عصر خودرو

کارشناس بازارسرمایه بیان کرد:

رخوت بازار سرمایه تا خرداد ادامه دارد

عصر بازار- به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، منطبق شدن سود بانکی با تورم یکی از مهمترین اتفاقاتی است که باید در نظام بانکی رخ دهد تا سرمایه گذاری در بازار سرمایه مقرون به صرفه شود.

رخوت بازار سرمایه تا خرداد ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳:۰۰

    مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردانی ایرانیان در گفت و گو با پایگاه خبری «عصربازار» گفت: هم اکنون بازار به دلایل سیاسی و اقتصاد سیاسی در حالت سکون به سر می برد. در قوه مقننه، کرسی ها جابه جا شده است و 70 درصد از افرادی که قرار است به مجلس بیایند، افراد جدید هستند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که دولت به برخی از مواد بودجه 95 اعتراض دارد و همچنین برنامه ششم توسعه نیز قرار است در مجلس جدید مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شود.

    او افزود: موضوع دیگر در خصوص اقتصاد سیاسی این است که سیاست های اقتصادی دولت در عمل هیچ تفاوتی نداشته است. اگر تغییرات رخ داده بود، بخش کالایی و بخش مسکن با تحریک تقاضا مواجه می شد. اما نه تنها تحریکی در بخش تقاضای این بازارها مشاهده نمی شود، بلکه رشد سوددهی در شرکت ها نیز به وجود نیامده است.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: بورس دماسنج اقتصاد کشور است. در این بازار قیمت سهام به دو دلیل نوسان پیدا می کند. علت اول بر اساس سود سازی شرکت هاست و دلیل دیگر مبتنی بر سود پول در نظام بانکی است. اکنون که هزینه مالی شرکت ها به طور سرسام آوری بالا رفته و به دلیل سیاست های ضدتورمی، اجازه افزایش قیمت به آن ها داده نمی شود، نمی توان به سود سازی شرکت ها امیدوار بود. در حالی که سود سپرده در نظام بانکی همچنان بالاست.

    صفاری خاطرنشان کرد: امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است. در سیاست های اقتصادمقاومتی، تولید جایگاه ویژه ای دارد. اما واقعیت این است که اکنون تولید هزینه بالایی دارد و نمی توان به راحتی تسهیلات

    مورد نیاز برای تولید را فراهم کرد. به دلیل این که بانک ها توان تسهیلات دهی ندارند و یا اگر تسهیلات اعطا کنند، سود بالایی می گیرند که از هزینه کل تولید بیشتر می شود. این در حالی است که خود بانک ها از بخش تسهیلات دهی درآمد ندارند و امروزه درآمد بانک ها فقط از طریق بنگاه داری تامین می شود.

    او افزود: برای پایان دادن به این چرخه باطل، ابتدا باید تفاوت نرخ تورم و نرخ بهره بانکی صفر شود و در واقع نرخ بهره بانکی مطابق با تورم شود. در این صورت سود سرمایه گذاری غیر تولیدی و بدون ریسک کم می شود. موضوع دیگر این است که علاوه بر این که زمینه مناسب برای تولید محیا نمی شوئد، پولی که باید برای مصرف خرج شود نیز به سمت سرمایه گذاری در این بخش های بدون ریسک می آید و طرف تقاضا نیز قدرت خود را از دست می دهد.

    به گفته صفاری علاوه بر مشکلات مذکور، در بازار سرمایه نیز موج پیروی از بازار پول ایجاد شده و بخش معاملات اوراق بیش از معاملات سهام رواج پیدا کرده است. این موضوع نیز می تواند تولید را در برخی از حوزه ها تضعیف کند، البته اتفاق بدی نیست، اما باید مدیریت شود. به هر حال دولت پس از تعویض کرسی های مجلس مجبور به تجدید نظر در سیاست های اقتصادی خود می شود و سود بانکی که مهمترین معضل فعلی بازار است را کاهش می دهد. به همین دلیل می توان به آینده بورس پس از خرداد امسال امیدوار بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها