عصر خودرو

رئیس اتاق تهران اعلام کرد:

رشد اقتصادی امسال به ۴ درصد می‌رسد

عصر بازار-رئیس اتاق تهران در چهاردهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی کشور در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: این صندوق رشد ۴تا ۴.۵ درصدی را پیش‌بینی کرد.

رشد اقتصادی امسال به ۴ درصد می‌رسد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، مسعود خوانساری صبح امروز در چهاردهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی کشور در سال 95 اشاره کرد که این صندوق رشد 4تا 4.5 درصدی را پیش‌بینی کرده و افزود: اما داخلی‌ها می‌گویند این رشد 5 درصد است که 3 درصد آ‌ن مربوط به نفت و 2 درصد آن مربوط به سایر گزینه‌ها است که البته افزایش تولید و قیمت نفت و برداشته شدن تحریم‌ها موجب می‌شود که به این رقم برسیم ، اما استمرار آن مهم است.

    وی تاکید سخنان خود را بر اولویت‌های اصلی رشد اقتصادی کشور از جمله رشد نظام بانکی برشمرد و اظهار داشت: به دلیل سیاست‌های منفی و نادرست گذشته، نظام بانکی ما از نظام جهانی عقب مانده و این مساله موجب شد تا حتی با برداشته شدن تحریم‌ها روابط عادی را نتوانیم با بانک‌های جهانی برقرار کنیم.

    رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت در عمل برای کاهش بروکراسی اداری کاری نکرده و همچنین برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید سیاست‌های اقتصادی، صنعتی و تجاری خود را حداقل برای یکسال تثبیت کند،  نه آنکه با اعمال سیاست یک شبه از ورود کالایی که به گمرک آمده ممانعت کند.

    دولت سیاست‌های اقتصادی را حداقل برای یکسال تثبیت کند

    ضمن اینکه مقررات بانک‌های جهانی به ویژه سخت‌گیری‌های مربوط به پولشویی و مبارزه با تروریست تغییر کرده و بانک‌های ما نتوانسته با آن ارتباط بگیرند.

    رئیس اتاق بازرگانی تهران نرخ ارز را مهمترین شاخص برای مقاوم‌پذیری اقتصاد کشور برشمرد و گفت: با توجه به اینکه امسال رشد قطعی اقتصاد و پایین‌آمدن قیمت‌ها برای رقابت در بازار جهانی را خواهیم داشت، باید نرخ ارز هرچه زودتر واقعی شود.

    وی همچنین اصلاح نظام اداری و بروکراسی دستگاه‌ را نیز از دیگر مواردی عنوان کرد که اگرچه دولت برای ا صلاح آن تلاش کرده اما در عمل اقدامی نمی‌بینیم و امیدواریم مقررات زائد هرچه زودتر کم شود.

    بنابر اعلام رئیس اتاق بازرگانی تهران نسبت سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی از 38.2 از سال 2012 به 29.7 در سال 2015 کاهش یافته که علت اصلی آن کاهش قیمت نفت و ضعف بنیه بخش خصوصی و بهترین راه آن جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

    خوانساری پیش‌شرط جذب سرمایه‌گذاری خارجی را شفاف‌سازی اقتصاد و رفع موانع سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد و افزود: توقع ما از دولت این است که سیاست‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی را حداقل برای یک سال تثبیت کند، تا سرمایه‌گذار بتواند پیش‌بینی یکساله داشته باشد.

    رئیس اتاق تهران به قانون رفع موانع تولید اشاره کرد که طبق آن دولت باید برای هرگونه آیین‌نامه یا ابلاغیه نظر بخش خصوصی را هم بگیرد و همچنین در رفع یا اعمال ممنوعیت و محدودیت‌ها پیش‌آگهی سه ماهه ارائه کند که چنین چیزی انجام نشده، به طوری که کالا پس از طی فرآیند واردات وقتی به گمرک رسیده است به یکباره ممنوعیت واردات را در آن اعمال می‌کنند که این امر سرمایه‌گذاری را با مشکل مواجه می‌کند.

    وی همچنین به تصمیمات عجولات مجلس نهم در روزهای پایانی کارش اشاره کرد و گفت: یکی از این تصمیمات تثبیت کارت سوخت و عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی است که می‌تواند تاثیرات منفی را در اقتصاد کشور داشته باشد؛ همچنین حذف تبصره‌های 19 و 20 نیز از این جمله تصمیمات عجولانه است.

    خوانساری در پایان طرح بانکداری بدون ربا را طرحی برشمرد که به صورت عجله‌ای ارائه شده و در صورت تصویب ضربه سختی به اقتصاد خواهد خورد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها