عصر خودرو

خوش‌بینی به روند کوتاه‌مدت طلا ادامه دارد

اونس بر سر دو راهی

عصر بازار- اونس طلا در اولین هفته ماه مه ۳/ ۰ درصد از ارزش خود را از دست داد تا خوش‌بینی به روند کوتاه‌مدت این کالای گرانبها کاهش یابد. با این همه، افت اندک هفته گذشته و فاصله نگرفتن زیاد قیمت نهایی اونس از مرز ۱۳۰۰ دلار، درصد خوش‌بینی‌های بازار را بیشتر نگه داشته است.

اونس بر سر دو راهی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس هفته گذشته از قیمت 1292 دلار به قیمت 1288 دلار رسید، اما در مقطعی اوج 15 ماهه 1306 دلار را نیز تجربه کرد. این وضعیت، هفته پیش رو را جذاب کرده است. از یک طرف ممکن است اونس مرز 1300 دلار را بشکند و نوسان‌های خود را به محدوده‌های ابتدایی این کانال منتقل کند و از سوی دیگر جهش روز جمعه ممکن است باعث سودگیری معامله گران در روزهای آینده شود.

    نظرسنجی‌های دوقلو

    در تازه ترین نظرسنجی‌های دوقلوی کیتکو، خوش‌بینی به روند کوتاه‌مدت دیده می‌شود، گرچه کاهش خوش‌بینی نسبت به نظرسنجی‌های پیشین نیز آشکار است. در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 660 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 418 نفر معادل 63 درصد، افزایش و 159 نفر معادل 24 درصد پاسخ دهندگان، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 83 نفر معادل 13 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    در نظرسنجی از کارشناسان حرفه‌ای نیز 16 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 9 نفر معادل 56 درصد، افزایش و 5 نفر معادل 31 درصد کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. دو نفر معادل 13 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. کارشناسان مورد مشاوره کیتکو شامل معامله گران شمش، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله گران آتی و تحلیلگران فنی می‌شوند.

     

    تحلیل‌های حرفه‌ای

    اونس طلا در اولین هفته ماه مه، پنجمین ماه سال میلادی، 3/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 1288 دلار رسید تا بخشی از قوت فنی خود را از دست داده باشد. با این همه اونسی که سال 2016 را با قیمت 1061 دلار آغاز کرده است، هم‌اکنون فاصله زیادی از کانال 1300 دلار ندارد. خوش‌بینی کوتاه‌مدت به روند فلز زرد ادامه دارد؛ اما افت هفته گذشته از شدت آن کاسته است.

    برخی از تحلیلگران انتظار دارند قیمت‌های طلا در هفته جدید با عقب‌نشینی روبه‌رو شود، اما همین کارشناسان نیز معتقدند افت احتمالی طلا محدود خواهد بود. از سوی دیگر برخی تحلیلگران با توجه به داده‌های تازه از بازار کار آمریکا، افزایشی‌تر شده‌اند. طلا در بیشتر مقاطع 4 روز اول کاری هفته گذشته رو به افت داشت، اما روز جمعه با انتشار گزارش اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه آوریل با جهش قیمت روبه‌رو شد. جفری نیکولز، مشاور اقتصادی ارشد موسسه «رزلند کپیتال» می‌گوید: «من انتظار دارم این هفته، زمانی محوری برای طلا باشد، چراکه احتمالی قوی وجود دارد مبنی بر اینکه قیمت اونس مرز مقاومتی 1300 دلار را بشکند و نوسان‌ها به بازه 1300 تا 1350 دلار منتقل شود.»

    او می‌افزاید: «وقتی اقتصاد آمریکا تضعیف می‌شود و احتمال افزایش نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت بیش از پیش کاهش می‌یابد-اگر اصلا احتمال افزایش در سال جاری باقی مانده باشد- طلا تحت حمایت بیشتری قرار می‌گیرد و تصویر فنی آن هم بهبود می‌یابد، به خصوص با توجه به شتابی که این روند از ابتدای سال داشته است.» آدریان دی، مدیر یک موسسه مدیریت دارایی، گرچه درباره روند طولانی مدت افزایشی است می‌گوید که طلا در هفته جاری احتمالا با عقب‌نشینی بیشتری مواجه می‌شود: «من شک دارم که عقب‌نشینی کنونی، کم‌عمق‌تر از سال‌های قبل باشد.» مارک لیبوت، دبیر «وی آر گلد لتر» موافق است که طلا احتمالا عقب‌نشینی را تجربه خواهد کرد: «پس از عقب‌نشینی در ماه‌های مه و ژوئن، اونس ممکن است از کف قیمتی رشد کند. عقب‌نشینی موجود ممکن است اونس را به محدوده 1180 تا 1200 دلار ببرد.

    عاملی که بیشتر تحلیلگران کاهشی به آن اشاره می‌کنند روند شاخص دلار است‌. آنها انتظار دارند دلار در دومین هفته ماه مه با رشد مواجه شود و فشار بر فلز زرد را تشدید کند. ایرا اپستاین، مدیر ارشد موسسه «لین‌اند‌اسوشیتس» می‌گوید: «یورو اکنون در روند اصلاحی کاهشی است، امری که دلار ایالات‌متحده را تقویت خواهد کرد. با رشد دلار، طلا باید زیر فشار فروش قرار بگیرد.» با وجود این، هنری تو از موسسه «سی‌بی‌کپیتال پارتنرز» متذکر می‌شود که با وجود تضعیف یورو و در نتیجه تقویت دلار، طلا تحت حمایت سرمایه‌گذاران اروپا خواهد بود: «اروپایی‌ها به خرید طلا ادامه می‌دهند تا خطرات ارزی رویاروی خود را پوشش دهند.» کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» می‌گوید درباره روند کوتاه‌مدت خنثی است؛ زیرا به گفته او همان‌قدر که برای رشد دلیل وجود دارد، برای افت نیز شاهد وجود دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها