عصر خودرو

در صورت موافقت بانک مرکزی؛

بورس ارز یک ماهه تأسیس می‌شود

عصر بازار: به‌دنبال موافقت رئیس‌کل بانک مرکزی، برای جایگزین شدن بورس ارز به جای مرکز مبادلات ارزی، مدیرعامل بورس کالا از آماده بودن ظرفیت‌ها برای تاسیس بورس ارز ظرف یک‌ماه خبر داد.

بورس ارز یک ماهه تأسیس می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از همشهری، روز دوشنبه رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد با جمع‌آوری مرکز مبادلات ارزی، بورس ارز جایگزین آن خواهد شد. در طول سال‌های گذشته مدیران ارشد بانک مرکزی به‌دلیل ناآشنا بودن با مکانیسم‌های بازار سرمایه عموما با تاسیس بورس ارز مخالفت می‌کردند اما رئیس‌کل فعلی بانک مرکزی که با مکانیسم‌های بازار سرمایه به‌طور کامل آشناست، قصد دارد از پتانسیل‌های بازارسرمایه برای ساماندهی بازار ارز استفاده کند.

    در طول سال‌های 91 و 92 تلاطم‌های ارزی نگرانی‌های زیادی را در میان فعالان اقتصادی، تجار، صنعتگران و بازرگانان ایجاد کرد و این موضوع به طراحی ایده اولیه تاسیس بورس ارز منجر شد اما در آن زمان بانک مرکزی تاسیس بورس را همسو با کاهش کنترلش بر بازار ارز ارزیابی و با آن مخالفت کرد و در نقطه مقابل مرکز مبادلات ارزی را تاسیس کرد.

    اکنون با گذشت چند سال با انجام موفقیت‌آمیز معاملات آتی سکه در بورس کالا که ارزش معاملات آن سالانه به چندین هزار میلیارد تومان می‌رسد مقدمات تاسیس بازار معاملات آتی ارز نیز فراهم شده است.براساس مذاکرات اولیه انجام شده قرار است معاملات بورس ارز نیز در چارچوب بازار قرارداد‌های آتی انجام شود. طبق طرحی که بورس کالا به بانک مرکزی ارائه کرده فعالان اقتصادی می‌توانند با خرید قرارداد‌های آتی ارز از حجم نگرانی‌های خود در مورد تلاطم‌های ارزی کم کنند.

    در همین رابطه سراغ حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالا رفتیم و از او پرسیدیم با توجه به اعلام موافقت همزمان رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس، بورس ارز چه زمانی تاسیس خواهد شد؟ او توضیح داد: متولی ارز و سیستم پولی در ایران بانک مرکزی است. هرگاه بانک مرکزی مجوز‌های رسمی لازم را صادر کند بورس کالا آمادگی دارد ظرف یک ماه، بورس ارز را تاسیس کند.

    وی افزود: با توجه به انجام موفقیت‌آمیز معاملات آتی سکه در بورس کالا همه بستر‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و همچنین قوانین و مقررات برای تاسیس بورس ارز مهیاست و فقط به صدور مجوز‌ها و موافقت بانک مرکزی در این زمینه نیاز دارد.

    آیا قرار است در بورس ارز گواهی سپرده‌های ارزی دادوستد شود؟ سلطانی در پاسخ به این سوال‌گفت: درسال 91و طبق طرح اولیه قرار بر این بود که گواهی‌های سپرده ارزی مبتنی بر سپرده‌های ارزی که در دنیا بسیار معروف هستند در بورس ارز دادوستد شود اما درشرایط فعلی بورس کالا طرحی را به بانک مرکزی ارائه کرده است که براساس آن مبادلات ارز از طریق بازار قرارداد‌های آتی انجام می‌شود. سلطانی‌نژاد با بیان اینکه درصورت موافقت بانک مرکزی شکل جدیدی از مبادلات ارز انجام خواهد شد تأکید کرد: تولیدکننده‌ها و تجار همیشه نگران نوسان قیمت ارز هستند و با گشایش بازار معاملات آتی ارز، فعالان اقتصادی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از قبل تهیه و خود را در مقابل نوسان‌های قیمت ارز بیمه کنند.

    از مدیرعامل بورس کالا پرسیدیم هر قرارداد آتی شامل چه تعداد ارز خواهد شد که اوپاسخ داد‌: مذاکرات در این‌باره ادامه دارد و تصمیم‌گیری نهایی در این‌باره در اختیار بانک مرکزی است.سلطانی نژاد با بیان اینکه بحث مهم در تشکیل بورس ارز، ایجاد بورس مبادله مشتقات ارزی است، ادامه داد: بورس کالا باید همانند بازار معاملات آتی سکه، در بازار مبادلات آتی ارز، در زمینه شفاف‌سازی‌ معاملات ارز، تأمین مالی ارزی و همچنین هجینگ ارزی وارد شود.

    البته همه این موضوعات در بستر قوانین و مقرراتی که برای آن تدوین و ابلاغ می‌شود، تبلور پیدا می‌کند. او در پایان تأکید کرد: همه ابزار‌های لازم حتی برای انجام معاملات ارزی در حجم زیاد در بورس کالا وجود دارد. حتی ابزار‌های لازم برای مدیریت وثایق ارزی هم در بورس کالا وجود دارد.

    برچسب ها