عصر خودرو

تولید واقعی محصولات پتروشیمی امسال ۱۰ میلیون تن افزایش می‌یابد

عصر بازار- مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از رونمایی سند زنجیره ارزش در چهاردهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی خبر داد و افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده تولید واقعی محصولات پتروشیمی در سال جاری با افزایش ۱۰ میلیون تنی به ۸۰ میلیون تن خواهد رسید.

تولید واقعی محصولات پتروشیمی امسال ۱۰ میلیون تن افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صداوسیما، حسن عباس زاده، مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی صبح امروز (دوشنبه 11 اردیبهشت ماه) در چهاردهمین همایش بین المللی صنعت پترشیمی که در مرکز همایش‌های بین المللی صدا وسیما برگزار شد، در پنل برنامه‌های توسعه، نقشه راه توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی با اشاره به اسناد بالادستی توسعه صنعت پتروشیمی گفت: در این اسناد به موضوعات توسعه و تکمیل زنجیره ارزش، کاهش خام فروشی و ارزآوری در صنعت پتروشیمی تاکید شده است.

    وی با بیان این که در حال حاضر 70 مجتمع درصنعت پتروشیمی ایران فعال است که سه مجتمع از این تعداد یوتیلیتی است، افزود: ظرفیت نصب شده این تعداد مجتمع 92 میلیون تن است که برای استفاده از این ظرفیت روزانه 47.5 میلیون تن معادل یک میلیون بشکه نفت خام خوراک وارد این صنعت ارزش آفرین می‌شود.

    آقای عباس زاده با بیان این که 70 درصد خوراک ورودی صنعت پتروشیمی ایران گاز است، تصریح کرد: در سال 1401 حدود 70 میلیون تن محصول تولید شده است که بنا داریم در سال جاری این میزان را به 80 میلیون تن افزایش دهیم.

    مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره فروش محصولات پتروشیمی ایران در سال 1401 افزود: در سال گذشته 40 میلیون تن محصول به ارزش 27 میلیارد دلار فروخته شد که 28 میلیون تن از این میزان به ارزش 16 میلیارد دلار صادر و 12 میلیون تن معادل 10 میلیارد به فروش داخلی رسید.

    وی تنوع محصولات پتروشیمی ایران را به سه دسته پایه، میانی و پایانی تقسیم کرد و گفت: ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی ایران در بخش محصولات پایه 58 میلیون تن، در بخش میانی 13 میلیون تن است و در بخش نهایی نیز 20 میلیون تن محصول را به فروش می‌رسانیم.

    آقای عباس زاده با اشاره به طرح‌های در دست اجرای صنعت پتروشیمی نیز افزود: هم اکنون این طرح‌ها که در برنامه‌های گذشته اجرای آن‌ها شروع شده است حدود 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که حدود 13 میلیارد دلار برای آن‌ها هزینه شده است، که نیاز است برای تکمیل آن‌ها سرمایه بیشتری جذب شود.

    وی با بیان اینکه طرح‌های بخش پایه صنعت پتروشیمی در طی سال‌های گذشته رو به رشد بوده است ادامه داد: از 93 میلیون تن ظرفیت نصب شده، طرح‌های بخش متانولی، اتیلنی و پروپیلنی رو به افزایش بوده است.

    مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر بازنگری برنامه‌های هشتم طرح توسعه کشور در بخش پتروشیمی افزود: با توجه به این که ایران در بخش آمونیاک، اتیلن و متانول در دنیا حرفی برای گفتن دارد، بنابراین این بخش‌ها فرصت‌های بسیار خوبی برای توسعه بخش متانول ایجاد می‌کند.

    وی با تاکید بر لزوم توسعه زنجیره ارزش متانول تصریح کرد: در تولید محصولات پایه در منطقه ایران پس از عربستان سعودی قرار دارد، کشور‌های قطر، امارات، عمان، کویت و ترکیه نیز بعد از ایران قرار دارند.

    آقای عباس زاده همچنین از رونمایی سند زنجیره ارزش در این همایش خبر داد و افزود: برنامه‌های تعریف شده در صنعت پتروشیمی ایران به سمت زنجیره ارزش در حال حرکت است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو