عصر خودرو

ایران و روسیه جای عربستان را در بازار نفت آسیا تنگ‌‌ کردند

عصر بازار- عربستان که اخیرا وزیر نفت کهنه کار خود را برکنار کرده، در حال واگذار کردن عرصه رقابت به ایران و روسیه در بازار نفت آسیاست.

ایران و روسیه جای عربستان را در بازار نفت آسیا تنگ‌‌ کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که عربستان، علی النعیمی، وزیر نفت کهنه کار خود را برکنار کرده، این کشور در حال واگذار کردن عرصه رقابت به ایران و روسیه و از دست دادن تاج و تخت خود به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت خام به بازار آسیاست.

    وال استریت ژورنال در تحلیلی نوشت: «تشدید رقابت بین کشورهایی نظیر ایران و رسویه در حال تهدید جایگاه درازمدت عربستان در بازارهای چین، ژاپن و هند است.»

    چین، بزرگترین وارد کننده نفت آسیا واردات نفت خود از روسیه را افزایش داده است. در سه ماهه نخست 2016، روسیه 13 درصد کل واردات نفت چین را به خود اختصاص داده، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل 10.6 درصد بوده است.

    در مقابل، واردات نفت چین از عربستان از 15.9 درصد سال گذشته به 15 درصد رسیده است.

    دیگر رقیب کلیدی عربستان در بازار نفت آسیا، ایران است.

    جائو جیا، تحلیلگر نفتی در موسسه اس سی آی اینترنشنال گفت: «ایران به ویژه در بازار آسیا قطعا تهدیدی برای عربستان است.»

    آمارهای منتشر شده از سوی دولت ها نیز این تحلیل را تایید می کند.

    در بازار نفت کره جنوبی، سهم ایران از نفت صادر شده به این کشور در مقایسه با سال 2015، 8.6 درصد افزایش یافته در حالی که سهم عربستان از بازار کره کاهش داشته است.

    ایران همچنین سهم خود از بازار نفت هند را افزایش داده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها