عصر خودرو

تنوع بخشی به مبادی فروش نفت، تحریم پذیری را کاهش می‌دهد

عصر بازار- نماینده مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تأثیر عرضه نفت در بورس انرژی از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی نفت خام پرداخت.

تنوع بخشی به مبادی فروش نفت، تحریم پذیری را کاهش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر؛ علیرضا عباسی عضو کمیسیون آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام دولت سیزدهم برای عرضه نفت در بورس انرژی و ورود بخش خصوصی به این حوزه گفت: به طور کلی هر چه قدر بتوانیم روش‌های متنوع برای فروش نفت و برای برگشت درآمدهای حاصل از نفت داشته باشیم، تحریم‌پذیری نفت کشور را کاهش می‌دهد.

    عباسی در ادامه بیان کرد: این که بخواهیم مبادی مشخص و محدودی را برای خرید و فروش نفت داشته باشیم و از آن استفاده کنیم و افراد و مجموعه‌های خاص اقدام به فروش نفت بکنند، باعث می‌شود که دشمنان این مبادی را شناسایی کنند و آنها را تحریم کنند.

    این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اما وقتی که مبادی فروش نفت را گسترش دهیم، آسیب پذیری ما را کاهش می‌دهد. اما باز هم باید توجه کنیم که ما باید به سمتی برویم که خام فروشی را در حوزه نفت به حداقل برسانیم. یعنی اگر به این سمت برویم می‌توانیم به این نقطه برسیم که تحریم‌ها بر روی ما هیچ تأثیری نداشته باشد.

    این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال ما باید به سمت تولید بنزین و فرآورده‌های آن در کشور برویم زیرا این حوزه قابل تحریم نیست. ما باید فرآورده‌های نفت را به بنزین تبدیل کنیم تا تحریم پذیری بسیار پایین بنزین و فرآورده‌های آن شامل حال ما شود.

    عباسی با تاکید بر اینکه در کنار عرضه نفت در بورس انرژی از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی نفت خام باید به این مسائل هم توجه کنیم ادامه داد: با استفاده از عرضه نفت در بورس انرژی می‌توانیم اقتصاد کشور را پویا و رو به رشد کنیم و علاوه بر این می‌توانیم زمینه رشد اقتصاد ملی را فراهم کنیم و این حوزه را نیز رقابتی کنیم.

    عباسی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی تنوع در مجموعه‌ها و افراد در حوزه فروش نفت به وجود بیاوریم باعث می‌شود که انحصار فروش نفت این حوزه‌ها از بین برود و حوزه فروش نفت رقابتی می‌شود. بازاریابان و بخش خصوصی که به این حوزه وارد شده اند، اقدام به تنوع بخشی در بازارهای فروش نفت می‌کنند و می‌توانند خودشان هم در فروش نفت و هم در برگشت درآمدهای حاصل از نفت کمک کننده باشند.

    این نماینده مجلس با اشاره به اینکه عرضه نفت در بورس انرژی را باید تا سر حد ممکن توسعه بدهیم خاطرنشان کرد: زیرا ورود بخش خصوصی می‌تواند هم در فروش نفت و هم در برگشت درآمدهای حاصل از فروش نفت کمک کننده باشد. این موضوع را باید تا جایی که می‌توانیم توسعه دهیم و نظارت بر روی عرضه نفت در بورس انرژی به طور کامل وجود داشته باشد تا از همین روش هم مشکل جدید برای کشور ایجاد نشود.

    عباسی در ادامه بیان کرد: بعضی اوقات متوجه می‌شویم که کشور به برخی اقدامات نیاز دارد این عرضه فروش نفت در بورس انرژی نیز یکی از مسائل مورد نیاز در کشور ما است.

    عباسی در ادامه درباره تأثیر عرضه نفت در بورس انرژی در توسعه میادین نفت و گاز گفت: یکی از مشکلاتی که ما هم اکنون با آن مواجه هستیم بحث بهره‌وری پایین از منابع انرژی در کشور است و در حوزه اکتشاف و استخراج نیز فناوری بسیار پایینی داریم.

    عباسی در ادامه توضیح داد: ما میادین نفتی و گازی را داریم که با کشورهای دیگر مشترک هستند ولی ما استفاده آنچنانی از آنها نداریم. اگر منابع حاصل از عرصه نفت در بورس را به سمت توسعه میادین نفت و گاز ببریم مطمئناً می‌توانیم اکتشاف و استخراج نفت را توسعه بدهیم. ولی مهمتر از اکتشاف و استخراج همان بحث جلوگیری از خام فروشی است که ما باید بتوانیم به آن سمت هدایت شویم.