عصر خودرو

دوره آموزشی گزارشگری کنترل‌های داخلی در شرکت‌های بورسی و فرابورسی

عصر بازار- مرکز مالی ایران یک دوره آموزشی ۱۵ ساعته تحت عنوان «دوره آموزشی ارزیابی و گزارشگری کنترل‌های داخلی در شرکت‌های بورسی و فرابورسی» در اردیبهشت ماه برگزار کند. این دوره توسط آقای عظیم ره نورد واقف، عضو کمیته کارشناسی حسابرسی داخلی جامعه حسابداران رسمی ایران تدریس خواهد شد.

دوره آموزشی گزارشگری کنترل‌های داخلی در شرکت‌های بورسی و فرابورسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، حدود 12 سال از تصویب دستورالعمل کنترل‌های داخلی سازمان بورس می‌گذرد، دستورالعملی که در 16 اردیبهشت سال 91 توسط هیئت‌ مدیره وقت سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسید و رعایت مفاد آن برای ناشران پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران الزامی شد.

    این دستورالعمل در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، پیشگیری از وقوع تخلفات و نیز ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار و با هدف اجرای مواد 25 و 35 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران (اصلاحیه مصوب 15/05/1390) تصویب شد.

    دستورالعمل ذکر شده دارای 18 ماده و 2 تبصره است که در ادامه نگاهی مختصر به مهمترین بندهای آن خواهیم داشت.

    برخی از مهمترین بندهای دستورالعمل کنترل‌های داخلی به شرح زیر است:

    براساس ماده 12 دستورالعمل کنترل‌های داخلی، هیئت‌مدیره شرکت مسئول به کارگیری کنترل‌های داخلی مناسب و اثربخش برای دستیابی به اهداف شرکت و اطمینان حاصل کردن از کنترل‌های داخلی است. برای ایفای این مسئولیت، هیئت‌مدیره باید حداقل یک بار در سال سیستم کنترل‌های داخلی را با توجه به چارچوب کنترل‌های داخلی ذکر شده در فصل دوم دستورالعمل، بررسی کرده و نتایج آن را در گزارشی تحت عنوان «گزارش کنترل‌های داخلی» درج و افشا کند.

    مدیران ارشد اجرایی مسئول استقرار و به‌کارگیری کنترل‌های داخلی مطابق با دستورالعمل کنترل‌های داخلی هستند و باید از نتایج ارزیابی حسابرسی داخلی و کمیته حسابرسی نیز استفاده کنند. این اقدامات با هدف دستیابی به اهداف شرکت و اطمینان حاصل کردن از کنترل‌های داخلی است.

    هیئت‌مدیره باید کمیته حسابرسی و واحد حسابرسی داخلی خود را مطابق با الزامات سازمان تشکیل دهد و آن‌ها را ملزم به رعایت مفاد منشورهای کمیته حسابرسی و فعالیت حسابرسی داخلی کند.

    هیئت‌مدیره شرکت‌ها از طریق کمیته حسابرسی و حسابرسی داخلی، باید کنترل‌های داخلی را بر اساس دستورالعمل کنترل‌های داخلی ارزیابی و پس از شناسایی نقاط ضعف، نسبت به رفع آن‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

    در گزارش کنترل‌های داخلی، هیئت‌مدیره باید به طور صریح مشخص کند که سیستم کنترل‌های داخلی مربوط به گزارشگری مالی، اطمینان معقولی از دستیابی به اهداف شرکت را می‌دهد و در صورت وجود نقاط ضعف با اهمیت در سیستم کنترل‌های داخلی، باید در گزارش افشا شود و نحوه اصلاح آن‌ها را نیز باید مشخص کنند.

    همچنین لازم است هیئت‌مدیره، «گزارش کنترل‌های داخلی» را به صورت جداگانه و همزمان با صورت‌های مالی، ارایه و افشا کند.

    اهمیت این دستورالعمل برای ناشران پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، مرکز مالی ایران را بر آن داشت تا یک دوره آموزشی 15 ساعته تحت عنوان «دوره آموزشی ارزیابی و گزارشگری کنترل‌های داخلی در شرکت‌های بورسی و فرابورسی» در اردیبهشت ماه برگزار کند. این دوره توسط آقای عظیم ره نورد واقف، عضو کمیته کارشناسی حسابرسی داخلی جامعه حسابداران رسمی ایران تدریس خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت مرکز مالی ایران مراجعه کرده و یا با شماره 62843000-021 تماس حاصل فرمایید.

    برچسب ها