عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالا خبر داد؛

عبور ارزش معاملات از هزار هزار میلیارد تومان و مبادله بیش از ۱۱۷ میلیون تن کالا در بستر بورس کالا

عصر بازار- حامد سلطانی نژاد نوشت: عبور ارزش معاملات از هزار هزار میلیارد تومان و مبادله بیش از ۱۱۷ میلیون تن کالا در بستر بورس کالا؛ دادوستد ۵۵ میلیون تن سیمان، ۱۷ میلیون تن فولاد و در مجموع معامله ۹۷ میلیون تن محصولات صنعتی و معدنی، بیش از ۱۲میلیون تن فرآورده های نفتی و ۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی در بورس کالا، حاوی یک پیام مهم است که صنایع حتی در بازار مه آلود، پرنوسان و توام با تورم سال ۱۴۰۱، می توانند برای عبور از گردنه های سخت اقتصادی به سازوکار و کارکردهای شفاف و امن بورس کالای ایران تکیه کنند.

عبور ارزش معاملات از هزار هزار میلیارد تومان و مبادله بیش از ۱۱۷ میلیون تن کالا در بستر بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در پیام تبریک نوروزی نوشت:

    نوروز یادآور نیاز به تغییر است؛ تغییر در فرآیندها و عملکردها برای ساختن ایرانی بهتر برای مردم عزیزمان که شرکت بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه و اقتصاد کشور در سال 1401 نشان داد می توان تغییرهای بزرگ را با وجود چالش های بسیار، رقم زد.

    بورس کالا در سال سختی که تا ساعاتی دیگر تحویل می شود، توانست با تلاش های روزافزون و پشتیبانی و حمایت دولت، مجلس، فعالان حاضر در صنایع و اقتصاد کشور، رویکردهای قدیمی و کهنه به بازار و اقتصاد بخش های مختلف صنعتی را کنار بزند و در مسیر نزدیک به 20 ساله عمر خود از تولد نخستین بورس کالایی کشور، نهال تحول و توسعه در بازارهای کالایی را به درختی تنومند و بارور تبدیل کند؛ دلیل این ادعا نیز عبور ارزش معاملات از هزار هزار میلیارد تومان و مبادله بیش از 117 میلیون تن کالا در بستر بورس کالاست.

    در این ارقام که رکوردهایی تاریخی در بازار سرمایه به شمار می روند، رویدادهای توسعه ای زیادی نهفته است که صدها صنعت را به طور مستقیم و غیرمستقیم شامل می شود. به عبارت دیگر در یکی از سخت ترین سال های اقتصادی ایران، حجم بزرگی از اقتصاد و بازار با رهبری ارکان اقتصادی کشور از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به میزبانی بورس کالای ایران به سمت شفافیت میل کرد تا در اوج تلاطم های بازار، تصویر روشنی از روند تامین مواد اولیه تولید و کالاهای واسطه ای در مقابل دیدگان سیاست گذاران قرار گیرد.

    در کنار همه تحولات چشمگیر بورس کالا در سال 1401 که به اختصار به آن اشاره می شود، تخصیص بهینه منابع و حفظ منافع حداکثری صنایع بالادستی و پایین دستی کشور برای رشد کمی و کیفی تولید آن هم به واسطه تقویت و توسعه زیرساخت های معاملاتی از جمله ماموریت های موفق بورس کالا بوده است.

    ورود محصولات معدنی و تکمیل معاملات زنجیره فولاد کشور پس از سال ها انتظار در سال 1401 عملیاتی شد که با استقبال فعالان این بازارها، معاملات سنگ آهن و آهن اسفنجی با رشد چشمگیری همراه بود.

    دادوستد 55 میلیون تن سیمان، 17 میلیون تن فولاد و در مجموع معامله 97 میلیون تن محصولات صنعتی و معدنی، بیش از 12میلیون تن فرآورده های نفتی و 6 میلیون تن محصولات پتروشیمی در بورس کالا، حاوی یک پیام مهم است که صنایع حتی در بازار مه آلود، پرنوسان و توام با تورم سال 1401، می توانند برای عبور از گردنه های سخت اقتصادی به سازوکار و کارکردهای شفاف و امن بورس کالای ایران تکیه کنند.

    همچنین بورس کالا امسال پس از فراز و نشیب های زیاد، برای نجات صنعت خودرو و با ماموریت حذف رانت، میزبان عرضه خودرو بود که منافع حاصل از این رویداد به تولیدکنندگان و خریداران نهایی رسید.

    بخش مهم دیگر بورس کالای ایران که در سال 1401 شاهد تحولاتی اساسی بود، بازار مالی و مشتقه است که البته کاشته های امسال، سال آینده برداشت خواهد شد.

    بدون تردید، نبض رشد و آینده بورس کالای ایران در اختیار این دو بازار خواهد بود چراکه بورس کالا در حوزه معاملات بازار فیزیکی به جز حیطه کالاهای کشاورزی تقریبا به تکامل رسیده و عمق بخشی در این بازار در دستورکار قرار دارد. اما تجربه دنیا و مسیر توسعه بورس های کالایی معتبر جهانی که مرجعیت قیمت کالاها را در دست دارند به ما یادآوری می کند که بازار مالی و مشتقه، آزادراه توسعه است. به همین منظور بازار مالی بورس کالا شامل سه بخش اوراق سلف موازی استاندارد، صندوق های کالایی و گواهی سپرده کالایی با رشد کم سابقه حجم و ارزش و استقبال سرمایه گذاران مواجه شدند و به تازگی شمش طلا به عنوان دارایی جذاب به بازار گواهی سپرده ورود کرده است. در بخش بازار مشتقه نیز عملکردها مثبت بوده و پیش بینی می شود 1402 با رشد معاملات شمش طلا و اضافه شدن دارایی های جدید و جذاب برای سرمایه گذاران و مردم، سال بازار مالی و مشتقه بورس کالا باشد.

    همچنین باید به سامانه های معاملاتی بومی، دانش بنیان و پیشرفته بورس کالای ایران که حاصل تلاش شبانه روزی جوانان و مهندسان کشورمان است اشاره کنم که همسو با شعار «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین»، اثرگذاری بورس کالای ایران از عرصه تولید و اشتغال را به سمت دانش بنیان ارتقاء داده است. در پایان از همکارانم در بورس کالا، شبکه بانکی کشور، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان و صنایع خریدار محصولات در بورس کالا، وزارت اقتصاد، وزارت صمت، سازمان بورس و اوراق بهادار و کارگزاران و نهادهای مالی برای پشتیبانی ها و حمایت هایشان قدردانی می کنم.

    آرزومندم، فرارسیدن عید نوروز به برکت مقارن شدن آن با ماه مبارک رمضان، سالی همراه با سلامتی، سعادت و توفیق روزافزون برای همه مردم ایران باشد.

    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو