عصر خودرو

رکورد واردات برنج شکست

عصر بازار- در سال گذشته حدود ۱.۸ میلیون تومان برنج از کشورهای مختلف به ایران وارد شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر وزنی رشد ۱۰۱ درصدی داشته است. در این میان هند و پاکستان بیشترین سهم را در واردات داشته‌اند.

رکورد واردات برنج شکست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران در 12 ماهه سال گذشته بالغ بر یک میلیون و 779 هزار و 119 تن برنج از پنج کشور به ارزش بالغ بر دو میلیارد و 136 میلیون و 599 هزار دلار معادل بیش از 41 هزار و 833 میلیارد و 100 میلیون تومان به ایران وارد شده است.

    این آمار 101 درصد از نظر وزنی و بیش از 194 درصد از نظر ارزش دلاری بیشتر از میزان و ارزش برنج وارداتی در سال 1400 بوده است که رکوردشکنی قابل توجهی به شمار می‌رود. چرا که در سال 1400 حدود 885 هزار تن برنج به ارزش 726 میلیون دلار وارد شده بود که با آمار سال گذشته فاصله بسیار زیادی دارد.

    امارات، پاکستان، تایلند، ترکیه و هند پنج کشوری هستند که برنج در 12 ماهه سال گذشته از این مبادی به کشور وارد شده است.

    در این میان هند با واردات 885 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 161 میلیون دلار در رتبه نخست این فهرست قرار گرفته و سهمی معادل 54.34 درصد را در این بازار از آن خود کرده است.

    پس از هند، پاکستان با واردات بیش از 628 هزار تن به ارزش بیش از 721 میلیون دلار، 33.78 درصد از سهم بازار برنج وارداتی به ایران را به خود اختصاص داده و دومین رتبه را به نام خود ثبت کرده است.

    امارات، تایلند و ترکیه نیز در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. البته نام مناطق آزاد و ویژه نیز در فهرست واردات برنج ثبت شده است که حجم اندکی هم از این طریق به کشور وارد شده است اما مبدأ اصلی آن مشخص نیست.

    برچسب ها