عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد؛

آمادگی صنعت پتروشیمی ایران برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی

عصر بازار- مرتضی شاه‌میرزایی در جمع سفرا و سرکنسول های ایران در کشورهای جهان، گفت: با آماده بودن بسته‌های سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ایران، از دستگاه دیپلماسی کشورمان می خواهیم که روند ورود سرمایه گذاران علاقمند به صنعت پتروشیمی را تسهیل و تسریع کنند.

آمادگی صنعت پتروشیمی ایران برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مرتضی شاه‌میرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی شامگاه گذشته (چهارشنبه 3 خرداد) در نشست بررسی راهبردهای توسعه همکاری‌های بین المللی در صنعت پتروشیمی که با حضور سفرا و سرکنسول های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف برگزار شد، اظهارکرد: باید با متنوع کردن محصولات و مشتریان صنعت پتروشیمی با همکاری و تعامل دستگاه دیپلماسی کشورمان، در بازارهای جدیدی فعال شویم.

    وی با مثبت ارزیابی کردن آینده و چشم انداز صنعت پتروشیمی ایران، خاطر نشان کرد: با همکاری دستگاه دیپلماسی کشورمان، پیاده سازی سیاست های تامین منابع مالی خارجی، تامین کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی بسیار سریعتر محقق می شود و در این راستا شرکت ملی صنایع پتروشیمی آماده هرگونه همکاری و تعامل دو سویه با وزارت امور خارجه و هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی است.

    وی با بیان این که از اهداف و راهبردهای اصلی صنعت پتروشیمی ایران تسخیر بازار و مقاصد جدید صادراتی در آفریقا، اروپای شرقی و کشورهای CIS است، گفت: اکنون صنعت پتروشیمی ایران با بیش از 92 میلیون تن ظرفیت تولید در مسیر رشد و توسعه قرار دارد که در حدود 70 درصد از محصولات تولیدی صادر می شود.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: 550 گرید انواع محصولات پتروشیمی در مجتمع های پتروشیمی تولید می شود و سال گذشته 16 میلیارد دلار صادرات انواع محصولات پتروشیمیایی انجام شد که 14 میلیارد آن در سامانه نیما عرضه شد که نقش تعیین کنندهای در تنظیم بازار ارز داشت.

    وی افزود: حدود 90 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی کشورمان انجام شده است و بیش از 100 طرح توسعه ای نیز در نقاط مختلف کشور وجود دارد.

    شاهمیرزایی ادامه داد: راهبرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی است و 21 طرح مهم به هلدینگ های پتروشیمی برای تحقق زنجیره ارزش معرفی شده است.

    وی تصریح کرد: 21 طرح مورد اشاره، طرحهای ملی خودکفایی زنجیره ارزش هستند که ارزش سرمایه گذاری مجموع آن حدود 9 میلیارد دلار برآورد می شود.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: صنعت پتروشیمی ایران به سرعت در حال بومی سازی نیازهای خود است و اکنون در زمینه دانش فنی، کاتالیست ها، کالاها و تجهیزات بسیاری از نیازهای صنعت ازطریق بومی سازی تامین می شود و پیش بینی می کنیم تا 5 سال آینده در تامین نیازهای کالاهای راهبردی صنعت پتروشیمی خودکفا خواهیم شد.

    فعال تر شدن دیپلماسی انرژی و توسعه صادرات محصولات پتروشیمی ایران

    وی بیان کرد: تا پایان فعالیت دولت سیزدهم تمام 99 کاتالیست های مورد استفاده در صنعت بومی سازی خواهد شد.

    مرتضی شاهمیرزایی در ادامه این نشست، خطاب به سفرای کشورمان گفت: باید از تمام ظرفیت های موجود در وزارت امورخارجه و سفارتخانه های کشورمان برای فعال تر شدن دیپلماسی انرژی و توسعه صادرات محصولات پتروشیمی ایران استفاده کرد.

    وی تصریح کرد: با آماده بودن بسته های سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ایران، از دستگاه دیپلماسی کشورمان می خواهیم که روند ورود سرمایه گذاران علاقمند به صنعت پتروشیمی ایران را تسهیل و تسریع کنند.

    وی هاب های عسلویه و ماهشهر را دو قطب اصلی صنعت پتروشیمی ایران معرفی کرد و گفت: افزون بر این 2 هاب، مناطق انرژی بر پارسیان، دیر و سواحل مکران از دیگر مناطقی هستند که طرحهای توسعه ای صنعت می توانند میزبان سرمایه گذاران خارجی باشند، درحالیکه زیر ساخت های منطقه جاسک نیز برای توسعه پتروپالایشگاهها آماده ورود سرمایه گذاران است.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: باید به سمت توسعه و تکاپو در صنعت پتروشیمی حرکت کنیم و در این میان سفیران ایران در سایر کشورها می توانند برای توسعه این صنعت پایدار و ماندگار نقش آفرین و تعیین کننده باشند تا روابط با کشورهای مختلف در این صنعت پویا در ابعاد مختلف گسترش یابد.

    گفتنی است؛ نشست بررسی راهبردهای توسعه و ارتقای تعاملات بین المللی صنعت پتروشیمی با هدف توسعه دپیلماسی انرژی در راستای توسعه بازار صادراتی پتروشیمی، معرفی ظرفیت ها، امکانات و توانمندی های صنعت پتروشیمی کشورمان و نیز بررسی راهکارهای تسهیل صادرات این صنعت با حضور سفرای ایران در کشورهای برزیل، هند، تانزانیا، بورکینافاسو، صربستان و نیز سرکنسول های کشورمان در گوانگژو چین و اکتائو قزاقستان برگزار شد.

    برچسب ها