عصر خودرو

مدیرعامل ایران‌ایر خبر داد‌‌:

فاینانس ‌ایرباس‌‌ و ATR‌ها با هماهنگی ۲ بانک آلمانی و فرانسوی‌

دوره بازپرداخت‌ اقساط بیش از ۱۰ سال ‌خواهد بود

عصر بازار- مدیر عامل ایران‌ایر از تفاهم اولیه این ایرلاین با بانک خارجی برای تأمین مالی قرارداد ایرباس‌ها و ATRها خبر داد و گفت: همچنین کمپانی ایرباس با ۲ بانک آلمانی و فرانسوی برای فاینانس هماهنگ کرده است و پروژه تا ۲ ماه آینده نهایی می‌شود.

فاینانس ‌ایرباس‌‌ و ATR‌ها با هماهنگی ۲ بانک آلمانی و فرانسوی‌
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، فرهاد پرورش درباره آخرین جزئیات روند جذب فاینانس در قرارداد خرید ایرباس‌ و هواپیماهای ATR‌ اظهار داشت: فعلاً مذاکرات ایران‌ایر با کمپانی ایرباس و کمپانی ATR که 50 درصد سهام آن در اختیار ایرباس است، ادامه دارد.

    * رایزنی ایرباس با دو مؤسسه مالی آلمانی و فرانسوی برای تأمین مالی ایرباس‌ها و ATR‌ها

    وی ادامه داد: یکی از موارد خیلی مهمی که در پیش‌قرارداد ایرباس‌ها و ATR‌ها مطرح شده، موضوع فاینانس است که دو طرف در این‌باره رایزنی‌هایی داشته‌اند.

    مدیرعامل ایران‌ایر گفت: یکی از وظایف کمپانی سازنده تأمین منابع مالی هواپیماها است‌، ضمن اینکه ایران‌ایر هم در حال رایزنی است که اگر فاینانسری با نرخ بهتر و شرایط مناسب‌تر و تعداد هواپیماهای بیشتر و دوره بازپرداخت طولانی‌تر پیدا کرد، آن را جذب کند.

    پرورش بیان کرد: کمپانی ایرباس تلاش کرده است برخی بانک‌ها و همچنین سیستم‌های تأمین مالی در اروپا را برای این پروژه هماهنگ کند و طبق اطلاعات واصل شده، در کشورهای آلمان و نیز فرانسه، ‌کمپانی‌هایی را از طرف خود ‌فعال کرده‌اند؛ البته این هنوز به عقد قرارداد منتج نشده است، اما این چند بانک آلمانی و فرانسوی از سوی کمپانی سازنده در حال هماهنگی است تا فاینانس هواپیماها را برعهده بگیرند.

    * تفاهم اولیه هما با کمپانی تأمین مالی خارجی در فاینانس ایرباس‌ها و ATR‌ها

    مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: ما نیز (ایران‌ایر) با همکاری‌ وزارت راه و شهرسازی و قائم‌مقام وزیر راه در ‌امور بین‌الملل و تأمین مالی پروژه‌ها (فخریه کاشان)، با چندین کمپانی خارجی برای فاینانس هواپیماها‌ صحبت کرده‌‌‌ایم که البته با یکی از کمپانی‌های تأمین مالی، مذاکرات با روند مطلوبی در حال پیشرفت است‌.

    وی توضیح داد:‌ با یک شرکت فاینانسر خارجی تفاهم اولیه انجام شده و تقریباً به نتیجه رسیده‌ایم که ‌اگر قطعی شود، منابع این فاینانس در هر دو پروژه ایرباس و هواپیماهای ATR استفاده می‌شود.

    * اولویت هما جذب فاینانس با بازپرداخت بیش از 10 سال است

    مدیرعامل ایران‌ایر افزود: طبق این قرارداد، 15 درصد رقم قرارداد ‌از سوی ایران‌ایر پرداخت می‌شود و 85 درصد در قالب فاینانس خواهد بود؛ رایزنی‌ها‌ برای جذب فاینانس در سهم 85 درصدی، هم از سوی کمپانی ایرباس و هم از سوی ایران‌ایر انجام شود و طبیعی است، هر کدام مناسب‌تر باشد، برای جذب آن اقدام می‌کنیم.

    پرورش بیان کرد: این فاینانس می‌تواند 10 تا 18 ساله و یا بیشتر باشد و به هر حال نرخ و سود آن متفاوت است که این شرایط اقتصادی ما را متفاوت می‌کند، هم‌اکنون در این باره در حال بررسی هستیم، برخی فاینانسرها دوره 18 ساله نمی‌دهند از سوی دیگر ما هم در بازپرداخت‌های 10 ساله ممکن است با مشکلاتی مواجه باشیم و مایل هستیم دوره بازپرداخت بیش از 10 سال باشد.

    مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه 50 درصد سهام کمپانی سازنده هواپیما ATR متعلق به ایرباس است، اضافه کرد:‌ پروژه جذب فاینانس که هم‌اکنون دنبال می‌کنیم، برای هر دو مدل هواپیما (ایرباس‌ها و ATRها) ‌است و چون تعداد هواپیماها زیاد است، برخی از فاینانسرها امکان فاینانس تعداد اندکی از این هواپیماها را دارند که تلاش می‌کنیم فاینانسری جذب شود که منابع مالی بیشتری در اختیار داشته باشد و تعداد هواپیماهای بیشتری را فاینانس کند تا کار ما آسان‌تر شود و تقسیط این فاینانس‌ها مناسب‌تر شود.

    * جذب فاینانس قرارداد‌ ایرباس‌ها و ATRها تا 2 ماه آینده نهایی می‌شود

    وی اظهار داشت: امیدواریم تا 2 ماه آینده موضوع جذب فاینانس برای پروژه‌های ایرباس و ATR‌ها به نتیجه بینجامد، همچنین چون آنچه با ایرباس مذاکره‌ کرده‌ایم در قالب پیش‌‌قرارداد است، مذاکرات نهایی شدن قرارداد هم در حال انجام است و به موازات موضوع فاینانس هم پیگیری می‌شود.

    مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: اخذ مجوز از اوفَک باید از سوی کمپانی ایرباس پیگیری شود که طبق اطلاعات ما روند اخذ این مجوز هم در حال انجام است.

    * تحویل 8 فروند هواپیما در سال میلادی جاری و 14 فروند در سال 2017

    پرورش بیان کرد: امیدواریم طبق جدولی که برای تحویل هواپیماهای ایرباس و ATR توافق کردیم بتوانیم هواپیماها را تحویل بگیریم، طبق جدول توافق شده‌ 8 فروند از دو مدل هواپیما تا پایان سال جاری میلادی‌ تحویل ایران‌ایر خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این 8 فروند شامل‌ 5 فروند ایرباس و 3 فروند ATR است.

    پرورش بیان کرد یادآور شد: البته در سال میلادی آینده تحویل هواپیماها افزایش می‌یابد که شامل 14 فروند ایرباس و ATR خواهد بود.

    بر اساس این گزارش، در پیش‌قرارداد 10.5 میلیا‌رد دلاری که بین ایران‌ایر و کمپانی ایرباس به امضاء رسیده است،‌ مقرر شد ‌‌118 فروند انواع ایرباس‌ شامل 45 فروند‌ ایرباس 321 و 320، 45 فروند‌ ایرباس 330، 16 فروند‌ ایرباس 350 و 12 فروند‌ ایرباس 380 پهن‌پیکر‌ برای ایران‌ایر خریداری شود و در مدت زمان 5 تا 8 سال در اختیار هما قرار گیرد.

    درباره رقم این پیش‌قرارداد هم پیش از این گمانه‌زنی‌هایی از سوی رسانه‌ها و با بررسی سایت کمپانی ایرباس، مطرح شد و عده‌ای رقم قرارداد را 25 میلیارد دلار عنوان کردند، اما وزیر راه و شهرسازی مدعی شد که این رقم، رقم فهرست قیمت «کاتالوگ پرایس» است و رقم واقعی در تفاهم‌نامه ایران‌ایر با ایرباس برای این 118 فروند هواپیما، 10.5 میلیارد دلار ‌است.‌‌

    همچنین در پیش‌قرارداد ایران‌ایر با کمپانی ATR که 50 درصد سهام آن در اختیار کمپانی ایرباس است، 20 فروند هواپیمای ATR در دوره‌ 3 تا 4 ساله تحویل هما خواهد شد.

    مدیرعامل ایران‌‌‌ایر در این‌باره گفته بود: مقرر شده است شرکت ATR صد‌ درصد فاینانس خرید این هواپیماها را تأمین کند که از طریق بانک‌های خارجی و در قالب اجاره و اجاره به شرط تملیک خواهد بود؛ البته اگر بانک‌های خارجی و صندوق توسعه ملی ظرفیتی داشته باشند، تلاش می‌کنیم در قالب نقدینگی بخشی از سهم هما را پرداخت کنیم.

    بنا به گفته پرورش در گام اول در این توافق‌نامه مقرر شد 20 فروند هواپیما خریداری کنیم و در صورت تمایل هما 20 فروند دیگر در دوره پنج ساله و در سال‌های آتی خریداری خواهد شد.

    مدیرعامل ایران‌‌‌ایر در پاسخ به این سؤال‌ که آیا میزان قرارداد خرید 20 فروند ATR یک میلیارد یورو است،؟ توضیح داد: این رقم، رقم کاتالوگ‌پرایس است و قیمتی که ما توافق کرده‌ایم، بسیار کمتر از این رقم است.

    بنابراین گزارش شنیده‌ها حاکی از آن است که رقم قرارداد ایران ایر با شرکت ATR ایتالیا برای خرید این 20 فروند هواپیما حدود 400 میلیون یورو است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها