عصر خودرو

شکست عربستان در سیاست نفتی

برکناری وزیر نفت به دلیل استیصال سعودی‌ها عربستان در سیاست نفتی

عصر بازار- در حالی سعودی‌ها در ماه‌های گذشته از پیروزی سیاست‌های نفتی خود سخن می‌گفتند که اخراج وزیر نفت این کشور پس از ۲۱ سال نشان دهنده استیصال آنها در رویارویی بحران اقتصادی و بحران‌های اجتماعی است.

برکناری وزیر نفت به دلیل استیصال سعودی‌ها عربستان در سیاست نفتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان که به تازگی از سمت خود برکنار شده است از سال 1995 سکان دار نفت کش‌های سعودی بود،‌از زمان آغاز بحران قیمت نفت در بازار جهانی در پی ورود نفت شیل آمریکا به بازار، عربستان تنها یک سیاست را در پیش گرفت: تولید حداکثر ظرفیت به هر قیمتی.

    سعودی ها علی رغم تلاش ظاهری برای محدود کردن عرضه نفت در بازار جهانی و همانگونه که در نشست اخیر دوحه شاهد کارشکنی عربستان بودیم، در عمل ثابت کردند که حاضر نیستند در هر سطح قیمت نفت، تولید خود را کاهش دهند.

    عربستان در اجرای این سیاست چندین هدف را پیگیری می کرد.

    این کشور اعلام کرده بود که اصلی ترین هدف از نگهداشتن سطح تولید در بالاترین میزان ممکن آن، حفظ سهم در بازار جهانی است اما در عمل سعودی ها قصد داشتند تا با کاهش قیمت نفت به جنگ نفت شیل آمریکا رفته و ایران و روسیه را به عنوان دو رقیب منطقه ای مهم تحت فشار قرار دهد.

    این سیاست سعودی ها به ظاهر جواب داد و تولید نفت شیل آمریکا با بحران مواجه شد و ایران و روسیه نیز تا حدودی درگیر بحران ناشی از کاهش درآمدهای نفتی شدند، اما تغییرات اخیر در ساختار دولتی سعودی ها نشان می دهد این سیاست بیش از اینکه در ظاهر موفقیت آمیز به نظر برسد، برای سعودی ها تبعات جدی در بر داشته است.

    علی النعیمی 21 سال وزیر نفت عربستان بود و در دوره سه پادشاه این کشور در جای خود باقی ماند که این امر نشان دهنده اعتماد عمیق به این وزیر کارکشته سعودی بود.

    شاید بتوان در ظاهر و از منظر بین المللی سیاست نفتی سعودی ها را تا حدودی موفقیت آمیز توصیف کرد اما به گزارش فوربس برکناری نعیمی نشان می دهد سعودی ها در درون از ادامه این سیاست دست کشیده و آماده عقب نشینی هستند.

    عربستان در طول اجرای سیاست نفتی نعیمی درگیر بحران اقتصادی جدی شده و این بحران ها شرایط اجتماعی و مقبولیت این رژیم را در داخل عربستان به خطر انداخته است.

    به گزارش بلومبرگ، خالد الفالح، مدیر کل پیشین شرکت ملی نفت آرامکوی عربستان که به عنوان جایگزین النعیمی منصوب شده  اعلام کرده است در حوزه نفتی به اجرای سیاست‌های نفتی النعیمی ادامه خواهد داد.

    گزارش فوربس تأکید می کند که این تغییر بنیادین نشان دهنده این است که سعودی ها آماده صلح در بازار نفت هستند و از ادامه جنگ قیمت در بازار جهانی  صرف نظر کرده اند.

    از سوی دیگر اگر عربستان قرار بود به سیاست های النعیمی ادامه دهد دلیلی برای تغییر این مهره 21 ساله از دولت این کشور وجود نداشت.

    به نظر می رسد سعودی ها با هدف عادی جلوه دادن این اقدام و گم کردن اهداف پشت پرده تغییر وزیر نفت، چند وزیر دیگر از جمله وزیر بهداشت، حج، حمل و نقل، آب، امور اجتماعی  و بازرگانی  را نیز از کار برکنار کرده و تغییر داده اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها