عصر خودرو

عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش داد

عصر بازار- شرکت سعودی آرامکو، قیمت رسمی نفت خام سبک عرب خود برای بارگیری در ماه ژوئن را به ۲۵ سنت بالاتر از شاخص نفتی عمان- دوبی رساند که یک دلار و ۱۰ سنت بالاتر از قیمت محموله های تحویلی برای ماه می است.

عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، تصمیم عربستان برای افزایش قابل توجه قیمت نفت خام خود در بازار آسیا هم قابل درک است و هم عجیب. این بیشترین افزایش قیمت در بیش از یک سال گذشته است.
    شرکت سعودی آرامکو، قیمت رسمی نفت خام سبک عرب خود برای بارگیری در ماه ژوئن را به 25 سنت بالاتر از شاخص نفتی عمان- دوبی رساند که یک دلار و 10 سنت بالاتر از قیمت محموله های تحویلی برای ماه می است.
    این بیشترین افزایش یک ماهه از آوریل 2015 تاکنون بوده و قیمت رسمی نفت اصلی سبک عربستان را به بالاترین رقم از سپتامبر سال گذشته رسانده است.
    این افزایش بیش از رقمی بوده که بازار انتظار داشته، اما از نظر اینکه سعودی ها چگونه قیمت رسمی نفت خام خود ا ارزیابی می کنند، قابل درک به نظر می رسد.
    ماهیت بازار نفت عمان-دوبی به گونه ای است که نفت برای تحویل در ماه های بعد تر گران تر از نفت تحویل فوری است و به همین دلیل قیمت رسمی نفت برای تحویل در ماه های آینده بالاتر است.
    افزایش شکاف قیمت نفت برنت نسبت به نفت دوبی، دلیل دیگر افزایش قیمت نفت خام آمریکا در بازارهای آسیایی است که حدود 60 درصد صادرات نفت این کشور را به خود اختصاص می دهد.
    تفاوت قیمت نفت برنت نسبت به شاخص نفتی خاورمیانه روز 29 آوریل یعنی تقریبا زمانی که عربستان در حال محاسبه قیمت نفت خود برای بارگیری در ماه ژوئن بود، به 3 دلار و 98 سنت رسید.
    این رقم در روز 25 مارس به 2 دلار و 37 سنت رسید که پایین ترین رقم در سال 2016 بود.
    به طور کلی، هرچند افزایش قیمت رسمی نفت خام عربستان بالاتر از انتظارات بازار است، اما با توجه به سابقه شرکت آرامکو، اقدامی بی سابقه محسوب نمی شود.
    اما این بدان معنا نیست که این اقدام در شرایط فعلی بازار، حرکتی عجیب نیست.
    ماه گذشته تلاش کشورهای تولید کننده برای رسیدن به توافقی بر سر فریز تولید به دلیل اصرار عربستان بر لزوم مشاکرت ایران ناکام ماند. سعودی ها با افزایش قیمت نفت خود در حال تشویق مشتریان آسیایی شان به رجوع به سایر مشتریان هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها