عصر خودرو

تجارت ۲ ماهه ایران و اروپا به ۷۶۱ میلیون یورو رسید

عصر بازار- مبادلات ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش داشته است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۸۳۸ میلیون یورو کالا بین دو طرف مبادله شده بود.

تجارت ۲ ماهه ایران و اروپا به ۷۶۱ میلیون یورو رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا(یورو استات) نشان می‌دهد تجارت ایران و 27 عضو اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به 761 میلیون یورو رسیده است.

    بر اساس این گزارش واردات اتحادیه اروپا از ایران در دو ماهه نخست 2023 با افت 17 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 139 میلیون یورو رسیده است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل 168 میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود.

    صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال نیز 7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به 622 میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در دوماهه نخست سال قبل 670 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

    آلمان، ایتالیا و اسپانیا بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران در اروپا

    آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی در دو ماهه 2023 بوده است و 31 درصد از کل تجارت ایران و اتحادیه اروپا در این مدت با آلمان بوده است.

    مبادلات تجاری ایران و آلمان در دو ماهه سال جاری میلادی 22 درصد کاهش یافته و به 243 میلیون یورو رسیده است. تجارت دو کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل 315 میلیون یورو اعلام شده بود.

    واردات آلمان از ایران در دو ماهه امسال 19 درصد کاهش یافته و به 46 میلیون یورو رسیده است. صادرات آلمان به ایران نیز در این مدت 23 درصد کاهش یافته و به 197 میلیون یورو رسیده است. آلمان در دو ماهه سال 2022 بالغ بر 57 میلیون یورو کالا از ایران وارد و 258 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

    ایتالیا و اسپانیا نیز به ترتیب دومین و سومین شرکای تجاری ایران در اتحادیه اروپا طی دو ماهه نخست 2023 بوده‌اند. تجارت ایران و ایتالیا در این مدت با کاهش 44 درصدی به 109 میلیون یورو و تجارت ایران با اسپانیا با کاهش 29 درصدی به 47 میلیون یورو رسیده است.

    برچسب ها