عصر خودرو

تحلیلگر ارشد بازار نفت:

اوپک همچنان چتر اتحاد تولیدکنندگان

عصر بازار- یونس آرا گفت: مشکلات ما با دیگر کشور‌ها به خاطر شوک حاصل از برجام است و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس که عادت کرده بودند ایران را ایزوله ببینند، به واکنش واداشته شدند.

اوپک همچنان چتر اتحاد تولیدکنندگان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، عبدالله یونس آرا تحلیلگر ارشد بازار نفت درباره کمرنگ شدن نقش اوپک گفت: اوپک از نوسانات و تلورانس‌های داخل بازار تجربه زیادی دارد ما شاهد دوران مختلف تخاصم و همکاری در اوپک طی دهه‌های گذشته بوده‌ایم به طوری که زمانی اعضای اوپک همگی همراه بوده و توانسته‌اند بازار را کنترل کنند اما در چند سال اخیر به خاطر جهت گیری متفاوت و متضاد اعضا این سازمان سهم اثر گذاری خود را در بازار از دست داده اما همچنان ظرفیت اوپک بر بازار نفت اثرگذار است.

    وی با اشاره به اینکه در صورتی که بین اعضا همگرایی وجود داشته باشد تصمیمات بالقوه اوپک بر بازار نفت و انرژی تاثیر گذار خواهد بود، افزود: در کوتاه مدت منافع سیاسی کشور‌ها تغییر کرده و در یک تا دو سال اخیر متضاد شده و ما شاهد انعکاس این موضوع در سازمان هستیم به نحوی که همگرایی‌ها تحت تاثیر قرار گرفته است.

    یونس آرا با تاکید بر بالقوه بودن ظرفیت و اثرگذای اوپک، تصریح کرد: ممکن است نوسانات سیاسی کوتاه مدت و حتی میان مدت باشد و در بلند مدت ادامه پیدا نکند و اعضا در تنظیم روابط سیاسی به جمع بندی واحد برسند لذا باز هم می‌توان امید داشت اوپک همچنان قوی‌ترین وزنه برای تاثیر گذاری در تحولات بازار باشد.

    لزوم انسجام تولیدکنندگان خاورمیانه برای رویارویی با غیر متعارف‌ها

    وی در ادامه به تحولات چند سال اخیر بازار نفت و ورود نفت‌های غیر متعارف اشاره و اظهار داشت: در چند سال اخیر شاهد تحولات بازار نفت بوده‌ایم که انسجام کشورهای تولیدکننده نفت سنتی (نفت متعارف) مثل بیشتر تولیدکنندگان در خاورمیانه را برای رویارویی با تولیدکنندگان نفت و گاز غیرمتعارف در امریکای شمالی می‌طلبد.

    یونس آرا ادامه داد: امریکا در سال 2015 عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نفت جهان را از آن خودش کرد و این مسئله تولیدکنندگان سنتی را اجبار می‌کند که صرفنظر از اختلافات داخلی فکر و استراتژی بلند مدت برای مواجهه با شرایط جدید داشته باشند اینکه آیا باید امریکا را مهار کنند و یا با تنظیم قیمت طوری رفتار کنیم که بقیه دارندگان غیر متعارف تشویق نشوند که وارد بازار شوند و این سوال و چالش بزرگ تولیدکنندگان اوپک است.

    اوپک همچنان چتر اتحاد تولیدکنندگان است

    وی خاطرنشان کرد: قطعا عربستان، عراق و یا ایران و حتی بقیه تولیدکنندگان نفت خام خارج از اوپک مثل روسیه به تنهایی نمی‌توانند با شیل‌ها مواجه شوند و رویارویی با این شرایط نیاز به همگرایی دارد که اوپک چتر خوبی است که تولیدکنندگان می‌توانند زیرآن جمع شوند.

    این کار‌شناس بازار نفت یادآور شد: افت قیمت در پی ورود نفت‌های نا‌متعارف آسیبی است که همه کشور‌ها منجمله عربستان و ایران را مجبور به تغییرات راهبردی در سیاست‌هایش می‌کند تا بتوانند برای مقابله با آن تدابیری بیندیشند.

    وی توضیح داد: در حال حاضر عراق به درآمد نفتی و سطح منطقی قیمت نیاز دارد، کشورهایی مثل کویت و امارات هم در کوتاه مدت در برابر کاهش شدید قیمت تاب می‌آورند در میان مدت و بلند مدت سیاست کلان و خارجیشان از این موضوع تاثیر می‌پذیرد لذا باید چالش تولیدکنندگان غیرمتعارف جدی گرفته شود.

    یونس آرا تاکید کرد: کشور ما هم باید مشکلات کوچکی را که در منطقه دارد جدی گرفته و مدیریت کند و نهایتا منافع مشترک این است که با همگرایی بازار را مدیریت کنیم و از سقوط و تهدید بازار نفت جلوگیری کنیم.

    شوک برجام برای کشورهایی که عادت کرده بودند ایران را ایزوله ببینند

    وی اظهار داشت: در حال حاضر مشکلات ما با دیگر کشور‌ها کوتاه مدت و به خاطر شوک حاصل از برجام است و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس که عادت کرده بودند ایران را ایزوله ببینند و اکنون به واکنش واداشته شده‌اند ولی نهایتا باید ایران بعد از برجام را بپذیرند چرا که ما همگی در یک منطقه زندگی می‌کنیم که در زمینه نحوه اداره منطقه خودمان باید تصمیم بگیریم و نهایتا با در بلند مدت باید با هم کنار بیاییم.

    این تحلیلگر بازار نفت به اختلافات ایران و عراق طی جنگ 8 ساله اشاره و اظهار داشت: ما در گذشته هم این اختلافات را با شدت و حدت مختلف داشتیم بطوری که با عراق وارد جنگ 8 ساله شدیم و بیشتر کشورهای منطقه یا حامی عراق بودند و یا ظاهرا موضع بیطرف داشتند اما الان روابط خوبی اقتصادی با این کشور داریم.

    وی ادامه داد: اکنون شرایط و روابط ما با عربستان بد‌تر از عراق نیست ضمن اینکه کشورهای منطقه باید شرایط جدید ایران را بپذیرند سهم مهمی از بازار نفت را که گرفته بودند؛ لذا برای کشور‌ها سخت است که دوباره حضور دومین قطب بزرگ تولیدکننده نفت را بپذیرند قطعا مقاومت می‌کنند اما در بلند مدت چاره‌ای از پذیرش این واقعیت ندارند و خودشان را با این واقعیت تطبیق می‌دهند و قابل اغماض نیست.

    یونس آرا با بیان اینکه ما بیش از اختلاف با سایر تولیدکنندگان نفت در منطقه منافع مشترک با آن‌ها داریم، گفت: ما میادین مشترک با عربستان، عراق، امارات و کویت دایم که بهره برداری از این‌ها به نفع تمامی کشورهاست.

    اتفاقات کنونی بازار نفت بازمانده‌های سیاست ایران هراسی است

    وی اظهار داشت: اتفاقات کنونی در بازار نفت ته مانده‌های سیاست ایران هراسی است که طی سال‌ها در منطقه وجود داشته و از برخی کانال‌ها نیز تقویت شده است اما آنچه مسلم است کشورهای منطقه باید درمیان مدت و بلند مدت جایگاه ایران را در اقتصاد و تولید نفت به رسمیت بشناسند و راه حلی پیدا کنند که منافع همه طرف‌ها دیده شود.

    این تحلیلگر بازار نفت در خاتمه خاطرنشان کرد: ظرفیت اوپک در حدی مهم است که امیدوار باشیم که از کانال آن بتوانیم بعنوان عضوی از جامعه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان نفت با بقیه اعضا منافع مشترک داشته باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها