عصر خودرو

پالایش و پخش اعلام کرد:

سیاست‌های جدید پالایشگاه سازی

عصر بازار- شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح سیاست های جدید پالایشگاه سازی ایران، دلایل افزایش بی سابقه واردات بنزین را اعلام کرد.

سیاست‌های جدید پالایشگاه سازی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با ارسال توضیحاتی به دفتر خبرگزاری مهر درباره گزارش خبرگزاری مهر مبنی بر «سیاست جدید ساخت انبار به جای پالایشگاه/ آماده تحریم بنزینی می‌شویم؟» توضیحاتی ارائه کرد:

    1ـ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان یگانه متولی تأمین و عرضه مطمئن بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی در گستره جغرافیایی کشور، بر اساس مأموریت و اهداف کلان تعریف شده، مبتنی بر سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و پایه‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه‌های خود را با رعایت کلیه الزامات قانونی و تعیین نقاط قوت و ضعف عملیاتی و شناخت فرصت‌ها و تهدیدات موجود، تدوین نموده و با تکیه بر توان نیروی انسانی شاغل در مجموعه خویش در صدد تحقق اهداف تعیین شده سازمان و جلب رضایت مردم شریف ایران است.

    2ـ توسعه و بهینه‌سازی ظرفیت پالایشی کشور، بخشی از اهداف اصلی و برنامه‌های مهم شرکت ملی پالایش و پخش است که با هدف جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و خودکفایی در امر تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی به اجرا درمی‌آید. امیدواریم با راه‌اندازی هر چه زودتر فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و تکمیل و راه‌اندازی آن، ضمن افزایش تولید بنزین داخلی به میزان 35.6 میلیون لیتر در روز، امکان صادرات این فرآورده نیز محقق شود.

    طرح فراگیر پالایشی سیراف نیز بخش دیگری از توسعه ظرفیت پالایشی کشور است که مجموعاً به ظرفیت 480 هزار بشکه در روز (شامل 8 پالایشگاه به ظرفیت 60 هزار بشکه در روز) توسط بخش خصوصی در حال احداث می باشد.

    از سوی دیگر شرکت ملی پالایش و پخش کلیه اقدامات لازم برای تشویق و ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی را به عمل آورده و همچنین بستر لازم برای توسعه پالایشگاه ها و تکمیل زنجیره ارزش نفت خام را فراهم کرده است. در این مورد عملیات اجرایی طرح های توسعه و بهینه سازی پالایشگاه های اصفهان و آبادان به زودی آغاز خواهد شد و تهیه طرح توجیه اقتصادی پروژه ها و طرح های پالایشگاه های تهران و بندرعباس نیز در مرحله عقد قرارداد است.

    3 ـ بر اساس اهداف برنامه پنجم توسعه، ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در حدود 14.5 میلیارد لیتر پیش بینی گردیده که با توجه به بهره برداری از تعدادی از پروژه های احداث انبار و توسعه مخازن، ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های نفتی تا پایان سال 1394 حدود 13.4 میلیارد لیتر می باشد. همچنین با بهره برداری از طرح های احداث انبارهای نفت بیرجند و ارومیه تا پایان سال جاری نیز مجموع ظرفیت ذخیره سازی به حدود 13.7 میلیارد لیتر افزایش خواهد یافت.

    انبارهای مذکور با گذر زمان در بافت شهری قرار گرفته لذا به منظور جلوگیری از تردد بیش از حد تانکرهای نفتکش و افزایش ضریب ایمنی، طرح احداث انبارهای نفت جدید و جمع آوری انبارهای قدیمی در شهرهای بیرجند و ارومیه به ترتیب در سالهای 1385 و 1387 پیش بینی گردید. ضمناً طرح توسعه انبار نفت گرگان با ظرفیت 20 میلیون لیتر و مدت اجرای 14 ماه به دلیل روند افزایش مصرف فرآورده استان گرگان در سال 1386 آغاز گردیده و در سال 1393 به بهره برداری رسیده است.

    4 ـ دلیل برنامه ریزی برای افزایش واردات بنزین در سال 1394 نسبت به سال 1393:

    یکی از مهمترین وظایف شرکت ملی پالایش و پخش، تامین امنیت مصرف است و این امر با حفظ ذخایر استراتژیک محصولات مصرفی در سطح قابل قبول محقق می‌شود و این شرکت حاضر نیست به بهای تبلیغات زودگذر از جمله تبلیغ کاهش واردات به طور مقطعی، به این امر مهم بی توجهی نماید.

    همچنین در اوقاتی که به دلیل تعمیرات اساسی پیش بینی شده پالایشگاه‌ها، اجباراً تولید کاهش می یابد، به منظور جبران کاهش تولید، ناگزیر به انجام واردات می‌شویم که امری معمول در همه کشورها است و به یقین پس از بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، واردات نیز قطع خواهد شد.

    شایان ذکر است با توجه به اقداماتی که در شرکت های پالایشی خصوصاً پالایشگاه اصفهان صورت پذیرفته، عملکرد واردات بنزین از مقدار برنامه ریزی شده نیز کمتر بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها