه آوریل تولید خود را به 3.5 میلیون بشکه نفت رسانده است.دو ماه گذشته تولید این کشور حدود 2.8 میلیون بشکه در روز بود.

    «افزایش تولید و صادرات نفت ایران برای بازار نفت تصمیم سختی بود.» این را آدام لانگسون تحلیل گر موسسه مورگان استانلی می گوید. او اضافه می کند که میزان تولید نفت خام و فرآوری شده ایران حدود 4.2 میلیون بشکه در روز پیش از اعمال تحریم های بین المللی بوده است.

    فراتر از انتظار

    «ایران شاید بخواهد که به فریز نفتی بپیوندد، اما تنها به این دلیل که فراتر از انتظار عمل می کند.»

    رییس  اداره اجرایی کنسولگری انرژی دوبی می گویند:«انتظار نیست که اعضای اوپک درنشست ماه آینده برای اجرای طرح  فریز نفتی به توافق برسند.»

    موسسه مورگان استانلی پیش بینی کرده که  فرض اینکه تولید نفت ایران با حدود 3.6 میلیون تا 3.8 میلیون بشکه در روز فریز شود ،شاید در سه ماهه سوم یا سه چهارم سال جاری میلادی اتفاق بیفتد.این موسسه مالی پیش بینی کرده که میانگین 30 دلار در هر بشکه در سه ماه یا چهار ماه امسال در حالی که صادرکنندگان  نفت برنت هم اکنون حدود 50 دلار در هر بشکه را می فروشند،پیش بینی کرده است.

    این موسسه همچنین تاکید کرده که :« به نظر می رسد اوپک علاقه ندارد در بازار مداخله کند،اما حالا باید دید که آیا تولید کننده ها با این قیمت ها موافق خواهند بود و یا اینکه ضروری می بینند که قیمت ها بالاتر برود.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها