عصر خودرو

تغییر نگران کننده نیروهای موثر بر بهای طلای سیاه؛

رویای نفتی محقق می شود؟

عصر بازار- روز گذشته قیمت نفت باز هم کاهش یافت و بخشی دیگر از حباب آن خالی شد. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با ۳.۹ درصد و ۲.۸ درصد کاهش به محدوده ۴۴ دلار و ۴۳ دلار در هر بشکه رسید.

رویای نفتی محقق می شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، کاهش تاثیر آتش سوزی های کانادا بر بازار، یک عامل افول قیمت نفت است اما واقعیت این است که رشد ماه گذشته قیمت نفت دلیل منطقی نداشته و به همین دلیل شاهد کاهش قیمت ها هستیم. قیمت نفت اوایل سال جاری میلادی به پایین ترین میزان در 12 سال اخیر یعنی 27 دلار در هر بشکه رسید و اکنون نسبت به آن زمان 60 درصد رشد کرده اما عواملی وجود دارند که سبب می شوند رونق کنونی ادامه پیدا نکند.

    اوایل امسال قیمت نفت به شدت کاهش یافت زیرا از یک سو ارزش دلار رشد کرده بود و از سوی دیگر مشخص شد اقتصاد جهان دچار ضعف است و تقاضا برای نفت در خوشبینانه ترین حالت رشدی بسیار تدریجی خواهد داشت. در واقع تحولات نگران کننده در اقتصاد جهان تحلیلگران را به این باور رساند که تعادل بین عرضه و تقاضا اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده میلادی برقرار می شود.

    در ماه گذشته میلادی برخی تولیدکنندگان بزرگ نفت تلاش هایی را برای کمک به افزایش قیمت ها آغاز کردند. روسیه و عربستان و چند کشور دیگر که تولیدکنندگان بزرگ نفت هستند پس از رایزنی ها تصمیم گرفتند در نشست قطر بر سر تثبیت عرضه نفت در سطح ماه ژانویه توافق کنند. این تلاش ها یک عامل رشد قیمت نفت بود البته کاهش ارزش دلار نیز در این زمینه تاثیر گذاشت.

    اما در نشست قطر توافقی حاصل نشد زیرا عرستان اعلام کرد تمامی اعضاء اوپک از جمله ایران باید در برنامه تثبیت عرضه نفت شرکت کنند در حالیکه ایران با این برنامه مخالفت کرده است. در هر حال آن نشست به نتیجه نرسید.

    کارشناسان از پیش می دانستند که حتی اگر توافقی حاصل شود تغییر بزرگی در قیمت نفت ایجاد نمی شود زیرا قرار نبود از تولید کاسته شود. تنها راه برای افزایش قیمت ها کاهش تولید است زیرا ضعف اقتصاد جهان سبب شده تقاضا رشدی بسیار کند داشته باشد.

    در ماه جاری میلادی که اکنون در ابتدای آن هستیم قیمت نفت در مسیر کاهش حرکت کرده زیرا داده های اقتصادی نشان می دهند وضعیت اقتصاد جهان خوب نیست و نیز هر گونه توازن بین عرضه و تقاضا اواخر سال ایجاد خواهد شد.

    پیش بینی شده امسال عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان غیرعضو اوپک 700 هزار بشکه کاهش می یابد. اگر تقاضا برای نفت 1.2 میلیون بشکه افزایش یابد اواخر سال جاری مازاد عرضه به شدت کاهش می یابد و انتظار می رود قیمت ها رشد کند. اما تحقق این پیش بینی مستلزم استقرار ثبات در اقتصاد چین و ثابت ماندن عرضه نفت از سوی اعضاء اوپک است.

    تحلیلگران پیش بینی کرده اند بر میزان تولید نفت اوپک افزوده خواهد شد و نیز وضعیت اقتصاد چین در سال جاری خیلی خوب نخواهد بود. در ماه های اخیر داده های اقتصادی این کشور نگران کننده بوده و اگر این وضعیت ادامه یابد تقاضا برای نفت رشد مورد نظر را نخواهد داشت.

    بدین ترتیب اکنون ضعف اقتصاد جهان عاملی مهم است که بر قیمت نفت فشار وارد می کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها