عصر خودرو

سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری عمان برای ایجاد مرکز تجاری در ایران

عصر بازار- رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با اشاره به مشارکت عمان برای ایجاد پایانه صادراتی حدفاصل کرمان و هرمزگان گفت: یک شرکت عمانی در حال ایجاد مرکز تجاری با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری در کرمان است.

سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری عمان برای ایجاد مرکز تجاری در ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، محسن ضرابی در خصوص توسعه روابط دو کشور از طریق بندر آزاد صحار اظهار کرد: این بندر می‌تواند پایگاه مناسبی برای دسترسی ایران به بازار سایر کشورها از جمله کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس باشد که اکنون ارتباط ایران با آنها قطع یا کم است.

    وی افزود: این کشور روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران در سالهای گذشته حتی در زمان تحریم و جنگ با ایران قطع نکرده و در مذاکرات ایران با 1+5 به ما کمک کرده است و در شرایط پساتحریم نیز زمینه توسعه همکاری با این کشور وجود دارد.

    رئیس اتاق مشترک ایران و عمان ادامه داد: عمان می‌تواند کالاهای ما را از طریق بندر صحار به سایر کشورها صادر کند که این موضوع علاوه بر اینکه بازار جدیدی به روی ایران فراهم می‌کند زمینه توسعه کار صنایع و تولید کنندگان داخلی را فراهم می‌کند.

    ضرابی تصریح کرد: کشورهای بحرین، قطر، عربستان و کویت بازارهای جدیدی خواهند بود که ایران می‌تواند از طریق بندر صحار و همکاری با عمان به آنها دسترسی پیدا کند که در حال حاضر صادرات به این کشورها نداریم.

    وی همچنین گفت:‌ ایران به کشورهای آفریقایی نیز برای صادرات محصولات خود دسترسی دارد اما این کشور با توجه به ارتباطات خاص خود امکان توسعه این روابط را برای ایران فراهم می‌کند.

    رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در ادامه سخنان خود با اشاره به امضای توافقنامه عشق‌آباد برای ایجاد کریدور میان کشورهای ایران، پاکستان، عمان و ازبکستان گفت: ایران و عمان می‌توانند از طریق چهاربهار به صحار زمینه تردد کالاها از شرق به غرب و از غرب به شرق را فراهم آورند و در واقع زنجیره‌ای از این کریدور باشند.

    * تجارت ایران و عمان کمتر از یک میلیارد دلار در سال

    ضرابی با بیان اینکه ایران می‌تواند طی سالهای آینده عمان را جایگزین امارات در روابط تجاری خود با سایر کشورها کند، گفت: بند صحار با توجه به ظرفیت‌هایی که در بخش نگهداری مواد غذایی دارد می‌توان از آن به عنوان هاب منطقه برای تجارت مواد غذایی استفاده کرد و امکان واردات و صادرات این موارد با هزینه کمتری انجام می‌شود.

    رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در ادامه سخنان خود با تاکید بر توسعه روابط  تجاری ایران و عمان با بیان اینکه نباید تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد گذاشت گفت:‌ایران برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود با کشورهای مختلف باید پایگاه‌های صادراتی مختلفی داشته باشد تا در مواردی که معاندان ایران به بهانه‌های  مسائل هسته‌ای، حقوق بشر، موشک و ... ممکن است ایران را تحریم کنند وارد عمل شوند.

    وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تجارت ایران و عمان در حال حاضر کمتر از یک میلیارد دلار در سال است گفت: رقم تجارت ایران با امارات در حال حاضر 13 میلیارد دلار است که می‌توانیم رقم یک میلیارد دلاری تجارت ایران با عمان را به 5 میلیارد دلار برسانیم و در واقع بخشی از تجارت با امارات را محدود کنیم.

    ضرابی یادآور شد: عوامل مختلفی در خصوص موارد زیرساختی باید در این ارتباط فراهم شود تا ما بتوانیم روابط خود را با عمان گسترش دهیم.

    وی در خصوص این منابع زیرساختی گفت: مسائل بانکی، ویزا و کشتیرانی از جمله مواردی است که برای توسعه روابط تجاری میان این دو کشور گسترش یابد.

    * تامین مالی 70 درصدی پروژه‌ ایران در عمان

    رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ضریب امینت سرمایه‌گذاری در عمان بالا است، گفت: بانک‌های عمان پروژه‌های قابل توجیه ایران را 50 تا 70  درصد در صورت اینکه ریسک بازار نداشته باشد تامین مالی می‌کنند.

    وی افزود: یکی از بخش‌هایی که امکان در واقع سرمایه‌گذاری ایرن در عمان برای صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد بخش لبنیات و مواد غذایی است به طوری که ما می‌توانیم از طریق و بانام عمان به بازارهای کشورهای عربی یاد شده دسترسی داشته باشیم.

    وی یادآور شد: ایران می‌تواند محصولات خود را در این کشور و با نام عمان به کشورهای دیگر صادر کند و ارز حاصل از آن را به کشور آورد.

    * سرمایه‌گذاری 250 میلیون دلاری عمان برای ایجاد مرکز تجاری در ایران

    رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: یکی از شرکتهای تجاری عمان در حال ایجاد مرکز تجاری در کرمان است که برای این کار 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.

    ضرابی با اشاره به پایانه صادراتی در حد فاصل کرمان و هرمزگان گفت: در پایانه صادراتی یاد شده عمانی‌‌ها مشارکت دارند و بخشی از منابع این پروژه را به میزان 20 میلیون دلار تامین می‌کنند.

    وی گفت: این پایانه صادراتی قابلیت صادرات محصولات کشاورزی ایران به ویژه مناطق جیرفت و کهنوج که به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی به حساب می‌آید را دارد.

    رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در خصوص پروازهای میان ایران و عمان گفت: امروز یک یا دو پرواز از تهران، یک پرواز از شیراز میان ایران و عمان وجود دارد که برای توسعه روابط اقتصادی و ورود زائران عمانی به مشهد یک خط پروازی جدید از این شهر راه‌اندازی می‌شود.

    ضرابی در پایان سخنان خود با اشاره به شرایط صدور ویزای عمان نیز گفت: مشکل خاصی برای تردد بازرگانان ایرانی و بالعکس عمانی به کشورهای یکدیگر وجود ندارد و از طریق مرزی و سفارت‌خانه‌ای برای آنها ویزای تردد تجاری صادر می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها