عصر خودرو

یک تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد:

حداکثر بازدهی با چشم پوشی از نوسانات

عصر بازار- بازار سرمایه که بعد از توافق برجام پس از ماه ها نزول و رکود وارد فاز جدیدی شده است و رشد خیره کننده ای در دو ماه پایانی سال بواسطه این توافق داشته است هم اکنون در رکود نسبی بسر می برد.

حداکثر بازدهی با چشم پوشی از نوسانات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محسن نقدی بابایی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان مطلب فوق گفت: روند فعلی بعد از آن رشد چشمگیر، طبیعی و قابل پیش بینی بوده که هم اکنون فعالین بازار سرمایه را کمی درباره آینده بازار دچار شک و تردید کرده است.

    وی چند عامل خارجی و داخلی را عامل مهم و اثرگذار در این رکود خواند و گفت: باید توجه داشت تا زمانی که سوئیفت به طور کامل در سیستم بانکی ما برقرار نشود عملا هیچ صنعتی نمی تواند به واسطه مشکلات در نقل و انتقال پولی با طرف خارجی همکاری کند و این عامل اجرای صحیح توافقات بدست آمده در صنایع مختلف نظیر خودروسازی ها، پتروشیمی ها، معدنی ها و غیره را با طرفین خارجی را در هاله ای از ابهام قرار می دهد.

    این تحلیلگر بازار سرمایه درباره مهمترین عوامل داخلی گفت: از مهمترین عوامل نیز می توان به موضوع تصویب نشدن بودجه در زمان مقرر و کاهش نیافتن سود بانکی متناسب با تورم موجود اشاره کرد.

    و اما نقدی بابایی با وجود موارد ذکر شده، چشم انداز بازار سرمایه را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: در مجموع می توان باتوجه به افزایش قیمت نفت در چند وقت اخیر که از حالت بحرانی خارج شده است و همچنین افزایش قیمت مواد معدنی در بازارهای جهانی را اتفاقی مثبت برای اقتصاد کشور و شرکت های فعال در بازار سرمایه قلمداد کرد که نوید رونق و رشد سودآوری در صنایع مختلف را در سال جاری می دهد.

    این تحلیلگر با اشاره به اهمیت واقع نگری در انجام معاملات تأکید کرد: فعالان بازار باید توجه داشته باشند که از تصمیم گیری های احساسی و عجولانه اجتناب کنند و بر اساس واقعیت موجود در بازار اقدام به خرید و فروش کنند.

    وی تصریح کرد: روشن است که مشکلات سوئیفت در آینده نزدیک با توجه به توافقات صورت گرفته حل خواهد شد که در این زمینه اطلاع رسانی به موقع بانک مرکزی تاثیر به سزایی در اطمینان بخشی به بازار دارد.

    نقدی بابایی به قراردادهای خودروسازان به عنوان یک برگ برنده اقتصاد داخلی اشاره کرد و گفت: تمایل خودروسازان معتبر خارجی بعد از توافق برجام به همکاری مشترک با ایران به عنوان قطب صنعتی خاورمیانه به خوبی نشان دهنده پتانسیل بالای صنایع داخلی ما و جذابیت آنها برای شرکت های معتبر خارجی است که قطعا چنین پتانسیلی در بخش های دیگر نظیر پالایشگاهی ها، پتروشیمی ها، معدنی ها و غیره نیز وجود دارد و دولت نیز می تواند با کمی حمایت بیشتراز این صنایع نقش به سزایی در جهت استفاده حداکثری از ظرفیت آنها ایفا کند.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته دیگری که باید سهامداران به آن توجه داشته باشند، نزدیک شدن به زمان مجامع برخی شرکت ها از جمله بانکی ها در چند ماه آینده است که فاصله زمانی اندک پرداخت سود آنها می تواند عامل جذاب و محرکی در جهت خرید سهام این شرکت ها باشد.

    نقدی بابایی با اشاره به اینکه بازار سرمایه ظرفیت های دیگری دارد که می تواند به روند رشد بازار کمک کند،گفت: با توجه به کاهش نرخ تورم و کاهش نرخ سود بین بانکی، کاهش مجدد سود بانکی تقریباً در آینده نزدیک قطعی به نظر می رسد. بنابراین این امر می تواند جریان نقدینگی را به خوبی از بازار پول به سمت بازار سرمایه هدایت کند که در کنار عوامل ذکر شده یکی از مهمترین عوامل محرک و رونق بورس است.

    وی افزود: پتانسیل و قابلیت های بالای بازار سرمایه را نسبت به سپرده های بانکی به خوبی می توان از تقاضاهای بسیار زیاد برای خرید اوراق های مشارکت جدید که نرخ سود جذابتری نسبت به سپرده های بانکی دارد، مشاهده کرد.

    این تحلیلگر در پایان به همه سهامداران توصیه کرد: با توجه به تغییرات اساسی در روند فعالیت شرکت ها در سال جاری به واسطه عزم جدی دولت در بهبود در فضای کسب وکار و همچنین فراهم شدن زمینه همکاری آنها با بازارهای جهانی و برندهای معتبر خارجی بعد از برجام فرصت را غنیمت شمرده و به سهامداری پرداخته و از نوسان گیری اجتناب کنند تا بتوانند به حداکثر بازدهی دست یابند.

    برچسب ها