عصر خودرو

نفت برنت به مرز ۷۰ دلار سقوط کرد

عصر بازار- قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر نگرانی ها نسبت به ریسک ها و مخاطرات موجود در بخش بانکی جهانی که ممکن است باعث بروز رکود و متاثر شدن تقاضا برای سوخت شود، بیش از دو دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد.

نفت برنت به مرز ۷۰ دلار سقوط کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تسویه در ماه مه، با دو دلار و 32 سنت معادل 3.2 درصد کاهش، به 70 دلار و 65 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت ابتدای معاملات تا سطح 70 دلار و 56 سنت نزول کرده بود که پایین ترین رکورد از دسامبر سال 2021 بود. نفت برنت هفته گذشته حدود 12 درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش هفتگی این شاخص از دسامبر سال گذشته بود.

    بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه می، با دو دلار و 15 سنت معادل 3.2 درصد کاهش، به 64 دلار 59 سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا پیشتر به 64 دلار و 51 سنت نزول کرده بود که پایین ترین قیمت از دسامبر سال 2021 بود. نفت آمریکا هفته گذشته 13 درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش هفتگی از آوریل گذشته بود. قرارداد آوریل که روز سه‌شنبه منقضی می‌شود و معاملات ماه مه، با 3.2 درصد کاهش، به 64 دلار و 81 سنت در هر بشکه رسیدند.

    این کاهش قیمت نفت، با وجود توافق تاریخی روی داد که تحت آن، بانک "یو بی اس" که بزرگ‌ترین بانک سوئیس است، توافق کرد "کردیت سوئیس" که دومین وام دهنده بزرگ این کشور است را به منظور متوقف کردن گسترش بحران بانکی، خریداری کند. پس از اعلام این خبر، بانک مرکزی آمریکا، بانک مرکزی اروپا و بانک‌های مرکزی بزرگ دیگر متعهد شدند نقدینگی بازار را افزایش داده و از بانک های دیگر حمایت کنند.

    بادن مور، مدیر تحقیقات کالا در "بانک ملی استرالیا" در این باره گفت: تمرکز بازار روی نوسان اخیر بخش بانکی و پتانسیل افزایش بیشتر نرخ های بهره توسط فدرال رزرو آمریکا است. نشست آتی اوپک نیز عامل تاثیرگذار دیگری بر دورنمای بازار است. نزولی شدن بیشتر قیمت ها، احتمال اینکه اوپک تولیدش را به منظور تقویت قیمت ها به میزان بیشتری کاهش دهد را افزایش می دهد.

    طبق نظرسنجی رویترز، اکثر اقتصاددانان انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره را در 22 مارس با وجود آشفتگی اخیر بخش بانکی، به میزان 25 واحد افزایش دهد.

    با این حال، بعضی از مدیران از بانک مرکزی خواستند روند تحکیم سیاست پولی را فعلا متوقف کند اما آماده ازسرگیری افزایش نرخ‌ها در مقطع دیگری باشد. کندی روند افزایش نرخ بهره می تواند صعود دلار را سرکوب کرده و کالاهایی مانند نفت خام که به این ارز قیمت گذاری می شوند را برای دارندگان ارز های دیگر ارزانتر کند.

    تحلیلگران بانک ING در یادداشتی با اشاره به جلسه کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا، نوشتند: نوسان احتمالا در هفته جاری ادامه پیدا خواهد کرد و نگرانی های گسترده ای که در بازار مالی وجود دارد، در صدر مسائل قرار می‌گیرند. به علاوه، ما نشست هفته جاری کمیته بازار آزاد فدرال را داریم که به ابهامات برای بازارها اضافه می‌کند. اگر چه همچنان انتظار داریم بازار امسال روند افزایشی را طی کند اما قیمت بالای 100 دلار در هر بشکه نفت برنت، کمتر محتمل به نظر می رسد.

    کمیته وزیران اوپک و متحدانشان شامل روسیه که به عنوان اوپک پلاس شناخته می‌شوند، قرار است سوم آوریل دیدار کنند و نشست کامل وزیران، برای چهارم ژوئن برنامه‌ریزی شده است. این گروه اکتبر گذشته، با کاهش هدف تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز تا پایان سال 2023 موافقت کرد.

    بر اساس گزارش رویترز، بانک گلدمن ساکس پیش بینی قیمت نفت برنت را پس از اینکه قیمت ها به دلیل بحران بانکی اخیر و هراس از بروز رکود اقتصادی، ریزش کردند، کاهش داد. این بانک سرمایه گذاری اکنون انتظار دارد میانگین قیمت نفت برنت در 12 ماه آینده، به 94 دلار در هر بشکه و در نیمه دوم سال 2024 به 97 دلار برسد که کمتر از 100 دلار پیش‌بینی قبلی این بانک است.

    برچسب ها