عصر خودرو

نگاهی به نخستین نمایشگاه نفت پساتحریمی

از شرکای قدیمی تا همراهان تازه در آغاز دوران جدید نفتی

عصر بازار- بیست و یکمین نمیشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در واقع نخستین نمایشگاه نفت پساتحریمی بود؛ نمایشگاهی که در آن حضور گسترده شرکت‌ها، هیات‌ها و البته وزرای خارجی نشان از ورق خوردن اوضاع صنعت نفت برای ورود به دوران جدیدی داشت.

از شرکای قدیمی تا همراهان تازه در آغاز دوران جدید نفتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در نمایشگاه نفت امسال در کنار حضور گسترده شرکت‌های صنعتی ایرانی و فعالان بخش خصوصی در حوزه نفت، گاز و صنایع وابسته به آن، شرکت‌های خارجی به ویژه شرکای قدیمی و دوران تحریم ایران یعنی چینی‌ها حضور چشم‌گیری داشتند.

    در نمایشگاه نفت امسال همین فعالیت گسترده داخلی‌ها و افزایش 30 درصدی حضور خارجی‌ها در این نمایشگاه امضای تفاهم‌نامه‌های مختلفی را در برداشت.

    در کنار تفاهم‌نامه‌های که در چهار روز برگزاری نمایشگاه نفت پساتحریمی در تهران به امضا می‌رسید، دیدارها نیز جاری بود، از جمله دیدار مسئولان داخلی کشور تا حضور وزیر نفت عمان و وزیر اقتصاد هلند؛ نمایشگاه نفت مورد بازدید بسیاری از تصمیم‌گیرندگان حوزه نفت و گاز و صنایع وابسته به آن چه در عرصه‌های داخلی و چه در عرصه‌های خارجی هم قرار گرفت.

    محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت عمان نخستین بار بود که به نمایشگاه نفت ایران می‌آمد و در این نمایشگاه در کنار توجه به استقبال خارجی‌ها از پیگیری جدی مذاکرات برای آغاز صادرات گاز ایران به کشور خودش خبر داد.

    هنک کامپ، وزیر اقتصاد هلند نیز از دیگر سران خارجی حاضر در نمایشگاه نفت امسال بود، وی حضور هلندی‌ها در ایران را منوط به حل مشکلات نقل و انتقال مالی دانست و نسبت به داشتن ارتباطات مختلف در زمینه کشارزی و نفت و گاز ابراز تمایل کرد.

    ایتالیایی‌ها یکی از شرکت‌کنندگان اروپایی در این نمایشگاه بودند و حضورشان در تهران در نهایت به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران و انجمن شیرآلات صنعتی ایتالیا انجامید، این دومین تفاهم‌نامه‌ای بود که این دو شرکت با یکدیگر امضا می‌کردند.

    انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در حاشیه امضای این قرارداد به عنوان نماینده شرکت‌های ایرانی برای همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری با کشور ایتالیا اعلام آمادگی کرد.

    کره جنوبی نیز که در هفته‌های گذشته هیات تجاریش وارد ایران شده و زمینه‌های همکاری در ایران را بررسی کرده بود در این نمایشگاه نیز حضور پررنگی داشت به طوریکه در نخستین روز نمایشگاه نفت توافقنامه همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و موسسه زمین شناسی و منابع طبیعی کره جنوبی به امضا رسید.

    شرکت ادونس انرژی (Advance Energy) کره جنوبی که برای نخسین بار در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کرد اعلام کرد که منتظر حل مسئله فاینانس و تامین مالی این پروژه‌هاست تا همکاری‌های خود را با شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های نفتی و گازی آغاز کند.

    چین ، کشوری که در دوران تحریم اگرچه فعالیت شرکت‌های آن با مشکلات فراوانی همراه بود اما ایران را به طور کامل ترک نکرد نیز در نمایشگاه نفت امسال در کنار رقبای خارجی جدیدش فعال بود.

    یکی از تفاهم‌نامه‌های چینی‌ها با ایران تفاهم‌نامه‌ای بود که اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران و کنفدراسیون صنعت پتروشیمی چین در پایان برگزاری دومین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین المللی انرژی، بخشهای خصوصی ایران و چین امضا کردند.

    هلندی‌ها نیز از قافله تفاهم‌نامه‌هایی که در حاشیه نمایشگاه نفت به امضا می‌رسید جانماندند و یکی از تفاهم‌نامه‌های امضا شده در حاشیه این نمایشگاه، تفاهم نامه‌ای بین انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با انجمن صنایع انرژی هلند با محور ارتقای استانداردهای زیست محیطی و انرژی بود.

    روس‌ها نیز اگرچه در زمینه نفت و گاز رقبای بازارهای بین‌المللی برای ایران هستند در حاشیه نمایشگاه نفت تفاهم‌نامه‌هایی را با ایرانی‌ها به امضا رساندند، یکی از این تفاهم‌نامه‌ها بین دانشگاههای انستیتوی مهندسی نفت تهران و صنعت نفت با شرکتهای روسی RFD و مشاوران انرژی تهران به منظور دربافت نرم افزارهای آموزشی و پژوهشی به امضا رسید.

    شرکت ایتالیایی ایفیند، شرکت ایتالیایی تامین کننده تجهیزات صنایع نفت و گاز اوریون (Orion)، شرکت موتورسیچ اوکراین، شرکت هلندی آی اچ سی، انجمن شیرآلات صنعتی ایتالیا، شرکت چینی "گویژو گائوفنگ پترولیوم ماشینری"، دانشگاه دلف هلند، شرکت آلمانی ریکرمن، شرکت گریف ولوکس آلمان، شرکت پیترو فیورنتینی، شرکت "ان - استیل" (N-Steel) "لینزوم گروپ" (Linzoom Group)، شرکت آلمانی زامزون(Samson) و شرکت اسپانیایی امپو(AMPO) از دیگر شرکت‌هایی بودند که در حاشیه نمایشگاه نفت پساتحریمی امسال آمادگی خود را برای حضور و فعالیت و همکاری با ایران اعلام کردند.

    در کنار تمام تفاهم‌های خارجی، نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی مثل هر سال زمینه آغاز یا ادامه و گسترش همکاری بین شرکت‌ها ، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های صنعتی ایران را نیز فراهم آورده و در حاشیه آن قراردادهای متعددی بین داخلی‌ها نیز به امضا رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها